رئیس جدید

روح اله واصف – سردبیر و مدیر مسئول پایگاه خبری تاسیسات نیوز: به نام خدا ، همکاران گرامی سلام و خدا قوت؛ در زمانی که بی‌نظمی، هرج‌ومرج و روزمرگی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران را فراگرفته بود و همه از این مریض رو به موت دست شسته بودند؛ خبرهایی از رئیس جدید به گوش رسید که گویی اصلاحاتی را آغاز کرده است. آیا این اصلاحات در حد حرف است یا به‌راستی راهی نو در میان انبوهی از فساد ساختاریافته اداری و ریشه‌دار است؟
رئیس جدید که چند دوره‌ای عضویت در هیات مدیره را در کارنامه خود دارد و در زمان برگزاری جلسات تنها عضوی بود که با موتورسیکلت به محل سازمان می‌رفت تا در ترافیک نماند و به‌سرعت تردد کند، به‌خوبی اجزای سازمان و زوایای تاریک آن را می‌شناسد. به همین دلیل در محفلی گفته بود تغییر در این تعداد زیاد پرسنل سازمان نظام مهندسی ساختمان شدنی نبود. پس تصمیم گرفتم سامانه‌ها را ساماندهی کنم تا افراد نتوانند قوانین را دور بزنند و فساد کنند.
دستور کار رئیس جدید ساماندهی سامانه‌های قدیمی و ایجاد سامانه‌های جدید است. البته برخی افراد فاسد از سازمان اخراج شده‌اند و این روند بی‌رحمانه ادامه دارد. رئیس گفته است منتظر شنیدن هر انتقادی از سوی هر شخصی هستم تا متوجه ایراد یا فسادی شوم و آن را حل‌وفصل کنم. شاید شما هم گاهی ببینید که رئیس در راهروهای سازمان در حال سرکشی به اتاق هاست و بی‌سروصدا در میان ارباب‌رجوع سازمان می‌چرخد تا حرف‌ها را بشنود و آدم‌ها را ببیند.
این تلاش ارزنده البته مخالفانی جدی از ارباب قدرت دارد. پدرخوانده‌ها راضی از چنین شرایطی نیستند و رئیس را سد خود می‌دانند. آیا پیشنهادی چرب یا چوبی دردناک جلوی این پیشتازی را خواهد گرفت؟ آیا درختی تناور که سالهاست به کجی رشد کرده و ریشه در لجن فروبرده است اصلاح خواهد شد؟ باید زمان داد و منتظر ماند تا نتیجه را دید.
فرآیند فساد زدایی از هر سازمانی البته قواعدی هم دارد که باید رعایت شود. مهم‌ترین قاعده، اطلاع‌رسانی عمومی و شفاف، نظام مند و دقیق است. اطلاع‌رسانی چند مزیت بزرگ دارد. اول این‌که دیگ حوصله مهندسان به جوش آمده است و قبل از هر اقدامی باید اطلاع داد که تیم جدید چه می‌کند.
دوم این‌که اصلاحات ساختاری پیش از نتیجه دادن دچار مشکلاتی چون بازگشت به عقب توسط افراد سودجو؛ یا یافتن راهی جدید برای فساد با استفاده از یک تبصره ریز و نادیدنی است. با اطلاع یافتن عموم جامعه هدف، چنین اتفاقاتی پیش از کشف شدن توسط مدیران مسئول، با هوشیاری جامعه مشخص می‌شوند. همکاران را محرم بدانیم و آن‌هارا در جریان بگذاریم. بگذاریم چند هزار نفر بازرسی را برعهده بگیرند.
سوم این‌که برخی از اصلاحات لازم است زودتر اتفاق بیفتد و اهمیت بیشتری دارد. درجه اهمیت را ذینفعان مشخص می‌کنند. با اطلاع‌رسانی به همه اجازه می‌دهیم که اظهارنظر کنند و پیشنهادهایی برای اصلاحات جدیدتر بدهند.
چهارم این که با اطلاع‌رسانی همه را شریک خود می‌کنیم. مافیا می‌تواند یک موتور را از کار بیندازد ولی نمی‌تواند یک جامعه را نابود کند. باید مهندسان را به میدان مبارزه بیاوریم.
رئیس باید بداند که هرکار خوبش دیده می‌شود و هر اشتباهی بلافاصله و به جد نقد خواهد شد. منتظر روزهای آینده هستیم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;