سلامت سفره های آب زیرزمینی در چاه های جذبی افتاد

 سلامت سفره های آب زیرزمینی در چاه های جذبی افتاد

دفع 70 درصد فاضلاب شهر بروجرد توسط چاههای جذبی آمار قابل تاملی است که می تواند نگرانیهای جدی در زمینه وضعیت بهداشتی دفع فاضلاب در این شهر و همچنین سلامت آبهای زیرزمینی شهر زلزله خیز بروجرد را به دنبال داشته باشد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، شهر بروجرد به جمعیتی نزدیک به 300 هزار نفر دومین شهر پرجمعیت استان لرستان محسوب می شود، موضوعی که ضرورت توجه به ایجاد زیرساختهای مدرن و به روز در این شهر را حیاتی می سازد.

 

با این حال شهر بروجرد همچنان از ضعف شبکه فاضلاب رنج می برد به طوریکه مطابق برخی آمارهای اعلام شده از سوی متولیان امر در حال حاضر 70 درصد فاضلاب مشترکان این شهر از طریق چاههای جذبی دفع می شود.

 

این موضوع از آن جهت حیاتی است که سیستم دفع فاضلاب از طریق چاههای جذبی یکی از روشهای قدیمی و منسوخ شده در این زمینه محسوب می شود چرا که تاثیر نفوذ فاضلاب و پسماندهای آلوده از طریق این چاهها به آبهای زیرزمینی و همچنین خاک ثابت شده است.

 

از سوی دیگر چاههای جذبی فاضلاب در بروجرد به عنوان شهرستانی لرزه خیز با هر تکان زمین و شکستگی در بدنه چاه می تواند زمینه نفوذ فاضلاب به لایه های پایین تر را فراهم کند.

 

به نقل از مهر وضعیت دفع فاضلاب از طریق چاههای جذبی در بروجرد از دو جهت قابل بررسی است، نخست اینکه می توان این موضوع را به عدم اجرای شبکه فاضلاب در این شهر مربوط دانست و از سوی دیگر به عدم استقبال مردم برای استفاده از شبکه فاضلاب اشاره کرد.

 

در مورد شهر بروجرد هر دو این مشکلات وجود دارد چرا که از یک سو اجرای شبکه فاضلاب در شهر بروجرد دیر آغاز شده و روند احداث این شبکه ها به دلیل کمبود اعتبارات به کندی پیش می رود و از سوی دیگر مردم نیز استقبال چندانی برای خرید انشعاب فاضلاب و استفاده از شبکه اجرا شده ندارند.

 

برآیند این مشکلات موجب شده است که وجود چاههای جذبی که تعداد آنها به هزاران حلقه می رسد به عنوان یک معضل جدی در شهر بروجرد مطرح شود، موضوعی که رفع آن در گرو توجه مسئولان و مشارکت هر چه بیشتر مردم است.

 

مدیر عامل شرکت آبفای شهری بروجرد در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر از عدم تمایل شهروندان بروجردی برای خرید انشعاب فاضلاب انتقاد کرده و رفع این مشکل را در گرو فرهنگ سازی می داند.

 

حبیب اله حدادی می گوید: به رغم تلاش های فراوان در راستای احداث تصفیه خانه فاضلاب در بروجرد و افتتاح آن در خرداد ماه سال جاری اما در عمل هیچگونه فاضلابی به آن وارد نمی شود.

 

وی ادامه می دهد: اجرای شبکه فاضلاب و اتصال آن به تصفیه خانه، جلوگیری از رها سازی فاضلاب شهری در سطح زمینهای کشاورزی اطراف شهر، جلوگیری از آبیاری زمینهای کشاورزی زیر کشت صیفی جات و سبزی کاری به وسیله فاضلاب و…از اهداف ایجاد تصفیه خانه در بروجرد بوده است.

 

حدادی معتقد است که متاسفانه هنوز اهداف مورد نظر در این زمینه محقق نشده است، عنوان می کند: در حال حاضر بیشتر کشاورزان سبزی کار بروجردی از فاضلاب شهری رها شده در زمینهای اطراف بروجرد برای آبیاری استفاده می کنند که این موضوع توانسته به لحاظ بهداشتی خطراتی را برای شهروندان به دنبال داشته باشد.

 

حدادی یادآور می شود: همچنین عدم تمایل شهروندان بروجردی از خرید انشعاب فاضلاب یکی از مشکلات شرکت آبفا است که اگر حل شود دیگر مشکلات نیز به دنبال آن رفع خواهند شد.

 

وی با یادآوری اینکه هم اکنون 70 درصد فاضلاب بروجرد از طریق چاههای جذبی دفع می شود ادامه می دهد: این موضوع موجب شده که برای سفره های آب زیرزمینی مشکلاتی ایجاد شود و سلامت محیط زیست را به خطر بیندازد.

