حال بد مسکن ؛ حال خوش انرژی

شاید جلو افتادن ایران از قطر در برداشت از میدان گازی پارس جنوبی یکی از مهم‌ترین اخبار اقتصادی هفته باشد که وزیر نفت آن را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، برداشت از این میدان که بین ایران و قطر مشترک است، از سال ۱۳۸۰ در هر دو کشور آغاز شد و تا شش سال بعد همتراز بود، اما پس از آن به مدت هشت سال قطر در برداشت گاز از بزرگ‌ترین میدان گازی جهان از ایران پیشی گرفت و در حالی که ظرفیت تولید گاز قطر در میدان پارس جنوبی در آن هشت سال، به ۶۰۰ میلیون مترمکعب رسید، ظرفیت تولید ایران ۲۸۵ میلیون مترمکعب در روز بود.

طبق آخرین گفته وزیر نفت، حالا ما روزانه حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی برداشت می‌کنیم که به معنای پیشی گرفتن از کشور قطر است. جزئیات بیشتر را این‌جا بخوانید.

قاچاق سوخت کاهش یافت

شدت گرفتن قاچاق بنزین و گازوئیل به دنبال نوسانات نرخ ارز که سود این سوخت‌ها را برای قاچاقچیان وسوسه‌انگیز می‌کرد به یکی از دغدغه‌های یک سال اخیر تبدیل شده بود.

طبق برخی آمار روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین از کشور قاچاق می‌شود. با این حال سردار علی مویدی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره اقدامات انجام گرفته در این زمینه اظهار کرد: خوشبختانه در ماه‌های اخیر اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است، به‌طوری که نتایج این اقدامات سبب کاهش قاچاق سوخت شده است.

ژاپن باز هم معافیت نفتی از آمریکا می‌خواهد

خبر دیگر از حوزه انرژی این‌که پالایشگاه‌های ژاپنی تحت معافیتی که ژاپن در نوامبر از آمریکا دریافت کرد، تا مارس به خرید نفت از ایران ادامه خواهند داد.

تاکاشی تسوکیوکا، رئیس انجمن نفت ژاپن گفت: صنعت پالایش نفت ژاپن همچنان از دولت می‌خواهد معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران را پس از پایان مدت ۱۸۰ روز در مه، تمدید کند.

با این حال پالایشگاه‌های ژاپنی می‌توانند از سایر کشورهای خاورمیانه نفت مورد نیاز خود را تأمین کنند.

مسکن گران‌تر شد؛ معاملات کمتر

قیمت‌ها در بازار مسکن که در مسیر رکود تورمی قرار گرفته با وجود کاهش سرعت نرخ رشد قیمت کماکان رو به بالا حرکت می‌کند.

بانک مرکزی آخرین تحولات بازار مسکن شهر تهران را اعلام کرد که نشان می‌دهد میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران طی دی‌ماه ۱۳۹۷ به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه قبل ۲.۵ درصد و ماه مشابه سال قبل ۹۰.۸ درصد رشد یافته است.

از سوی دیگر اما تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران ۶۷۰۰ مورد بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۴ دهم و ۶۴.۶ درصد کاهش یافته است. جزئیات بیشتر را در این لینک مشاهده کنید.

برای نجات تولید، فرصت درنگ نیست!

افزایش ناگهانی تورم که حالا آمارهای مرکز آمار، حکایت از ۴۰ درصدی بودن آن دارد باعث شد همه توجهات به سمت مقوله “تورم” جلب شود و همه بحث‌ها حول محور ضرورت کنترل تورم بچرخد.

با این حال پدیده دیگری هم در حال گسترش بود که در آن شرایط و مخصوصاً با شروع تحولات در تیم اقتصادی دولت و بی‌وزیر ماندن چند وزارت کلیدی برای چند ماه از آن غفلت شد.

این پدیده تازه “رکود” است که حالا در حال گسترش است. یکی از علل اصلی ایجاد این رکود، افزایش قیمت ارزهای خارجی است. واقعیت این است که چرخه تولیدات داخلی برای تکمیل شدن به “مواد اولیه” و “ماشین‌الات صنعتی” خارجی نیازمند است.

در چنین شرایطی تسهیل ورود این اقلام مهمترین اقدامی است که برای حفظ تولید می‌توان انجام داد. بخشی از این تسهیلات، ارزی و بخش دیگر آن مقرراتی است.

رکورد خرید گران‌ترین خانه در آمریکا شکسته شد

اما خرید یک خانه به مبلغ ۲۳۸ میلیون دلار توسط یک میلیاردر آمریکایی که رکورد جدیدی را به ثبت رساند، از اخبار جالب توجه امروز بود.

کن گریفین، میلیاردر ۵۰ ساله آمریکایی و بنیان‌گذار صندوق پوشش ریسک ” سیتادل” که با ۹.۶ میلیارد دلار ثروت در رده صد و سی هشتم ثروتمندترین افراد جهان قرار دارد، با خرید یک پنت هاوس در شهر نیویورک به ارزش ۲۳۸ میلیون دلار، رکورد خرید گران‌ترین خانه در آمریکا را به نام خود ثبت کرد.

سدهای تهران هنوز پر نشده است!

استان تهران سال آبی قبل شرایط بسیار سختی را به لحاظ بارش‌ها و میزان ذخیره برف تجربه کرده بود که همین عامل باعث شده است با وجود بارندگی‌های مناسبی که طی چهار ماه اخیر داشته‌ایم ولی همچنان ذخایر سدهای پنجگانه استان تهران حدود ۲۵ میلیون مترمکعب کمتر از مدت مشابه سال گذشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به این‌که میزان بارندگی‌های استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به حدود ۱۸۰ میلیمتر رسیده است، گفت: این میزان بارش نسبت به میانگین ۴۰ سال گذشته استان، بیش از ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

متوسط میانگین نزولات جوی تهران حدود ۱۱۰ میلی‌متر است که تاکنون بیش از ۱۸۰ میلیمتر بارندگی در استان به ثبت رسیده است.

منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;