حذف رانت از امور نظام مهندسی شرط اقتدار گروه تخصصی مکانیک

محسن معانی – کاندیدای منتخب گروه تغییر و تحول در هشتمین دوره انتخابات اعضای هیات رئیسه گروه تخصصی سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران  کد انتخاباتی : ۴۱۹
تاسیسات نیوز: تاکنون چالش های بسیاری در نظام مهندسی ساختمان استان تهران وجود داشته است که توزیع رانتی کار و پروژه ها از جمله این موارد به شمار می آید، فقدان شفافیت در این زمینه نیز از جمله معضلاتی که جامعه مهندسان را آزرده خاطر می سازد و به دلیل نبود شفافیت اتهام زنی ها و افتراهایی را نیز موجب می شود که البته باعث درگیری های پنهان و آشکار می شود.
بدیهی است مکانیزه نبودن نظام اداری و … از دلایل اصلی فقدان شفافیت درنظام مهندسی به شمار می آید، فراهم نبودن بستر مناسب برای مشاهده عملکرد و دستورالعمل ها و همچنین نظام ارجاع کار و… در این سازمان معضلی بزرگ است  و در این راستا بی نظمی های بسیاری در این زمینه ایجاد می شود که ناشی از عدم حضور مدیران دلسوز و خبره و کاردان در گروه های تخصصی به ویژه گروه تخصصی مکانیک است.
نبود کمیته های کارشناسی به منظور حل اختلاف درمرکز نظام مهندسی نیز از ضروریاتی است که در صورت عملکرد مطلوب می تواند مانع از تخلفات و منفعت طلبی های شخصی شود. متاسفانه در حال حاضر مشکلات بسیاری در گروه تخصصی مکانیک وجود دارد، فقدان وحدت رویه در امر نظارت گاز، از جمله این امور محسوب می شود که به کارگیری افراد توانمند در کارگروه های مختلف را بسیار ضروری می سازد .
ارجاع پروژه های گاز به شرکت های مختلف بدون اطلاع رسانی و … از جمله حقوق پایمال شده مهندسان مکانیک است که نیاز به ایستادگی و پی گیری بیشتر به منظور رسیدن به حقوق حقه خود دراین زمینه است. اخراج اکثر استادهای کاردان عضو گروه نظام مهندسی از سازمان در حالی که همچنان بر باقی ماندن برخی از افراد ناکارآمد پافشاری می کنند نشان از وجود رانت ها و بی خردی هایی است که نیاز به اصلاحات فوری دارد. در حقیقت این امور بیانگر وجود رانت های فراوانی است دستِ نظام مهندسی در حوزه های مختلف را باز گذشته است تا پروژه ها و کارها به افراد معلوم الحال واگذار گردد.
گروه تغییر و تحول برای ارتقاء جایگاه گروه تخصصی مکانیک استان تهران، سعی در توزیع عادلانه کارهای نظارت و طراحی دارد تا بتواند به جایگاه واقعی این گروه وفق قانون و آئین نامه های آن نائل آید.
ارتقاء سطح آموزش و هزینه کردن علم حاصل از این محل جهت حل معضلات بزرگ در بخش های مختلف از جمله اهداف مورد نظر گروه تغییر و تحول محسوب می شود. اصلاح شیوه نامه های جاری در گروه تخصصی مکانیک مطابق آیین نامه اجرایی، بازبینی و تکمیل شرح خدمات مهندسی مکانیک و ایجاد سازکار به منظور دفاع از حقوق مهندسان مکانیک در امور صنفی و تلاش در تهیه لیست تعرفه گذاری واقعی خدمات مهندسی از جمله برنامه های این گروه است که با مشارکت دیگر اعضاء و مهندسان گروه تخصصی مکانیک مقدور می گردد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;