زمین تب‌دار ما!

روح الله واصف – مدیرمسئول و سردبیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز: به نام خدا: همکاران گرامی سلام و خدا قوت، گرم شدن کره زمین و تلاش‌ها برای کاستن از تب این پدر کهنسال ما چندی است که تمام جوامع جهانی را فراگرفته است. انگشت اتهام مردم جهان به‌سوی کشورهای توسعه‌یافته نشانه رفته است که با پا گذاشتن بر گرده طبیعتی که مال همه ما بوده است، با نابودی اتمسفری که سهم تک‌تک جانداران و حتی بی جانان کره زمین بوده است و با مصرف قطره قطره اندوخته‌های چند میلیارد ساله طبیعت برای امروز و چند میلیارد سال بعد، به توسعه‌ای رسیده‌اند که به قیمت فردای همه ما تمام شده است. یکی بر سر شاخ بن می‌برید!
به همین دلیل است که اروپا و آمریکا و شرق دور تصمیم گرفته‌اند بهای این پیشروی خصمانه را بپردازند و با عقبگردی فناورانه به سمت انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر بروند. آن‌هامتعهد شده‌اند که به کشورهای درحال‌توسعه نیز کمک کنند تا همه کشورهای دنیا با هم از انرژی‌های آلوده‌کننده رها شوند چون همه ما یک زمین داریم و یک آسمان. البته که اتفاقات پیش‌بینی‌نشده چون کرونا و خودخواهی کشورها باعث شد که دریچه‌های افزایش تنها یک و نیم درجه دما تقریباً بسته شود و اکنون برای افزایش سه درجه آماده شویم!
این طبیعت زیبای ماست و این ما هستیم که در قامت مهندسان تاسیسات، سکان یکی از بزرگ‌ترین کشتی‌های مصرف انرژی را در دست داریم. در کشور ما در سال ۱۳۹۸ در حدود ۳۲۷ گیگاوات ساعت برق تولید شده است که بیش از ۵۵ درصد آن در ساختمان‌های تجاری، مسکونی و عمومی مصرف شده است. جالب است که در حدود ۳۰ درصد از انرژی مصرفی در این ساختمان‌ها برای تهویه مطبوع بوده است. اگر به این آمارها این را هم بیفزایید که هزینه سرمایه‌گذاری برای نیروگاه تولید برق ۵۰۰ یورو به ازای هر کیلووات است این داستان مهیج‌تر هم خواهد شد.
 در روایتی از رسول خدا نقل شده است که “اگر عمر جهان پایان یابد و قیامت فرا رسد و یکی از شما نهالی در دست داشته باشد، چنانچه به قدر کاشتن آن فرصت باشد، باید فرصت را از دست ندهد و آن را بکارد”.
اکنون وظیفه ما در انتخاب گاز مبرد مناسب، دستگاه‌های گرمایش و سرمایش و ده‌ها تصمیم دیگر که می‌تواند از گرمایش کره زمین جلوگیری کند و در حفظ آب‌وخاک گرانقدر ما مؤثر باشد روشن است و تنها همت ما را می‌طلبد که از حرف بکاهیم و لباس عمل بپوشیم که زمین عزیزمان در تب می‌سوزد.
تا بعد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;