وزیر سابق نیرو: در تولید انرژی های تجدیدپذیر غفلت کردیم

حمید چیت‌چیان وزیر سابق نیرو سهم تولید سالانه ۸۷۰ مگاوات انرژی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر را بسیار ناچیز ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به رغم وجود ظرفیت‌های بالا تولید برق از آب، باد و خورشید در کشور غفلت کرده‌ایم.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، وی که هم اکنون مشاور رئیس پژوهشگاه نیرو کشور است، روز چهارشنبه در نشست ملی هم اندیشی توسعه نیروگاههای برق آبی کوچک در ساری افزود: اگر تا سال ۱۴۱۵ نتوانیم تولید انرژی های تجدیدپذیر کشور را به رقم مورد توجه برسانیم ، به طور  یقین در آن سال وارد کننده انرژی گاز برای تامین سوخت نیروگاه های برقی خود خواهیم بود.
چیت چیان با تاکید بر این نکته که بسیاری از کشورهای دنیا در یک دهه اخیر بیش از برنامه تعیین شده به نیروگاه های تجدیدپذیر شامل برق آبی، خورشیدی و بادی مجهز شدند، ادامه داد: طبق پیش بینی تا سال ۱۴۱۵ ایران به ۵۵۰ میلیارد کیلو وات ساعت برق نیاز دارد که اگر به دیگر نیروگاه تجدیدپذیر توجه نشود حتی  برای تامین این میزان برق در تامین سوخت نیروگاه های حرارتی برق دچار مشکل می شویم.
چیت چیان توضیح داد: طبق بررسی های صورت گرفته تا پنج سال آینده ۱۰۰میلیارد متر  مکعب از گاز تولیدی کشور فقط باید برای سوخت نیروگاه های برق مصرف شود و این برای کشور بسیار فاجعه بار خواهد بود.
وزیر سابق نیرو  تصریح کرد: اگر به نیروگاه های تجدیدپذیر بویژه نیروگاه برق آبی که ظرفیت خوبی در زیر سدها و جریان رودخانه های کشور وجود دارد، توجه نشود  با بحران انرژی برق و گاز مواجه خواهیم شد.
وی جبران محدودیت ظرفیت تولید گاز طبیعی را مهم ترین مزیت توجه به نیروگاه های تجدید پذیر در کشور دانست و گفت: هزینه کم، کاهش تلفات انرژی برق در شبکه انتقال و توزیع ، کاهش صد درصدی آلایندگی زیست محیطی و همچنین کاهش گاز گلخانه ای از دیگر مزایای توجه به نیروگاه های تجدید پذیر است.
نیروی برق آبی گسترده ترین شکل استفاده از انرژی های تجدیدپذیر محسوب می شود. این نوع نیروگاه ها در مقیاس بزرگ بیشتر از ۱۰ مگاوات در اطراف سدها  و نیروگاههای کوچک کمتر از ۱۰ مگاوات در مسیر رودخانه ها احداث می شود.
نشست ملی هم اندیشی توسعه نیروگاه های برق آبی کوچک با حضور ۳۰ شرکت نیروگاهی بخش خصوصی و کارشناسان و مدیران شرکت آب منطقه ای ۲۱ استان کشور در ساری در حال برگزاری است.
معرفی ایجاد نیروگاه برق آبی کوچک و متوسط بر روی رودخانه ها و زیر سدهای کشور ، امکان سنجی ساخت تمام تجهیزات نیروگاهی در داخل کشور و دعوت از سرمایه گذاران برای مشارکت در ایجاد نیروگاه برق‌آبی از مهمترین اهداف این نشست است.
از آن جایی که  در بین نیروگاه‌های تجدیدپذیر، نیروگاه برق‌آبی باتوجه به نرخ خرید تضمینی تعیین شده از توجیه بسیار بالایی برخوردار است، وزارت نیرو از همه سرمایه گذاران برای مشارکت در این حوزه دعوت کرده است.
توسعه انرژی های تجدیدپذیر در ایران اقدامات بخش آب در زمینه توسعه نیروگاه های برق آبی کوچک در کشور، سیاست های حمایتی وزارت نیرو در توسعه انرژی های تجدیدپذیر ، سند راهبردی ملی توسعه نیروگاه های برقی آبی ، انتظارات سرمایه گذاران خارجی برای انتقال تکنولوژی و ساخت در داخل کشور از محورهای مهم نشست هم اندیشی ملی توسعه نیروگاههای برق آبی اعلام شده است.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;