فاضلاب قم به بحران رسید

معاون آبفای استان قم گفت: با توجه به تکمیل ظرفیت اسمی خطوط انتقال و تصفیه‌خانه‌های موجود فاضلاب، چالش‌های جدی برای ارائه خدمات پایدار به ویژه در بخش فاضلاب به سایت‌های نهضت ملی مسکن وجود دارد.
تور رسانه‌ای بازدید از تصفیه‌خانه فاضلاب قم و دوره آموزشی آشنایی خبرنگاران و اصحاب رسانه استان با فرایندهای تصفیه فاضلاب برگزار شد.
معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان در این دوره آموزشی با اشاره به چالش‌ها و مشکلات فاضلاب شهر قم، زیاندهی بالای بخش فاضلاب ناشی از تعرفه‌های تکلیفی، عدم وجود اعتبار عمرانی برای اصلاح و بازسازی بیش از ۲۴۰ کیلومتر شبکه فاضلاب فرسوده، عدم ساماندهی مناسب تانکرهای حمل سپتاژ و فاضلاب‌های صنعتی را از جمله این مشکلات برشمرد.
وی همچنین هدایت آب‌های سطحی به شبکه فاضلاب، عدم توسعه زیرساخت‌های فاضلاب به دلیل مشکلات تأمین اعتبار و عدم تکافوی درآمدها در سطح شهر و سایت‌های نهضت ملی مسکن را از دیگر چالش‌های پیش روی بخش فاضلاب شهر قم اعلام کرد.
مهندس نظرزاده در ادامه با اشاره به اجرای حدود هزار و هفتاد کیلومتر شبکه فاضلاب و احداث ۴ باب تصفیه‌خانه با ظرفیت ۱۲۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز تاکنون اظهار کرد: در حال حاضر با شبکه و تأسیسات فاضلاب اجرا شده حدود ۴۲ درصد جمعیت شهر تحت پوشش شبکه قرار دارند.
معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب آبفای استان از تولید سالانه حدود ۳۹ میلیون مترمکعب پساب در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهر قم خبر داد و یادآور شد: از این میزان ۱۸ میلیون مترمکعب به شهرداری، اداره کل منابع طبیعی و صنعت واگذار شده و مابقی هنوز تعیین تکلیف نشده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود دفع بهداشتی فاضلاب سایت‌های نهضت ملی مسکن را تا زمان احداث خط انتقال و تصفیه‌خانه فاضلاب از چالش‌های اصلی پیش روی شهر اعلام و خاطرنشان کرد: با توجه به تکمیل ظرفیت اسمی خطوط انتقال و تصفیه‌خانه‌های موجود فاضلاب و مشکلات احداث خط انتقال و تصفیه‌خانه فاضلاب پردیسان در صورت تأخیر در اجرای به موقع تأسیسات، ارائه خدمات پایدار به ویژه در بخش فاضلاب به سایت‌های نهضت ملی مسکن با مشکلات و چالش‌های جدی مواجه خواهد بود.
مهندس نظر زاده ممنوعیت تخصیص آب به بخش صنعت و فضای سبز و جایگزینی تخصیص‌های قبلی با پساب، استقرار صنایع کم آب‌بر و یا صنایع با قابلیت تأمین آب مورد نیاز از پساب، برنامه‌ریزی شهرداری‌ها برای استفاده و جایگزینی پساب تصفیه شده در توسعه و نگهداری فضای سبز شهری و جایگزینی مصارف آب غیر شرب ادارات و نهادهای دارای فضای سبز وسیع با پساب از طریق احداث تصفیه‌خانه‌های محلی فاضلاب یا آب خاکستری و توسعه صنعت کشاورزی چوب با بهره‌گیری از پساب را از جمله راهبردهای افزایش استفاده از پساب و همچنین راهکاری اساسی برای مقابله با کم‌آبی برشمرد.
پس از این نشست خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ از واحدهای مختلف تصفیه‌خانه فاضلاب قم بازدید کردند و از نزدیک با فرایندهای تصفیه فاضلاب و تبدیل آن به پساب آشنا شدند.
مهندس اصفهانیان مدیر دفتر بهره‌برداری و توسعه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهر قم نیز در این بازدید مراحل مختلف تصفیه فاضلاب را برای خبرنگاران تشریح و توضیحات کاملی از چگونگی ورود فاضلاب به تصفیه‌خانه، مراحل تصفیه، تبدیل لجن به کود، تولید گاز متان و پساب خروجی از تصفیه‌خانه ارائه کرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;