دغدغه جامعه مهندسان از دیدگاه آنها

تاسیسات نیوز/ سعید سعیدی: جامعه مهندسان تاسیسات با دغدغه‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند که شاید کار آن‌ را تحت تاثیر قرار دهد و باعث شود که به‌طور شایسته و بایسته نتواند توان خود را به منصه ظهور برساند. از این رو، برای بررسی و شناخت دغدغه مهندسان تاسیسات، با دکتر شهرام دلفانی، رییس بخش تاسیسات مکانیکی و الکتریکی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، مهندس محمدباقر معتمد، رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع و دکتر رامین قاسمی اصل، عضو گروه تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفتگو کردیم و نظر آن‌ها را در این خصوص جویا شدیم که در ادامه خواهید خواند:

مهندسان از نظر اقتصادی تحت فشار هستند 
دلفانی با بیان اینکه عدم توجه شایسته و بایسته به دانش مهندسی یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌هایی است که جامعه مهندسان تاسیسات با آن مواجه هستند، تصریح کرد: به نظر من یک مهندس تاسیسات کمتر از یک پزشک درس نمی‌خواند ولی از نظر کیفیت زندگی، تفاوت‌های زیادی با هم دارند.
او ادامه داد: مهندسان از نظر اقتصادی تحت فشار هستند. شرایط مهندسی کشور به مسائل اقتصادی گره خورده است و یک سری مسائل اقتصادی گریبانگیر جامعه مهندسان شده و ساخت و ساز کشور را تحت تاثیر قرار داده و همین مساله روی درآمد مهندسان نیز تاثیر گذاشته است.
رییس بخش تاسیسات مکانیکی و الکتریکی مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان با بیان این که شرایط اقتصادی گاهاً باعث شده که مهندسان در مقابل توقعاتی که برخی از مالکین از آن‌ها دارند، چاره‌ای نداشته باشند و قسم اخلاقی و عهده و پیمان خود را زیر پا بگذارند و فراموش کنند، تصریح کرد: به نظر من، نهادهایی مانند سازمان نظام مهندسی ساختمان و وزارت راه و شهرسازی و سایر سازمان‌های دخیل در امر ساخت و ساز باید خودشان را این طرف میز جای مهندسان تاسیسات بگذارند تا شرایط را بهتر درک کنند.
دلفانی به برگزاری دوره‌های بازآموزی پزشکان اشاره کرد و گفت: به نظر من این دوره‌ها باید برای جامعه مهندسان تاسیسات نیز به یک ضرورت تبدیل شود تا مهندسان بتوانند نکات اجرایی و فنی را سال به سال یاد بگیرند و دانش روز را بشناسند و به کار گیرند.
او افزود: دنبال مقصر نیستم، اما از نظر من کمترین تقصیر بر عهده مهندسان است. ما کِی به آن‌ها آموزش داده‌ایم، کِی مسائل اقتصادی و فنی و … روز را به آن‌ها ارایه کردیم که ما را پس زده باشند، پس بهتر است کارها و اقدامات خودمان را نیز در نظر بگیریم که آیا این اقدامات تصویب‌شده ما اصلاً به درد آن‌ها می‌خورد یا صرفاً گره‌ای دیگر به گره کور آن‌ها اضافه خواهد کرد.

جامعه مهندسان

به ظاهر ساختمان بیش از تاسیسات آن اهمیت می‌دهند 
معتمد با بیان اینکه کارفرمایان به تاسیسات آنگونه که باید اهمیت نمی‌دهند، گفت: آنقدر که به نمای ساختمان اهمیت داده می‌شود، به تاسیسات که قلب تپنده ساختمان است اهمیت داده نمی‌شود.
او با اشاره به اینکه ساختمان‌ها همواره از داشتن مهندسان ناظر تاسیسات محروم هستند، به عدم برنامه‌ریزی و در نظر گرفتن هزینه برای تاسیسات ساختمان پرداخت و گفت: کارهای تاسیساتی معمولاً به انتهای فرایند ساخت و ساز موکول می‌شود که در نهایت به دلیل هزینه‌هایی که در حین ساخت و ساز قسمت‌های دیگر ساختمان صرف شده و با تورم هم همراه بوده است، بودجه‌ای برای تاسیسات یا نمی‌ماند و یا کم می‌آید و سازنده نیز مضیقه مالی خود را در بخش تاسیسات جبران می‌کند و همین مساله مهندسان تاسیسات را تحت فشار قرار می‌دهد.
رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع تصریح کرد: به نظر من، باید با اتحاد مهندسان تاسیسات بتوانیم در جایگاه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در ساختمان‌سازی، تاثیرات مثبتی را برای رفاه و آسایش مردم و ارتقای موقعیت مهندسان ایجاد کنیم.

جامعه مهندسان

تلفیق علم و فن به سختی انجام می‌شود
قاسمی اصل با اشاره به چالش‌های جامعه مهندسان، موضوع آموزش در مقطع کارشناسی را بزرگ‌ترین دغدغه برای این حوزه برشمرد و گفت: جای خالی مقطع کارشناسی ارشد در رشته تاسیسات مکانیکی به صورت آکادمیک به شدت احساس می‌شود، زیرا تلفیق علم و فن در حال حاضر به سختی انجام می‌شود.
او در ادامه تصریح کرد: لزوم بازنگری و ایجاد و بازتعریف رشته تاسیسات مکانیکی در مقطع کارشناسی از ضروریات است که نه‌تنها دغدغه جامعه مهندسان بلکه دغدغه خود من نیز است و همراه با این اقدام بایستی دوره کارآموزی در شرکت‌های معتبر انجام شود که این امر برای اخذ تجربه موردنیاز است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;