حضور یکپارچه اعضای هم پیمان شرط خروج گروه های تخصصی از خمودی

محسن جعفری فشارکی – کاندیدای منتخب گروه تغییر و تحول در هشتمین دوره انتخابات اعضای هیات رئیسه گروه تخصصی نظام مهندسی ساختمان استان تهران.  کد انتخاباتی : ۴۰۴
تاسیسات نیوز: در دوره جدید چند سالی است که به عضویت گروه تخصصی مکانیک درآمده ام و با رصد مشکلاتی در گروه تخصصی مکانیک بر آن شدم تا با شناسایی تناقضات و ابهامات موجود در مقررات ملی ساختمان به ویژه در حوزه تاسیسات که شامل مباحث؛ ۱۴ – ۱۶ – ۱۷ و ۱۸ می شود پی گیر رفع و اصلاح آنها شوم. متاسفانه افرادی که در کمیته تدوین مباحث هستند، بسیاری حتی عضو نظام مهندسی ساختمان نیستند و پروانه و تجربه کاری ندارند . از این رو یکی از اقدامات ضروری گروه تخصصی مکانیک که به عنوان بازوی مشاوره هیات مدیره باید انجام دهد، این است که فهرستی از تناقضات را به دفتر تدوین وزارتخانه اعلام کند تا اقدامات جدی برای رفع آن صورت گیرد، در حالی که چنین رویکردی را من ندیدم.
یکی از ضروری ترین اقداماتی که گروه های تخصصی نظام مهندسی ساختمان می توانند انجام دهند، کمک به توسعه خدمات مهندسی در رشته های  آسانسور، آتش نشانی ( هر چند به طور ابتدایی در حال اجراست)، پدافند غیرعامل، ممیزی انرژی و … می باشد، که علاوه بر اشتغالزایی به ارتقای سطح علمی و عملی در حوزه های مختلف کمک کنند.
موضوع دیگری که نیاز به توجه بیشتر دارد،  بحث اجرای ساختمان توسط اشخاص ذیصلاح است زیرا بر اساس حکم دیوان عدالت  اداری کلیه عملیات ساختمانی می بایست توسط شخص ذیصلاح انجام شود.
قدرت اجرایی گروه تخصصی مکانیک در دوره های گذشته به ویژه دوره قبلی بسیار اندک و کمرنگ بوده است، در حقیقت حضور من و مهندس جلوه گران پیش از استعفای مهندس جباری به دلیل مشکلات فراوان در این گروه، همواره نادیده گرفته می شد، اما باید گفت گروه تخصصی مکانیک پس از استعفای مهندس جباری و رفنن مهندس رامین کرمی به حوزه بازرسی عملاً از هم پاشیده شد و بسیاری از جلسات بدون اطلاع رسانی، به وادی فراموشی سپرده شد  و من و مهندس جلوه گران درمسیری قرار گرفتیم که مهندس جباری نیز پیش از این به اجبار استعفا داد و گروه دچار رخوت و خمودی شدیدی شد و ما در منظر اعضای قدیمی گروه تخصصی مکانیک نامحرم تلقی می شدیم و جایی در این گروه نداشتیم.
عده ای از دوستان فکر می کنند که طراح ذیصلاح به خاطر مبحث ۱۷ جدید الان قانونی و اجباری شده،اما  اینطور نیست، بلکه در واقع از زمانی که قانون نظام مهندسی ساختمان تدوین شده است، طراح ذیصلاح اجباری بوده و باید اجرایی می‌شده، اما متاسفانه به دلایل مختلف این فرآیند تا الان طول کشیده است.
سوال بسیاری این است که ارجاع طراحی گاز از چه زمانی اجرایی می‌شود،  که در این خصوص باید گفت؛ طبق مبحث ۱۷ و نامه جدید دفتر تدوین مقررات ملی ساختمان لازم الاجرا بوده است و دیگر مجریان گاز هیچ مسئولیتی در خصوص طراحی سیستم گاز ندارند. لازم به ذکر است در حال رایزنی با ریاست سازمان هستیم که از همان تاریخ ارجاع طراحی عملیاتی شود.
از این رو به عقیده من یکپارچگی اعضای گروه تخصصی مکانیک می توان گزینه مناسبی برای هم افزایی و همراهی جهت عملیاتی ساختن اهداف مهندسان مکانیک در تهران باشد تا بتوانیم روند مطالبه گری را عملیاتی سازیم و این مهم می تواند با ورود کاندیداهای گروه تغییر و حول به بار بنشیند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;