توقف ساخت سدهای غول پیکر

به گزارش تاسیسات نیوز، برزیل با قول خود در زمینه لغو احداث سد غولپیکر بر روی آمازون، حرکت خود را به سمت استفاده از انرژی پاک اعلام کرد.


سد سازی و انرژی برق آبی روشی است که سال ها در کشور های توسعه یافته منسوخ شده است. اما با این حال هنوز هم در بسیاری از کشور ها از جمله برزیل، سد سازی های فراوانی مشاهده می شود.


پس از سالها انتقاد، دولت برزیل در ماه ژانویه اعلام کرد که دوران ساخت سدهای آبی بزرگ در آمازون را به پایان خواهد رساند. پائولو پدروسا، وزیر اجرایی وزارت معادن و انرژی، در یک مقاله در روزنامه O Globo گفت که دولت هیچ تعصبی در برابر سد های بزرگ برق آبی ندارد، اما اکنون هزینه ها و خطرات این طرح بیش از مزایای آن است.


 گزارشی رسمی در مورد این خبر، موسسه بین المللی انرژی پاک قاره آمریکا گفت که سالهاست سدهای غولپیکر در آمازون مخالفین زیادی از جمله مردم بومی، کارشناسان انرژی و اقتصادی، سازمان های اجتماعی و زیست محیطی و شهروندان برزیل و مردم سراسر جهان را در پی داشته است. به ویژه، مبارزات علیه سدهای غولپیکر بلومونت و سائو لویز به ایجاد یک ائتلاف بزرگ از جوامع بومی و سازمان های جامعه مدنی انجامیده است که از دولت برزیل خواستند به جای توسعه سدهای غولپیکر، منابع تولید برق از انرژی باد و خورشید کشور را توسعه دهد.


پائولو پدروسا، وزیر اجرایی وزارت معادن و انرژی برزیل، در اظهارات خود به O Globo تاثیر این مقاومت اجتماعی و همچنین هزینه های بالا و خطرات ساخت سدهای غولپیکر را تأیید کرد. موسسه بین المللی انرژی پاک قاره آمریکا گفت که برزیل از نظر منابع باد و خورشید در سطح جهانی رتبه بالایی دارد، و به همراه آن، کاهش قابل توجه هزینه فن آوری های بادی و خورشیدی و پیشرفت در تلفیق انرژی های تجدید پذیر، یک توجیه بسیار اقتصادی برای انتقال از سدسازی های غولپیکر به سمت استفاده از منابع دیگر انرژی است.


برای مثال، پروژه های خورشیدی در ماه دسامبر در بازار اوراق برزیل بزرگترین بازار بود. علاوه بر این، کشور برزیل در بازار انرژی باد در آمریکای لاتین در صدر جدول است.


با اعلامیه این هفته، انتظار می رود که تغییر در ماتریس انرژی ملی از طریق ادغام بیشتر انرژی باد و خورشید، نیروگاه های برق آبی کوچک، زیست توده و تولید غیر متمرکز نیرو، ادامه یابد. هدر رزمارین، مدیر اجرایی موسسه بین المللی انرژی پاک قاره آمریکا، به دولت برزیل تبریک گفت و اذعان داشت: “ما عمیقا از مردم بومی آمازون و شهروندان برزیل برای سال ها تلاش ویژه جهت حفاظت از آمازون و پیشبرد راه حل های انرژی پاک، تجدید پذیر و مقرون به صرفه، سپاسگزاریم.”

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;