فروپاشی آب و هوا با گرمای انفجاری

انسان‌ها با مصرف سوخت‌های فسیلی و تخریب طبیعت، دمای سیاره زمین را ۱.۲ درجه سانتیگراد بالاتر از دمای پیش از صنعتی شدن رساندند. این امر میانگین دما را تقریباً در تمام سرزمین‌های این سیاره افزایش داد و باعث شد موج گرما به شکل بی سابقه‌ای به بیشترین دما برسد، امسال دمای اروپا تقریبا دو برابر گرمتر از میانگین جهانی شده است.
تاسیسات نیوز، امسال دمای زمین به رکورد بی سابقه‌ای رسیده است و تجربه چنین گرمایی باعث ایجاد گرمازدگی و تاثیرات ناخوشایندی از جمله بیماری‌های قلبی، کلیوی و ریوی بر بدن انسان می‌شود.
گرما را یک قاتل خاموش می‌نامند، زیرا زمانی که گرمای هوا شدید می‌شود، قلب، خون را سریعتر پمپاژ می‌کند، اندام‌های داخلی بدن با مشکل مواجه می‌شوند و استرس بر بدن غالب می‌شود، چرا که بدن در تلاش است تا دمای خود را کاهش دهد و خود را خنک کند. در چنین شرایطی دمای داخلی که در حالت عادی ۳۷  درجه سانتیگراد است به دمای تب ۳۸درجه و سپس به  دمای مرگبار ۴۰ درجه سانتیگراد افزایش پیدا می‌کند.
بسیاری از افراد مانند کشاورزان، کارگران و بی خانمان‌ها که بیشتر وقت خود را در بیرون از خانه می‌گذرانند، در معرض ابتلا به گرمازدگی قرار می‌گیرند و حتی ممکن است جان خود را از دست بدهند. علاوه بر گرمازدگی، بیماری‌های قلبی، ریوی و کلیوی در هوای گرم تشدید می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که تعداد تلفات ناشی از گرما در تابستان سال گذشته  در اروپا به ۶۱۶۷۲ نفر رسیده است. این تعداد تلفات از گرما مانند سقوط هر روزه یک جامبو جت از آسمان است!
درست که دمای هوا در طول روز به بیشترین میزان افزایش پیدا می‌کند، اما در چنین آب و هوای بی سابقه‌ای، بسیاری از آسیب‌ها در طول شب نیز متوجه افراد می‌شود؛ وقتی بدن نمی‌تواند خنک شود، مدت زمانی که اندام‌های بدن تحت استرس سپری می‌کنند نیز افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه، افراد در هنگام خوابیدن دچار مشکل می‌شوند و مدت زمانی که برای ریکاوری بدن نیاز است کاهش پیدامی‌کند.
مطالعات نشان می‌دهد که کم‌خوابیِ ناشی از هوای گرم بیشترین ضربه را به افراد مسن و زنان وارد می‌کند، همان افرادی که در طول موج گرما با بیشترین آسیب‌ها مواجه می‌شوند.
انسان‌ها با سوزاندن سوخت‌های فسیلی و تخریب طبیعت، دمای سیاره زمین را ۱.۲ درجه سانتیگراد بالاتر از دمای پیش از  صنعتی شدن رساندند. این امر میانگین دما را تقریبا در تمام سرزمین‌های این سیاره افزایش داد و باعث شد موج گرما به شکل بی سابقه‌ای به بیشترین دما برسد، امسال دمای اروپا تقریبا دو برابر گرمتر از میانگین جهانی شده است.
در دهه ۱۹۸۰، زمانی که سیاره زمین ۰.۵ درجه سانتیگراد گرمتر از قبل از انقلاب صنعتی بود، اروپا هر سال پنج تا هفت روز موج گرما را تجربه می‌کرد، در حالی که این عدد در حال حاضر به بیش از دو برابر رسیده، زیرا جهان بیش از ۱ درجه سانتیگراد گرمتر شده است.
اگر زمین ۲ درجه سانتیگراد گرمتر شود، میانگین تعداد روزهای موج گرما در شمال اروپا سه برابر و در جنوب اروپا شش برابر خواهد شد. موج‌های گرمایی سوزان که پیشتر یکبار در هر قرن احساس می‌شد، اکنون هر پنج سال یک بار در شمال اروپا و یک سال در میان در جنوب اروپا رخ می‌دهد.
رهبران جهان در سال ۲۰۱۵ توافقنامه‌ای را به نام «توافقنامه پاریس» امضا کردند تا به موجب آن تا پایان قرن گرمایش جهانی را به ۱.۵ درجه سانتیگراد محدود کنند، این در حالی است که اکنون به نظر می‌رسد سیاست‌های فعلی آن‌ها قرار است دمای زمین را ۲.۷ درجه سانتی‌گراد افزایش دهد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;