مدیریت منابع آبی نیاز آتی گلستان

 

محدودیت منابع آبی و هدر رفت آن از یکسو و همچنین بروز سیلابهای متعدد و ایجاد خسارتهای فراوان از سویی دیگر، مدیریت منابع آبی و سیلاب را در شرایط کنونی و حفظ منابع برای نسل های آتی را در گلستان ضروری می سازد.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز ، پتانسیل کل آبهای گلستان دو میلیارد و 485 میلیون متر مکعب است که بیش از 80 درصد این آبها بهره برداری می شود و از سوی دیگر همه سالها سیلابها خسارتهای زیادی در استان به بار می آورند که نیاز به مدیریت و ساماندهی از این منابع آبی دارد.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در این زمینه به خبرنگار مهر، میانگین بارندگیهای استان را در سال گذشته 643 میلیمتر اعلام کرد و گفت: بیشترین این میزان مروبط به علی آبادکتول با 859 میلیمتر و کمترین مربوط به داشلی برون با 287 میلی متر بوده است.

 

سید نصیر سید محمدی افزود: پتانسیل کل آبهای استان در بخش سطحی یک میلیارد و 235 میلیون متر مکعب، آبهای زیرزمینی یک میلیون و 250 میلیون متر مکعب است.

 

وی اظهار داشت: میزان بهره برداری از آبهای استان و درصد آن در بخش سطحی وز یر زمینی 80.76 درصد است و سهم شیلات و کشاورزی از آبهای سطحی وز یرزمینی 84.39 درصد است.

 

به گزارش مهر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان بیان داشت: همچنین درصد تبخیراز بهره برداری در بخش آب های سطحی  66/9 ، در بخش آبهای زیر زمین صفر درصد و در مجموع 98/3 درصد است.

 

بخشی از منابع آبی گلستان هر ساله هدر می رود و یا بر اثر سیل موجب بروز خسارتهای جبران ناپذیری می شود درحالیکه با ایجاد زیرساختها و مدیریت منابع آبی می توان میزان خسارات این حوادث را به حداقل رساند.

 

یخشکی معاون آب منطقه ای گلستان در این زمینه گفت: آنچه باعث خسارات می شود سیل هایی است که طغیان می کند و عمده ترین دلیل اصلی طغیان رودخانه ها شدت و مقدار بارش است.

 

وی دخالتهای انسانی، حذف پوشش گیاهی، کاهش سطح جنگل، ساخت و ساز در سرآب رودخانه ها و … از جمله عوامل طغیان رودخانه ها و سیل دانست.

 

وی عنوان کرد: در سنوات اخیر شدت بارشها در ایران و شمال کشور از جمله گلستان زیاد بود یعنی اینکه مقدار زیادی از بارش در زمان کم رخ داد که این امر موجب بروز سیل شد.

 

یخشکی عنوان کرد: در مدیریت سیلاب و مدیریت منابع آبی باید مجموعه ای از اقدامات سازه ای و غیر سازه ای را باید مدنظر قرار داد.

 

وی عنوان کرد: اجرای مدیریت کاربری اراضی، حفظ پوشش گیاهی، جلوگیری از ساخت و سازهای حریم رودخانه، اجرای سد، مخازن آبی، دیواره سازی رودخانه ها و … از جمله اقدامات است.

 

یخشکی بیان داشت: یکی از روشهای غیر سازه ای مدیریت رودخانه هاست که باید ساخت و سازها را از رودخانه ها دور کرد تا مردم در زمان طغیان کمتر آسیب بینند.

 

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان نیز با اشاره به مصرف بیش از 85 درصدی  از منابع آبی  استان در بخش کشاورزی عنوان کرد: در این میان الگوی نادرست مصرف آب کشاورزی نیز بر مشکلات دامن زده است. از این رو نیازمند تغییر نگرش، روش ها و اصلاح مدیریت مصرف در این حوزه هستیم.

 

ایرج حیدریان تصریح کرد: شرکت آب منطقه ای گلستان توانسته است در کنار پروژه های متعدد عمرانی و سازه ای مانند سد سازی، مهندسی رودخانه ها و … فعالیت های فرهنگی را نیز اجرایی کرده است.

 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: بدون شک برای موفقیت در مدیریت منابع آب باید الگوی مصرف استانداردی داشته باشیم که این مهم رابطه مستقیمی با ارتقاء سطح دانش دارد.

 

وی با اشاره به سیلابهای گلستان گفت: بررسیهای نشان می دهد که از سال 80 به بعد شدت سیلابها و میزان خسارتها بیشتر شده است و در بحث مدیریت سیلاب دو ویژگی مدیریت سیلاب و دادن نقش به مردم باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی عنوان کرد: در این راستان در استان طرح جامع مدیریت سیلاب در استان مشخص شد و وظیفه هر دستگاه تعیین شد که چه کاری را باید انجام دهد و برنامه ها روشن شده است.

 

حیدریان افزود: سدهایی که طراحی شد در مدیریت سیلاب و منابع آبی نقش مهم داشته اند و بررسیها نشان می دهد که بیشتر خسارتها در بالادست سدها بوده و در پایین دست زیاد خسارت نداشتیم.

 

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان گفت: طرح جامع هشدار سیل نیز طراحی شد که تجربه خوبی است و علاوه بر این دو هزار کیلومتر از حریم رودخانه های استان نقشه برداری شد و تعیین حریم و بستر شده است.

 

وی عنوان کرد: گرایش امروز مدیریت آب، مدیریت منابع آبی است که مردم در این حوزه نقش بسزایی دارند و باید مورد توجه قرار گیرد.

 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان از دیگر طرح های مدیریت منابع آبی را اجرای پروزه های مرمت و بازسازی شبکه های آب برشمرد و افزود: پروژه های مرمت و بازسازی شبکه های آبیاری و زهکشی، مرمت و بازسازی شبکه ایمر 1 و2، مرمت و بازسازی شبکه کوثر (نومل)، مرمت و بازسازی شبکه شهید چمران، مرمت و بازسازی شبکه آلاگل و آلماگل، مرمت و بازسازی شبکه اینچه برون و مرمت و بازسازی شبکه و ایستگاه پمپاژ شبکه گلستان از دیگر اقدامات سال قبل این شرکت بوده است.

 

برنامه مطالعات جامع مرمت و بازسازی تاسیسات آبی در سال 91 در دستور کار قرار گرفته است. همچنین  امسال جهت مرمت و بازسازی تاسیسات آبی اعتباری حدود 10 میلیارد ریال مصوب شده است.

پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;