خطرناکترین مناطق شهری تهران به هنگام وقوع بحران کدامند؟

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران گفت: حدود ۶۰ درصد سازه‌ها در زلزله‌ای به وسعت ۶ و نیم ریشتری دچار آسیب جدی می‌شوند که در صورت مقاوم سازی این عدد به ۴۰ درصد خواهد رسید. بعلاوه ۲۰ درصد ساختمان‌ها در تمام مناطق دچار فروریزش خواهند شد که بعد از مقاوم سازی به حدود ۵ درصد خواهد رسید.

 به گزارش تاسیسات نیوز، در جریان هشتمین جلسه شورای شهر تهران گزارش عملکرد سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران قرائت شد.

رضا کرمی محمدی, رئیس این سازمان در ابتدای صحبت های خود گفت: شهر تهران آکنده از پتانسیل‌های بحران با از جمله زلزله، سیل و مواردی از این دست را شامل می‌شود.

او با بیان اینکه حادثه‌ای مانند پلاسکو بحران تلقی نمی‌شود، گفت: تاکنون بحرانی از این جنس نداشتیم و مقیاس بحران متفاوت است.کرمی محمدی با تاکید بر اینکه در مدیریت بحران، مدیریت باید بر مبنای داده‌ها باشد، گفت:  باید داده‌های واقعی جمع آوری و تحلیل شود و براساس آنها پیش بینی و هشدار سریع صورت گیرد.رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه مخاطرات شهر تهران نیاز به رصد دارد، گفت: نمی‌توانیم منتظر شویم که این اتفاق رخ دهد و بعد برنامه‌ریزی کنیم و به همین دلیل سامانه‌هایی ازجمله هشدار سریع زلزله، هشدار سیل، تخمین خسارت زلزله و مواردی از این دست را در این دو سال تجهیز کردیم.او ادامه داد: ۶ کوداکوپتر برای رصد محل حادثه در زمان بحران خریداری شده است. بعلاوه ده تابلو هشدار هواشناسی در نواحی کوهستانی شهر تهران نیز نصب شد.کرمی محمدی با اشاره به پایگاه‌های مدیریت بحران در محلات گفت: قرار بود در ۳۵۲ محله، به همین تعداد پایگاه مدیریت بحران تاسیس شود که تاکنون ۱۰۸  پایگاه ساخته شده است که ۱۰۳ پایگاه در اختیار شهرداری است و ۵ پایگاه به ارگان‌های دیگر واگذار شده است.رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در ادامه به مسأله زلزله در تهران اشاره کرد و گفت: حدود ۶۰ درصد سازه‌ها در زلزله‌ای به وسعت ۶ و نیم ریشتری دچار آسیب جدی می شوند که در صورت مقاوم سازی این عدد به ۴۰ درصد خواهد رسید. بعلاوه ۲۰ درصد ساختمان ها در تمام مناطق دچار فروریزش خواهند شد که بعد از مقاوم سازی به حدود ۵ درصد خواهد رسید.کرمی محمدی افزود: از نظر میزان تلفات وضعیت مناطق یک تا ۵ به دلیل نوع ساخت و ساز و نزدیکی به گسل از همه بدتر است  و در مجموع دو میلیون کشته و مصدوم شدید در مطالعات در حال انجام بررسی شده است که حدود ۴۰۰هزار کشته در یک دقیقه خواهیم داشت. در نتیجه باید به گزینه دفن جمعی فکر شود، اگر لازم است فتوایی گرفته شود و جایی تعیین شود باید برای آن اقدام شود. اما اگر مقاوم سازی انجام دهیم به کمتر از ۱۰۰ هزارنفر کشته خواهیم رسید.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;