سوخت‌های فسیلی دیگر هوا را آلوده نمی‌کنند

به گزارش تاسیسات نیوز، محققان دانشگاه اوهایو موفق به توسعه روش هایی شدند که با استفاده از آن می توان سوخت های فسیلی و توده های زیستی را بدون انتشار مهم ترین گاز آلاینده هوا یعنی کربن دی اکسید، تبدیل به برق کرد.


محققان در مقاله هایی که در نشریه «The Journal Energy & Environmental Science» منتشر کردند، با استفاده از تکنولوژی ای نوین، گازهای شیلی را به محصولات با ارزشی چون متانول و گازوئیل تبدیل می کنند در حالی که طی آن نه تنها تمام دی اکسید کربن تولیدی مصرف می شود بلکه مقداری دی اکسید کربن اضافی از هوا نیز جذب می کند.

 

این تکنولوژی برای استفاده زغال سنگ و زیست توده نیز بسیار مناسب است. محققان دانشگاه اوهایو اخیرا اعلام کردند که توان افزایش طول عمر ذرات نوین استفاده شده برای انجام این واکنش را دارند و به زودی این مواد قابلیت تبدیل سوخت های فسیلی به برق طی مدت زمان طولانی و مقرون به صرفه را خواهند داشت.


این بدان معنی است که دیگر سوخت های فسیلی آسیبی به محیط زیست نخواهند رساند.

 

همچنین این دانشمندان با استفاده از تکنولوژی خود موفق شدند هزینه تولید سوخت گاز مصنوعی یا «Syngas» را تا ۵۰ درصد کاهش دهند.

 

در این تکنولوژی که به چرخه شیمیایی معروف است (Chemical Looping)، ذرات اکسیدشده فلزی در فشار بسیار بالا به رآکتورها هنگام سوزاندن سوخت های فسیلی یا زیست توده، اضافه می شود. وجود این ذرات نیاز سوخت به اکسیژن هوا را از بین می برد.

 

به گفته محققان توسعه دهنده تکنولوژی چرخه شیمیایی، این تکنولوژی تا زمانی که انرژی های نو نظیر خورشید و باد به صورت گسترده و جهانی مقرون به صرفه و اقتصادی شوند، گزینه ایده آل تولید برق در آینده خواهد بود.

 

شایان ذکر است که تکنولوژی چرخه شیمیایی در فرایند سوختن زغال سنگ برای اولین بار ۵ سال قبل توسط همین تیم تحقیقاتی مورد استفاده قرار گرفت. در طول این ۵ سال دانشمندان به دنبال افزایش طول عمر ذرات اکسید فلزی و استفاده گسترده آن ها در تمامی سوخت ها بودند.



دستاورد اخیر دانشمندان دانشگاه اوهایو را می توان نقطه عطف تحقیقات چرخه شیمیایی به شمار آورد زیرا که نه تنها طول عمر ذرات اکسید فلزی مورد استفاده را از ۱۰۰ سیکل به ۳۰۰۰ سیکل افزایش یافته، بلکه بازه سوخت های مورد استفاده در آن نیز بسیار گسترده تر و تولید سوخت هایی نظیر گاز مصنوعی بسیار ارزان و مقرون به صرفه تر شده است.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;