برچسب انرژی ساختمان به نتیجه می‌رسد

معاون شهرداری تهران: ۳۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از سوخت سرمایش و گرمایش ساختمان هاست.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، عبدالرضا گلپایگانی در نشست خبری افزود: در یک سال اخیر طرح خانه باغ‌ها، پادگان ۰۶، طرح تفصیلی منطقه ۲۲ و طراحی شهری منطقه دماوند تصویب شده است.
گلپایگانی افزود: نخستین بار طرح‌های شهری را به تصویب کمیسیون ماده ۵ رساندیم، در محور ۱۳ کیلومتری دماوند، از میدان امام حسین (ع) تا سه راه آزمایش، طراحی شهری انجام گرفت و بازنگری طرح تفصیلی با همکاری یکی از دانشگاه‌ها هم کار بزرگ دیگری بود که در یک سال اخیر انجام گرفت.
گلپایگانی افزود: در حوزه معماری و مهندسی کردن ساختمان سازی الزام به استفاده مهاربند و قاب بند در ساختمان‌ها را در دستور کار قرار دادیم تا با هزینه کم ایمنی نمای ساختمان‌ها را بالا بریم.
وی گفت: بخش قابل توجهی از ساختمان‌ها این موضوع را رعایت می‌کنند و ارتقای کیفیت در کمیته‌های نما با حضور استادان از دیگر برنامه هایمان بود که با موفقیت انجام شد.
گلپایگانی درباره استانداردسازی ساختمان‌ها افزود: در رابطه با ساخت ساختمان‌های سبز اقدامات بلند مدتی انجام گرفته است، ولی تا پایان سال حتما موضوع برچسب انرژی در ساختمان‌ها را به نتیجه می‌رسانیم و اگر مصرف انرژی ساختمان‌ها را کاهش دهیم هوای تهران پاک‌تر می‌شود، چون ۳۰ درصد الودگی که به هوای تهران وارد می‌شود از محل سوخت سرمایش و گرمایش ساختمان هاست.
وی اضافه کرد: به صورت آزمایشی ساختمان‌هایی با قابلیت ئی سی پلاس ecplus را به عنوان ساختمان‌های سبز طراحی کرده ایم تا حداقل مصرف انرژی را داشته باشد و با معرفی این ساختمان‌ها به سمت تجاری شدن هم حرکت می‌کنیم.
وی گفت: زیباسازی خیابان ولیعصر هم از دیگر اقدامات ما در سال گذشته بود، خیابان ولیعصر بزرگترین و با کیفیت‌ترین خیابان تهران است که با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری به ارتقای کیفی سیمای شهر کمک کردیم.
معاون شهرسازی معماری شهرداری تهران درباره صدور پروانه ساختمانی افزود: در این بخش آمار صدور پروانه ۱۷ درصد کاهش داشت و در زیربنا و مساحت پروانه‌های صادره هم با کاهش ۱۸ درصدی مواجه بودیم، اما از نظر تحقق درآمد‌های مربوط به پروانه‌های ساختمانی رشد بالای ۹۵ درصد داشته ایم ودر این خصوص لایحه‌ای برای عوارض پروانه ساختمانی به شورای شهر ارایه کردیم که رویکری عدالت اجتماعی داشت.
وی افزود: مقیاس کد‌های منطقه‌ای عوارض را تعیین کردیم و تهران به ۵۰ تا ۶۰ بخش، تقسیم بندی و متناسب با قیمت آپارتمان‌ها عوارض تعیین شده است و در نظر داریم عوارض هر قطعه ملکی را با توجه به مشخصات و ویژگی‌های آن منطقه ملکی تعیین کنیم.
گلپایگانی درباره هوشمندسازی صدور پروانه ساختمانی هم گفت: بخش‌هایی از صدور پروانه ساختمان به صورت غیر حضوری در حال انجام است و این هوشمندسازی تحول بنیادینی در زمان صدور پروانه ساختمانی ایجاد کرد، طبق قولی که به شهردار تهران داده ام تا پایان امسال در پرونده‌های معمولی صدور پروانه ساختمانی به یک ماه خواهد رسید.
وی اضافه کرد: برای صدور پروانه تخریب هم کار‌های خوبی در دست انجام است تا همزمان کسی که به دنبال دریافت صدور پروانه ساخت است بتواند مجوز تخریب را هم دریافت کند.
گلپایگانی افزود: تلاش می‌کنیم تا دو ماه آینده پایان کار آپارتمانی هم بدون حضور مالک صادر شود.
