دانش فنی نیروگاه های خورشیدی به زودی صادر می شود

محمدنژاد سیگارودی از مذاکرات با عراق و افغانستان برای صادرات دانش فنی در حوزه نیروگاه های خورشیدی سخن گفت و افزود: در تلاشیم تا شرکت‌های دانش بنیان و پیمانکاری در حوزه نیروگاه های خورشیدی را در قالب صادرات دانش فنی به این کشورها صادر کنیم.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، وی با بیان مطلب فوق گفت:  ما تا قبل از ۱۳۹۴ حدود ۱۱۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر دولتی داشتیم که متاسفانه خیلی هم کار نمی کردند.
وی افزود: طبق مطالعات انجام شده بر روند توسعه تجدیدپذیرها در دنیا، ۸۰ کشور برای آغاز و توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر مکانیزم های تشویقی و خرید تضمینی را در نظر گرفتند که ما نیز همین کار را انجام دادیم.

سخنگوی سازمان انرژی های تجدیدپذیر خاطرنشان کرد: تعرفه و قیمت های خوبی در سال های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ اعلام شد و قرارداد خرید تضمینی بلندمدت نیز اعتمادسازی خوبی بین سرمایه گذاران و بخش خصوصی ایجاد کرد. جالب اینکه استقبال کنندگان اولیه از این نیروگاه ها سرمایه گذاران خارجی بودند زیرا تعرفه های اعلام شده به شدت جذاب بود و در کشورهای منطقه و دنیا رتبه بالایی داشت.

این مقام مسئول متذکر شد: بخشی از تصمیم گیری ها در این خصوص، درون وزارت نیرو شکل می گیرد که می توان به خوبی روی آن مانور داد اما بخشی از اتفاقات و تصمیم گیری ها مانند افزایش نرخ دلار و هزینه های سرمایه گذاری در بیرون از وزارت نیرو صورت می گیرد.

محمدنژاد سیگارودی بیان داشت: ما به عنوان متولی امر توسعه تجدیدپذیرها اقدامات موازی دیگری را هم انجام دادیم تا ضمن روشن نگهداشتن چراغ انرژی به عنوان کالای اساسی و زیرساختی برای تولید، به روند توسعه اشتغالزایی نیز کمک کنیم.

مدیرکل دفتر امور بین الملل سازمان انرژی های تجدیدپذیر از مذاکرات با کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان برای صادرات دانش فنی در این حوزه سخن گفت و افزود: ما در تلاشیم تا شرکت های دانش بنیان و پیمانکاری در حوزه نیروگاه های خورشیدی را در قالب صادرات دانش فنی به این کشورها صادر کنیم و امیدواریم تا پایان امسال به جمع بندی خوبی برسیم.

وی همچنین از کاهش هزینه های تجهیزات نیروگاه های خورشیدی خبرداد و گفت: در حال حاضر هزینه ها از دو هزار و ۵۰۰ دلار در کیلو وات به ۷۰۰ دلار رسیده است.

محمدنژاد سیگارودی نیروگاه های تجدیدپذیر به ویژه خورشیدی را زمینه ساز شغل پایدار برشمرد و گفت: این حوزه ضمن کمک به تولید انرژی و عدالت محوری در همه نقاط کشور می تواند کالای مورد نیاز زیرساختی کشور را نیز تولید کند.

این مقام مسئول با اظهار اینکه منابع خرید برق تجدیدپذیر به صورت تضمینی تأمین می شود گفت: این کار با یک نگاه کوچک به محل عوارض برق صورت می گیرد از این رو به شدت نیازمند همراهی وزارت نفت در راستای اجرای ماده ۱۲ قانون اصلاح الگوی مصرف نیز هستیم.

محمدنژاد سیگارودی با بیان اینکه عوارض مستقیما در اختیار وزارت نیرو قرار می گیرد مصروف توسعه تجدیدپذیرها و شبکه روستایی می شود افزود: این موضوع، دغدغه ما را برای تعهدات از قبل ایجاد شده برطرف کرد. در حال حاضر ۷۶۱ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر منصوبه داریم که برق آن را از محل عوارض پرداخت می کنیم.

منبع رادیو گفتگو
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;