ما و مالیات – 122

حسین بادامی

کارشناس امور مالیاتی

 

یک تجربه موفق جهانی در این زمینه نشان می‌دهد: دولت به‌عنوان سیاست‌گذار و متولی بخش مسکن، برای تطبیق جریان ساخت‌وساز با جریان تقاضای مسکن به لحاظ متراژ می‌تواند بر ساختمان‌سازی‌های لوکس و بزرگ متراژ، مالیات ویژه وضع کند.


دولت کره جنوبی در مواجهه با معضل کمبود عرضه مصرفی (حجم بالای خانه‌های خالی) از یکسو و رشد قیمت واحدهای مسکونی مورد نیاز تقاضای حاضر در بازار از سوی دیگر، مجموعه‌ای از اقدامات مالیاتی را به‌کار گرفته که مهم‌ترین آن، اخذ مالیات از لوکس‌سازی است.


در این کشور، دولت موفق شد تیراژ ساخت واحدهای مسکونی لوکس و متراژ بزرگ را کاهش دهد و در مقابل، سازنده‌ها را به ساخت‌وسازهای با متراژ پایین‌تر تشویق کند. در کره، دولت ابتدا دست به راه‌اندازی سامانه‌ شفاف رصد معاملات و فعل‌وانفعالات ملکی زد و بعد از آن، در بازار مسکن این کشور، مالیات‌های منصفانه مبنای تنظیم جریان عرضه قرار گرفت.


آنچه باعث شد مقامات بخش مسکن کره‌جنوبی از ابزار مالیاتی برای مقابله با لوکس‌سازی استفاده کنند، اعتقاد به تحریک هدفمند ساخت‌وساز بوده است.


در این کشور بعد از یک دوره آزمون و خطا برای نحوه تحریک ساخت‌وساز و مشاهده آثار منفی تحریک غیرهدفمند که رشد قیمت مسکن و کاهش دسترسی متقاضیان مسکن (افزایش مدت زمان انتظار برای صاحب خانه شدن) را به همراه داشت، مسولان به این نتیجه رسیدند که عملیات تحریک برای دستیابی به رونق مسکن باید با لحاظ و محاسبه آثار آن بر جریان عرضه مصرفی اتفاق بیفتد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;