مرگ خاموش طبیعت با ریزگردها

به گزارش تاسیسات نیوز، اجلاس بین المللی مبارزه با گرد و غبار از سوی سازمان ملل به مدت سه روز از سوم تا پنجم جولای و با حضور هیات هائی از سی کشور در ایران برگزار میشود. تبادل تجربیات راه حل ها و چالش ها و تجربیات موفق برخی کشورها همکاری های منطقه ای در این اجلاس مورد بررسی قرار خواهد گرفت و شرکت کنندگان بازدیدی از شهر کاشان و اهواز خواهند داشت.





سال گذشته در همین روزها بود که در یاداشتی تحت عنوان “طبیعت میمیرد: ریز گردها بر آسمان و ریه مردم مناطق مرزی!” نوشتم ” مشکل ریزگردها را ماه گذشته در سفر به کرمانشاه با آن روبرو، در یاسوج به تاثیر آن بر محیط زیست و جاذبه های گردشگری کشور مطمئن و در خوزستان به عمق آن واقف شدم.





در هر سه گزارشی که به مجمع استانداران ارائه نمودم بر اهمیت پیگیری این امر تاکید و نسخه از گزارش را نیز برای وزیر امور خارجه ارسال نمودم تا بتوانیم از کمکهای مادی و معنوی بین المللی برای حل این مشکل استفاده کنیم.




وجود ریزگردها بر اسمان مناطق مرزی ایران بهر دلیلی که بوجود آمده نه تنها یک مرگ خاموش و تدریجی ساکنین و شهروندان مناطق محروم مرزی بلکه از بین رفتن محیط زیست، فضای سبز و جاذبه های گردشگری این مناطق و به عبارتی مرگ طبیعت به شمار میرود.





بد نیست اشاره کنم یکی از اعضای هیئت ایرانی که همراه معاون اول رئیس جمهور از سد آتاتورک ترکیه بازدید نموده بود و به عظمت کاری که ترکها انجام داده بودند احسنت گفته بود در جلسه ائی بیان میکرد که در آن زمان نمیدانستیم احداث این سد چه بلائی بر سر محیط زیست منطقه و بهم زدن تعادل آن می آورد. و یا چگونه حضور داعش در عراق و سوریه باعث شده با از بین رفتن امنیت این منطقه و عدم امکان مالش پاشی و یا فقدان امکانات مالی برای چنین اقدامی از سوی دولت عراق چگونه توانسته به این بحران دامن بزند.

 

 

 

در سند ویژه نامه برنامه ششم سازمان مدیریت و برنامه ریزی که در اسفندماه 1393 انتشار یافت، سخن از دهها بحران کوچک و بزرگ به میان آمده که بعضی از آنها مانند بحران محیط زیست و بحران آب اصل بقا را نیز به شدت به چالش کشیده است. بنابراین رویاروئی با مسائل زیست محیطی و حل آنها یک عزم ملی و سرمایه گذاری همه جانبه مادی و معنوی را میطلبد.





در این زمینه وزارت امور خارجه می تواندنقشی اساسی برای استفاده مشورتی و کمکهای مادی و معنوی کشورهای پیشرفته برای کنترل و حل چنین بحرانهائی و همچنین مجامع تخصصی سازمان های منطقه ائی و بین المللی ایفا نماید.

 

 

 

حل این بحران و رویاروئی با این مسئله حیاتی که برای مردم عزیز مناطق مرزی و استانهای درگیر این عارضه مهم و تعیین کننده است باید مورد توجه ویژه سازمانهائی نظیر وزارت کشور، وزارت امور خارجه، سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استانداران مرزی، مجلس شورای اسلامی و معاون اول رئیس جمهور و مخصوصا” وزارت امور خارجه قرار گیرد. سازمانهای مسئول باید ساز و کاری ویژه ائی برای جلوگیری از شدت یافتن و کنترل و حل آن طراحی و تدوین نمایند و از احاله به یکدیگر و یا انداختن توپ به زمین دیگری و یا تشکیلات جلسات و کمیته های بدون دستاورد اجتناب نموده و اقدامی عملی و عاجل را هر چه سریعتر شروع نمایند.

 

 

 

 

وزارت امور خارجه باید با این مسئله فعالانه و مسئولانه برخورد نموده و از هر گونه تلاش در روابط دوجانبه، منطقه ائی و بین المللی کوتاهی نکرده و نتیجه اقدامات خود را به افکار عمومی ارائه نماید. شروع نگرش فرابخشی به این پدیده خطرناک می تواند با مشورت با سازمانهای تخصصی بین المللی از سوی این وزارت و همچنین تماس سازمانهای ذیربط و مسئول در زمینه بیابان زدائی در کشور با مشاورین بین المللی برای دستیابی به روشهای جلوگیری از توسعه این پدیده خطرناک و استفاده از فن آوریهای روز از مهمترین وظایف این سازمانها بوده تا هر چه سریعتر با کمک وزارت امور خارجه و همکاری کشورهای منطقه بتوان هم به معالجه مسئله پرداخت و سر رشته های این بحران را از بین برد و هم با محدود کردن گستره دامنه این بحران به تدریج به مهار آن اقدام نمود. “

 

 

 

 

خوشبختانه در این مدت اقدامات خوب اما ناکافی زیادی انجام شده و سازمانهای مردم نهاد پا به عرصه وجود گذاشته و با ایجاد حساسیت عمومی و امضا نامه هائی برای مقامات داخلی و خارجی توجه آنان را به اهمیت این موضوع و نیاز به اقدام عاجل برای رویاروئی با تبعات آن را خاطر نشان کرده اند. در یک مورد از این اقدامات، فعالان محیط زیست ایران در اعتراض به سدسازی ترکیه نامه ائی تدوین کرده و قصد دارند در این همایش به نماینده سازمان ملل تقدیم کنند. این دسته از نهادهای مدنی با تدوین این نامه و راه اندازی کمپینی در این باره در صدد هستند توجه کشورهای همسایه و همچنین مقامات کشور را درباره تاثیرات فعالیت های عظیم سدسازی در منطقه جلب کنند تا به اثرات جانبی و پیوستهائی که طرحها نیاز دارند توجه ویژه شود. پدیده ائی که دیگر در مناطق مرزی نمانده بلکه به شهرهای داخلی نیز سرایت کرده است. البته در این زمینه ترکیه تنها نبوده و اقدامات در عراق و سوریه نیز تاثیر مستقیمی روی آب و هوای ایران دارد و یکی از مهمترین اقدامات این کشورها در دوران پسا داعش باید یک اقدام همه جانبه، سریع و اساسی و با توجه به تجربه جهانی و اخذ کمک از کشورهای پیشرفته و توانمند در این زمینه برای رویاروئی با این پدیده شوم باشد تا حداقل فضای زیستی برای مردم این منطقه فراهم کنیم و این تنها انتظار مردم و سازمانهای مردم نهاد از برگزاری این اجلاس سه روزه است. انشاالله

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;