قوانین حمل صحیح نباشد، بتن فاسد می شود

دبیر کمیته تدوین استانداردهای بتن آماده و قطعات بتنی اظهار داشت: در برخی مواقع شاهد هستیم که بتون‌های فاسد در ساختمان‌های در حال احداث ریخته می‌شود و این واحدهای مسکونی را آسیب پذیر می‌کند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز،  علیرضا رحمتی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایران همواره در معرض تهدیدات حوادث طبیعی قرار دارد اظهار داشت: با توجه به اینکه ایران همواره در معرض تهدیدات طبیعی مانند زلزله و طوفان و سیل قرار دارد بنابراین مقاومتی سازی و  استحکام ساختمان ها در برابر این مسایل یک ضرورت است.
وی افزود: با افزایش مقاومت ساختمان ها در برابر بلایای طبیعی با کشته و تلفات کمتری مواجه خواهیم شد.
 دبیر کمیته تدوین استانداردهای بتن آماده و قطعات بتنی با بیان اینکه بتن پرمصرف ترین ماده تولید بشر بعد از آب است گفت: با توجه به این که ایران یکی از پرحادثه ترین کشورهای جهان از نظر حوادث طبیعی به شمار می رود باید تلاش کنیم ساختمان های مستحکم و مقاومی داشته باشیم.
وی افزود: تمام ارگان های مسئول از جمله وزارت صنعت، سازمان استاندارد، وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان، سازمان مدیریت بحران و تمام ارگان هایی که دغدغه امنیت ساختمان های کشور را دارند باید به تولیدکنندگان بتن کمک کنند که این محصول با کیفیت بالا تولید شود و به مصرف برسد و ساختمان های کشور با استفاده از چنین بتنی، مقاوم باشد.
این کارشناس بتن با بیان این که زمان طلایی برای مصرف بتن در شرایط آب و هوایی مختلف از ۳۰  تا ۶۰ دقیقه است، تصریح کرد: در هوای گرم بتن آماده از لحظه تولید تا مصرف کمتر از ۳۰ دقیقه و در هوای سرد کمتر از ۶۰ دقیقه زمان طلایی مصرف دارد و اگر دیرتر از این زمان به مصرف برسد، فاقد کیفیت و غیراستاندارد است.
وی افزود: بر این اساس در تمام دنیا برای تردد کامیون های حمل بتن مقررات ویژه وضع می کنند تا این محصول فاسد و غیر استاندارد نشود اما متاسفانه در ایران با کارشکنی و مانع تراشی های مختلف در تردد کامیون های این محصول مواجه هستیم که این وضعیت ایمنی ساختمان های ما را به شدت تهدید می کند.
عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران خاطرنشان کرد: وزارت صنایع به عنوان متولی تولید در کشور باید تولید بتون را تسهیل کند و سازمان ملی استاندارد که متولی کیفیت محصولات است باید به تضمین کیفیت محصولات ورود کند.
رحمتی ادامه داد:‌وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی ساخت مسکن در کشور و تولید مسکن با کیفیت که جزو رسالت‌های اوست باید به مشکلات صنعت بتون ورود کند. چرا که ما شاهد هستیم ساخت و سازها در تهران به سمت اسکلت بتونی رفته است به طوری که در ایران بیش از ۹۰ درصد پروانه ساخت و ساز اسکلت بتون بوده است.
وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان که کیفیت ساخت و ساز در شهرها را رصد می‌کند باید به فرایند تولید بتون از زمان تولید تا زمان استفاده در محل به آن نظارت کند، گفت: اتفاقا ورود سازمان پدافند غیرعامل که وظیفه آن جلوگیری از تهدیدات است در ساخت و سازهای بی‌کیفیت و استفاده از بتون‌های ضعیف‌تر و بی‌کیفیت باید هر چه بیشتر و هر چه سریع‌تر رخ دهد.
رحمتی با اشاره به اینکه متاسفانه معطلی تراک میکسرهای حمل کننده بتون به دلیل معطل شدن و متوقف شدن آنها در مسیر توسط راهنمایی و رانندگی باعث فاسد شدن بتون می‌شود،‌گفت: در برخی مواقع شاهد هستیم که بتون‌های فاسد در ساختمان‌های در حال احداث ریخته می‌شود و این واحدهای مسکونی را آسیب پذیر می‌کند.
عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران تصریح کرد:‌ اگر می‌خواهیم ساختمان‌های امن در کشور داشته باشیم و در زمان وقوع زلزله مردم از ساختمان‌ها فرار نکنند احتیاج به کالای با کیفیت داریم. پس یک فرصت مناسب در طی روز وجود دارد که بتوانیم یک کالای باکیفیت را تولید و قبل از فاسد شدن در مسیر به  محل مورد نظر برسانیم.
همچنین  محرم کریمی دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی با تاکید بر مصوبه شواری فنی استان تهران  درباره فاسد شدنی بودن بتن و لزوم تسهیل تردد کامیون‌های حمل این محصول برای جلوگیری از بی کیفیت شدن آن، افزود: طبق این مصوبه که با پیگیری های انجمن صنفی بتن آماده از مجاری قانونی به تصویب رسید، بتن محصولی فاسد شدنی به شمار آمده و باید حمل و نقل آن همانند محصولات غذایی ، تسهیل شود اما با وجود گذشت بیش از یک سال از ارسال این مصوبه به شورای ترافیک، این شورا از اصلاح قوانین ترافیکی به نحوی که به کامیون های حمل بتن اجازه تردد در روز را بدهد ، تعلل کرده است.
وی در ادامه با بیان این که ۳ هزار میلیارد تومان فقط در شهر تهران در صنعت بتن آماده سرمایه گذاری شده است، افزود: این صنعت بیش از ۱۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ده ها هزار نفراشتغال غیرمستقیم از طریق صنعت ساختمان دارد که با تعلل شورای ترافیک این سرمایه گذاری و اشتغال به مخاطره افتاده است.
کریمی اجرای عملیات بتن ریزی با حجم ۳۰ تا ۳۵ هزار تن در شهر تهران را در ساعات محدود شب غیرممکن دانست و افزود: در تمام دنیا عملیات بتن ریزی در ساعات روز انجام می شود چرا که این عملیات علاوه بر زمان بر بودن، پیچیدگی های فنی دارد و باید در روز انجام شود تا کیفیت بتن ریزی زیر سوال نرود، مضافا این که نمونه گیری و  نظارت تصریح شده بر کیفیت بتن نیز در ساعات شب امکان پذیر نیست.
منبع ایلنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;