معاون شهرسازی معماری شهردار تهران افزود: در رویکرد سازمان نوسازی شهرداری تهران در بنا‌های فرسوده رویکرد جدید بازآفرینی مطرح شده است و توجه صرف به تخریب بنا‌ها کفایت نمی‌کند.
گلپایگانی گفت: برای سال آینده قول دادیم هزار پروژه در محلات تهران آماده سازی کنیم که در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ عملیاتی شود و به معیار‌های زیست محیطی، فرهنگی و تاریخی شهر توجه داریم.
 پیگیری ساخت خانه‌های ۲۵ تا ۴۰ متری
معاون شهرسازی معماری شهرداری تهران گفت: به دنبال برطرف کردن موانع ساخت خانه‌های ۲۵ تا ۴۰ متر مربعی هستیم که باید تصویب شود.
عبدالرضا گلپایگانی گفت: در همه کلانشهر‌ها واحد‌های کوچک اندازه ساخته می‌شود و البته آپارتمان‌های کوچک برای طبقه فقیر نیست، بلکه مسکن زوج‌های جوان، کارگران کارخانه‌ها و دانشجویان را فراهم می‌کند.
وی افزود: شهرداری ساختمان سازی نخواهد کرد بلکه فقط ضوابط و شرایط آن را فراهم می‌کند.
معاون شهرسازی معماری شهردار تهران درباره بافت و بنا‌های تاریخی شهر افزود: با نهاد‌های متولی به ویژه میراث فرهنگی ارتباط خوبی داریم که نتایج موثری خواهد داشت و از جمله آن می‌توان به بخشی از طراحی عودلاجان اشاره کرد، در محله نفرآباد شهرری هم که بنا‌هایی با قدمت ۴۰۰ ساله دارد، کار‌های خوبی بعد از تصویب در کمیسیون ماده ۵ در دستور کار خواهد بود.
وی گفت: بهسازی بازار تهران هم از دیگر برنامه هاست، بازار تنها یک پدیده اقتصادی نیست بلکه کالبدی اجتماعی دارد و باید بازسازی و مرمت شود.
گلپایگانی گفت: حریم تهران یکی از مسایل پیچیده شهر است که با نهاد‌ها و متولیان دیگری که کار می‌کنند تعارض منافع شدیدی وجود دارد، این تعارض باعث شده است تا کنترل و استفاده از حریم بدون برنامه پیش رود.
وی گفت: برای اصلاح فرآیند کار‌های مرتبط با حریم کاری جدی انجام داده ایم که از جمله آن می‌توان به کنترل ساخت و ساز‌های غیرمجاز در حریم تهران اشاره کرد و از دستگاه قضایی هم تشکر می‌کنیم که به شهرداری تهران کمک قابل توجهی کرد.
گلپایگانی درباره قانون ماده ۱۰۰ هم افزود: پیشنهاد اصلاح قانون ماده ۱۰۰ اقدام بسیار مهمی بود که در کمیسیون زیربنایی دولت مطرح شد و هم اکنون از منظر کارشناسی مراحل مورد نظر را طی کرده و آماده ارسال به مجلس است، در تهران ۷۰ هزار رای صادر شده که اجرا نشده است.
وی درباره شرکت نوسازی عباس آباد گفت: در شرکت عباس آباد چند افتتاح بسیار خوب داشتیم که از جمله آن می‌توان به دریاچه هنر، باغ هنر و باغ کتاب اشاره کرد.
گلپایگانی گفت: عضویت شرکت نوسازی عباس آباد در سازمان جهانی گردشگری هم اتفاق بزرگ و مهم دیگری بود، هدف ما این است که محدوده عباس آباد را به مقصد گردشگری در مقیاس ملی و بین المللی تبدیل کنیم.
معاون شهرسازی معماری شهرداری تهران درباره ممنوع شدن فروش تراکم و ادامه بلندمرتبه سازی در برخی نقاط شهر هم گفت: بافت فرسوده تهران ۵ درصد از کل مساحت ان است که ۱۵ درصد جمعیت را دربردارد، ۳ هزار و ۲۶۸ هکتار مساحت بافت‌های فرسوده است که ۴۴ درصد مسکن بافت‌های فرسوده هم نوسازی شده است.
وی درباره شناسنامه فنی ساختمان‌ها گفت: در فرآیند صدور شناسنامه فنی ساختمان‌ها مشکل‌هایی وجود داشت که در کمیته ۵ نفره موضوع‌های مربوط به آن پیگیری و ساماندهی شد.
منبع خبرگزاری صدا و سیما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;