به گزارش تاسیسات نیوز، انوشیروان محسنی بندپی در جلسه کمیته «اضطرار آلودگی هوا» در تشریح محدودیت‌های ناشی از احتمال افزایش آلایندگی هوا در هفته آینده گفت: با توجه به گزارش هواشناسی از بعدازظهر روز گذشته تا صبح جمعه هوای مناسبی همراه با بارندگی و وزش باد خواهیم داشت. اما از عصر جمعه پایداری هوا آغاز خواهد شد و از شنبه تا سه شنبه شاهد افزایش آلایندگی خواهیم بود.
وی افزود: کیفیت هوا علاوه بر این به‌صورت مستقیم در سلامت آحاد جامعه تاثیر گذار است، مهم‌تر از آن این است که هم افزایی میان آلایندگی با افزایش احتمالی مبتلایان و مرگ‌های ناشی از بیماری کووید- ۱۹ وجود دارد و سازمان جهانی بهداشت نیز هم افزایی مثبت افزایش میان آلایندگی‌ها و ابتلای کووید- ۱۹ را اعلام کرده است.
استاندار تهران در تشریح تصمیمات ناشی از افزایش آلایندگی هوا درهفته آینده گفت: ممنوعیت تردد شبانه کلیه خودروهای سنگین و دیزلی همانند کامیون‌ها از روز شنبه تا اطلاع ثانوی اجرایی خواهد شد. همچنین فعالیت کارگاه‌های عمرانی تولید شن و ماسه و آسفالت نیز متوقف خواهد شد.
وی ادامه داد: ۶۱ درصد آلایندگی‌ها توسط خودروهای حمل و نقلی ایجاد می‌شود، لذا معاینه فنی از اهمیت بسزایی برخوردار است. باید معاینه فنی خودروها و موتورسیکلت‌ها با جدیت پیگیری شود. در حال حاضر از سه میلیون موتور سیکلت تنها ۳۳ دستگاه معاینه فنی دریافت کردند. برهمین اساس باید پلیس راهور تشدید برخورد با خودروها و موتورسیکلت‌های آلاینده را در دستور کار قرار دهد و حتی قانون به پلیس اجازه داده که نسبت به توقف تردد خودروها و موتورسیکلت‌های دودزا اقدام کند.
استاندار تهران تصریح کرد: سوخت مازوت در افزایش آلایندگی بسیار موثر است؛ بنابراین شرکت گاز باید با اطلاع‌رسانی به آحاد جامعه همراهی و مشارکت شهروندان را برای کاهش یک تا دو درجه‌ای حرارت منازل جذب کند تا صرفه جویی مصرف گاز محقق شود با این کاهش یک یا دو درجه‌ای، حدود ۲۵ میلیون متر مکعب کاهش مصرف گاز خواهیم داشت.
وی ادامه داد: در رابطه با مصرف کارخانه‌های سیمان و همچنین کارخانه‌های اطراف تهران همانند سیمان ری تاکید شد که شرکت گاز همانند گذشته همراهی و همکاری برای تامین سوخت گاز را در دستور کار قرار دهد. بی تردید تمامی تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه نیازمند همراهی و مشارکت دستگاه‌ها و شهروندان خواهد بود.