 

مدیر عامل شرکت آبفای بروجرد می گوید: این در حالیست که از 30 درصد مابقی نیز تنها 15 درصد از طریق شبکه فاضلاب دفع می شود و 15 درصد دیگر وارد جداول سطح شهر شده و به صورت سطحی دفع می شود.

 

حدادی از تسهیلات در نظر گرفته شده برای استقبال مردم از خرید انشعاب فاضلاب خبر داده و یادآور می شود: برای جذب مشترکین و ایجاد تمایل به خرید انشعاب فاضلاب درمیان شهروندان بروجردی به فروش اقساط بلند مدت انشعاب فاضلاب اقدام کرده ایم.

 

وی می گوید که هزینه کامل خرید انشعاب فاضلاب برای هر واحد مسکونی حدود 500 هزار تومان است که ما برای راحتی شهروندان و کمک به اجرای شبکه فاضلاب در سطح کوچه ها آن را اقساطی کرده ایم.

 

مدیر عامل شرکت آبفای بروجرد با یادآوری اینکه به رغم این تسهیلات بسیاری از شهروندان بروجردی همچنان تمایلی به خرید انشعاب فاضلاب ندارند، عنوان می کند: برای خرید انشعاب فاضلاب در بین مردم باید فرهنگسازی شود و دستگاههای فرهنگی با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی مردم نسبت به فواید اجرای شبکه فاضلاب شرکت آبفا بروجرد را یاری دهند.

 

حدادی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 70 درصد از شبکه فاضلاب بروجرد اجرایی شده است، می گوید: در بخشهایی مانند مدرس، فاز یک شهرک اندیشه، ابراهیم آباد و علی آباد بروجرد شبکه فاضلاب اجرا شده و مابقی کار نیز در سطح شهر در دست اقدام است.

 

وی اضافه می کند: درحال حاضر تصفیه خانه بروجرد، خطوط اصلی شبکه فاضلاب و خطوط فرعی آن در سطح خیابانهای شهر اجرا شده است که در صورت استقبال مردم مشکلی برای نصب انشعابات فاضلاب وجود ندارد.

 

مدیر عامل شرکت آبفا بروجرد از اصحاب رسانه می خواهد تا نسبت به شفاف سازی اذهان مردم در زمینه مضرات استفاده از چاههای جذبی و فواید اجرای شبکه فاضلاب و خرید انشعاب، اقدام و با ایجاد فضایی فرهنگی در ایجاد تمایل مردم به خرید انشعاب و رفع مشکلات موجود قلم فرسایی کنند.

 

بنابر این گزارش دفع فاضلاب از طریق چاههای جذبی مخاطراتی را برای آبهای زیرزمینی بروجرد به وجود آورده و از سوی دیگر به دلیل بافت زمین شناسی منطقه قابلیت نفوذ خاک بسیار کم و ضریب ذخیره اندک است که با توجه به این امر روش سنتی دفع فاضلاب دیگر در شهر بروجرد جوابگو نیست.

 

این در حالیست که مطابق تحقیقات علمی صورت گرفته چاههاي فاضلاب اجرا شده در ساختمانهاي امروزي علاوه بر مشكلات آلودگي و بهداشتي كه دارند، در طول عمر ساختمان و به مرور استفاده موجب كاهش مقاومت خاك زير شالوده ساختمانها می شوند و اين كاهش مقاومت خاک در خلال وقوع زمين لرزه ممكن است باعث ايجاد گسيختگي در لايه هاي زيرين و تمايل خاك زيرين به حركت و تخريب سازه شود.

 

از سوی دیگر رهاسازی فاضلاب شهر بروجرد در زمینهای اطراف شهر بروجرد و فراهم آوردن زمینه استفاده از این فاضلاب توسط صیفی کاران و کشاورزان اطراف بروجرد از چالشها و مشکلات بهداشتی بوده که بروجرد را درگیر کرده است.

 

این مشکلات طی سالهای اخیر بارها در کارگروه بهداشت بروجرد نیز مطرح شده و مورد انتقاد مردم و مسئولان قرار گرفته اند که همه امید داشتند بالاخره روزی با افتتاح تصفیه خانه فاضلاب بروجرد و تکمیل شبکه های انتقال این مشکلات زیست محیطی و بهداشتی حل شود اما متاسفانه امروز می بینیم این مهم محقق نشده است.

 

تصفیه خانه فاضلاب بروجرد طی سالهای گذشته در مناسبتهای مختلف با حضور مسئولان ملی، استانی و شهرستانی بارها به بهانه های مختلف افتتاح شده است که به دلیل عدم تکمیل شبکه جمع آوری و انتقال فاضلاب هنوز این تصفیه خانه فعالیتی نداشته است تا هزینه میلیاری برای احداث آن بی نتیجه باقی بماند.

پایان پیام /.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;