مدرسه، کانون فرهنگ تولید و مصرف انرژی‌های پاک – 1

علی پیرهادی

به گزارش تاسیسات نیوز، در مقدمه و چکیده این مطلب به بررسی اینکه انرژی‌های تجدید پذیر از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و فنی می‌تواند تأثیر در نقش محیط و آینده فکری و کاری و فرهنگی قشری از جامعه که در آینده نزدیک تأثیر بسزایی در آینده کشور داشته باشند پرداختیم.


حال با توجه به همین خط و مشی به ابعاد و زیرشاخه‌های گوناگون این مقاله در راستای رسیدن به اصولی جامع در قبال پرداختن به مسائل پیش رو داریم و اینکه این عوامل با چه روش‌شناسی به مرحله عمل می‌رسد و چه نتایجی را به دنبال خواهد داشت.


هر طرح فنی در ابتدای راه خود باید در مورد اینکه آیا هزینه‌های حاصله‌اش با روشی مناسب و کارآمد به سیستم برمی‌گردد، جوابی متقاعدکننده به مجری خود بدهد.


کشور ایران از جمله کشورهای رده اول دنیا در دسترسی به ذخایر نفت و گاز در جهان است که با توجه به تحقیقات منتشر شده از سوی سازمان‌هایی که مرتبط با این انرژی‌های زیرزمینی بدست آمده، کمتر از یک قرن دیگر این منابع پاسخگوی نیاز کشور در رابطه با تأمین انرژی است که این موضوع در ابعاد سیاسی نیز با توجه به مسائل پیش‌آمده در خاورمیانه و مبهم کردن آینده انرژی‌های زیرزمینی در رابطه با خود جای بحثی بس پر ابهام بر جای گذاشته، اما نکته روشن مسئله تمام شدن این انرژی‌های زیرزمینی است که نقشی بسزا در زندگی همه انسان‌ها ایفا خواهد کرد.


جهان پیرامون در نسل‌های آینده لاجرم به دلایل مختلف درگیر فرهنگ‌سازی بیشتر در راستای صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود که در این میان، آب به‌عنوان مهم‌ترین منبع حیات زندگی انسان‌ها در صدر این مسائل قرار می‌گیرد که متأسفانه مصرف این نعمت الهی در کشور ما دو برابر میانگین متوسط مصرف هر فرد در جهان تعبیر شده است.


چیزی که با کمی تعمق در آن می‌شود پی برد که نسل بعدی با توجه به نیاز اصلی‌اش برای پیشبرد اهداف یعنی انرژی، نیاز به بستری فراهم‌تر از نظر فرهنگی و اجتماعی در راستای تولید و مصرف انرژی دارد.

 

بررسی ابعاد اقتصادی:


ایران کشوری است که از نظر تأمین انرژی و قیمت‌گذاری آن برای مردمش جز دسته کشورهایی محسوب می‌شود که انرژی را با قیمت مناسبی در اختیار مردمش قرار می‌دهد.


با توجه به موضوع بیان شده، این مقاله ابعاد اقتصادی خود را از نظر تأمین انرژی در سال‌های پیش رو و با توجه به تغییرات قیمتی و فرهنگی جامعه نشان می‌دهد و قطعاً جز طرح‌های زود بازگشت در این برهه زمانی محسوب نمی‌شود و اما با گذشت زمان به ابعاد مهمتری از جهات مختلف درگیر می‌شود و کمک به بهبودشان می‌کند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.


راه‌کارهای نوآورانه منتهی به کاهش مصرف انرژی


در همه ابعاد و فعالیت‌های موجود در جامعه می‌توان با جلوگیری از صرف هزینه و اقدامات مناسب برای برگشت‌پذیری از هزینه‌ها کاست و در زمان متناسب آن‌ها را به سیستم بازگرداند.


ساخت یک مدرسه متناسب با اصلاح الگوی مصرف در وهله اول سازندگان را با هزینه‌هایی روبرو می‌کند که این هزینه‌ها در بحث مورد نظر به انتخاب سیستم‌های گرمایش، سرمایش و در کل تهویه یک محیط آموزشی می‌پردازد.


این مقاله در ابعاد اقتصادی خود و ارائه راهکارهای نوآورانه پیشنهاد به انتخاب سیستم‌هایی می‌دهد که با صرف هزینه‌های اولیه در بلندمدت این هزینه‌ها را به سیستم برگرداند.


از جمله منابع مهم در تأمین آبگرم می‌توان به کلکتورهای خورشیدی اشاره کرد که آبگرم مورد نیاز مصرفی را در ابعاد مورد نظر در طراحی تأمین می‌کنند.


در وهله دوم قرار دادن سلول‌های فتوولتاییک برای تأمین برق از نیروی خورشید است که با توجه به پشتیبانی مورد نیاز و هزینه اولیه خرید که قیمتی حدود 3 تا 6 هزار تومان به ازای هر وات برق تولید شده به همراه دارد تا به حال استقبال چندانی از مصرف‌کنندگان در ایران از خود نشان نداده که در آینده نزدیک با رکود قیمت و افزایش عرضه و تقاضا همراه می‌شود.


از دیگر راه‌کارهای نوآورانه می‌توان به قرار دادن میکروژنراتور در ابعاد کوچک و قرار دادن آن‌ها در مسیرهای پر تردد برای تأمین برق ناگهانی توسط افراد آن محیط اشاره کرد که نکته حائز اهمیت در اقتصادی شدن این مطلب در انتخاب سیستم تأمین برق محیط خواهد بود.


توسعه اهداف اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی


از نکات قابل‌توجه در سیستم متناسب تهویه یک کلاس درس می‌توان به قرارگیری لوله‌های سوپر پایپ با هزینه‌های متناسب و اجرای اصولی و مهندسی آن و لحاظ برش‌های دیواری برای انتقال با کیفیت‌تر گرمایش از کف محیط اشاره کرد که نکته مذکور به دلیل بسته بودن سیکل خود می‌تواند آبگرم مورد نیاز سیکل را از طریق کلکتورهای خورشیدی مستقر در محیط دریافت کرد و راندمان گرمایش محیط را به‌صورت مکمل از آن دریافت کرد و گرمای مطلوب‌تری از سیستم دریافت کنیم که این امر خود علاوه بر ابعاد اقتصادی بر ارزش‌های کیفی یک محیط می‌افزاید.

 

ادامه دارد…

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;