مرمت تاسیسات

روح الله واصف/ سردبیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز: مدتی است که بازسازی بناهای خاص و تاریخی در دستور کار دولتمردان قرارگرفته است و خبرهایی در این خصوص می شنویم. شاید جدیدترین آن موزه هنرهای معاصر است که به تازگی افتتاح شده و فعالیت خود را آغاز نموده است. البته از انتقادات مهندس کامران دیبا، معمار ساختمان، نیز بی نصیب نمانده است و ایشان در شبکه های مجازی اعتراض خود را به برخی از موارد اعلام نموده است.
بازسازی فرهنگ سرای نیاوران که از قضا معمار آن نیز مهندس دیبا بوده است اکنون در دستور کار قراردارد و تیم های معمار، سازه و تاسیسات برق و مکانیک درحال برداشت از وضع موجود و تهیه نقشه های اولیه هستند. آنچه که همه نگران آن هستند و در مرکز توجه همه قراردارد معماری بنا و بازپیرایی ساختار اصلی و فرعی از تغییرات و آسیب ها است؛ اما آنچه معمولاً در فرآیندهای مرمت به آن توجه نمی شود و مورد بی مهری قرار می گیرد تاسیسات موجود ساختمان است که بخش بزرگی از آن به جا مانده از زمان ساخت و راه اندازی بناست. هواسازها و فن کویل هایی که با برند کریر هنوز هم در حال کار هستند بخشی از هویت و تاریخ مهندسی تاسیسات ایران است که اگر به بهانه قدیمی بودن و کهنگی جمع آوری شوند تاریخچه مهندسی تاسیسات در دهه های چهل و پنجاه از دست خواهد رفت. در این خصوص لازم است که تاسیسات موجود تا جای ممکن مرمت شوند و به کار خود ادامه دهند. می توان درهای موتورخانه و اتاق های هواساز را برای بازدید خاص و محدود مهندسان و دانشجویان مهندسی باز کرد و هزینه های مرمت را با بلیت فروشی به همین افراد و البته در دراز مدت تأمین نمود. اگر تفکر ایجاد موزه تاسیسات هنوز در ذهن ها مانده و هیچ پرچم داری برای پیگیری آن قدم پیش ننهاده است، لااقل همین روغن ریخته را وقف امامزاده کنیم.
خوشبختانه تیم مرمت فرهنگسرا، به سرپرستی مهندسان مشاورآمود و همکاری مهندسان مشاور کاشانه در فکر مرمت و حفظ تاسیسات موجود هستند که البته تا یار که را خواهد و میلش به که باشد!
شاید همان گونه که اساتید معماری در دانشگاه ها، دانشجویان گریزپا را مجبور می کنند که نقشه های معماری بناهای تاریخی را برداشت و با این کار معماری و نقشه برداری و استفاده از استادی که اکنون نیست را یاد بگیرند، لازم است که اساتید تاسیسات نیز چنین رویه ای را پیش گیرند و دانشجویان جوان را به مرکز کارزاری بفرستند که اکنون چالش های آن حل شده و در آغوش معماری جای گرفته است. با این ایده می توان نقشه تاسیسات بناهایی را تهیه کرد که مربوط به دوران شکوفایی و تحکیم تاسیسات ایران بوده است. دوره مهمی که معماران معروف در آن درخشیده اند و مهندسان تاسیسات برای نخستین بار خدماتی را ارائه کرده اند که تا پیش از آن بی سابقه بوده است. تهویه موزه هنرهای معاصر، برج آزادی، فرهنگسرای نیاوران، تئاتر شهر و کاخ های پهلوی را باید دید، بررسی کرد و از عیب و قوت آن در نبود استاد درس گرفت.
تا بعد!
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;