قطع برق به عراق هم سرایت کرد!

وزارت برق عراق اعلام کرد کاهش شدید صادرات گاز ایران به مناطق مرکزی و جنوبی، ریسک قطعیهای گسترده برق را برانگیخته است.
به گزارش تاسیسات نیوز، وزارت برق عراق در بیانیه ای اعلام کرد صادرات گاز ایران به مناطق مرکزی و جنوبی از ۴۹ به هشت میلیون متر مکعب در روز کاهش پیدا کرده و باعث از دست رفتن تولید حدود ۵۵۰۰ مگاوات برق شده است. این وزارتخانه اعلام کرد با وزارت نیروی ایران و سفارت ایران در بغداد برای روشن شدن علت کاهش صادرات تماس گرفته است.
این وزارتخانه سه هفته پیش اعلام کرده بود صادرات گاز ایران به منطقه مرکزی این کشور از ۳۰ میلیون به ۲۰ میلیون متر مکعب در روز کاهش پیدا کرده و صادرات به منطقه جنوبی از ۱۷ میلیون به پنج میلیون متر مکعب در روز کاهش پیدا کرده است و در نتیجه سیستم برق این کشور ۲۶۰۰ مگاوات را از دست داده است.
بر اساس این گزارش، واشنگتن مکررا معافیتهای ۹۰ یا ۱۲۰ روزه از تحریمهای ضدایرانی را برای عراق تمدید کرده است تا این کشور بتواند به واردات انرژی ایران که از سال ۲۰۱۸ هدف تحریمهای آمریکا قرار گرفت، ادامه دهد. آمریکا در قبال صدور این معافیتها، عراق را که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است برای خودکفایی در تامین نیرو تحت فشار قرار داده اما بغداد همچنان با مشکلاتی در این خصوص دست و پنجه نرم می کند که تا حدودی به دلیل قیمتهای پایین نفت بوده است.
عرضه متناوب گاز و برق ایران باعث قطعی های گسترده برق عراق در تابستان امسال شده که گرمای هوا  به خصوص در مناطق جنوبی این کشور به بیش از ۵۰ درجه رسیده است. صادرات برق ایران به عراق به دلیل کمبود داخلی برق متوقف شده است. ایران در سال ۲۰۲۰ حدود دو گیگاوات برق به عراق صادر کرد اما این حجم امسال به ۱۵۰ مگاوات کاهش پیدا کرده که به دلیل در اولویت قرار گرفتن تامین نیازهای داخلی بوده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;