لزوم بازسازی لوله‌های فرسوده آب

یک کارشناس حوزه آب معتقد است که با وجود بحران آب در ایران، لازم است فرسودگی لوله‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف و برای این موضوع، سازوکارهای لازم در نظر گرفته شود.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، اصغر تهرانی ، با بیان این‌که در حال حاضر، هدررفت آب در شبکه اصلی شهرها، ۳۰ تا ۳۵ درصد و در شبکه فرعی ۲۰ تا ۲۵ درصد است، اظهار کرد: به‌دلیل طول عمر بالای شبکه‌های اصلی، میزان هدررفت آب از این شبکه‌ها بالاتر است.

به گفته این کارشناس، قدمت شبکه اصلی در تهران، ۵۰ تا ۶۰ سال است و با توجه به قطور بودن لوله‌ها، نمی‌توان به‌راحتی عملیات بازسازی را انجام داد و در نتیجه لازم است از تکنولوژی خاصی در این بخش استفاده شود.

وی با بیان این‌که می‌توان مشکل نشتی لوله‌ها را با به‌کارگیری روش‌هایی هم‌چون استفاده از یک لوله باریک در لوله قطور و آب‌بندی شبکه حل کرد، تصریح کرد: این کار نیازمند سرمایه زیاد است اما با توجه به اهمیت این موضوع، لازم است که مورد توجه قرار بگیرد.

تهرانی با بیان این‌که در بخش کشاورزی نیز به‌دلیل تبخیر زیاد آب، با مشکل هدررفت مواجهیم، اظهار کرد: باید برای این مساله نیز تدابیری اندیشیده شود که میزان هدررفت آب در شرایط فعلی ایران، تا حد زیادی کاهش یابد.

در همین باره، حمیدرضا جانباز – مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب – درباره به‌سازی شبکه‌های توزیع فرسوده آب، گفته است که در همه دنیا بعد از احداث زیرساخت‌ها از محل درآمدهای آن سازمان، به تعمیر و نگهداری زیرساخت‌ها اقدام می‌کنند اما به‌دلیل آن‌که تعرفه‌های شرکت آب و فاضلاب، تعرفه‌های مخفف است، این اتفاق نمی‌تواند بیفتد.

وی با بیان این‌که شرکت آب و فاضلاب کشور، برای بازسازی تاسیسات متکی به اعتبارات دولتی است و این مساله به دلیل تعرفه‌هایی است که برای شرکت وضع شده است، تصریح کرد: ستاد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، یک طرح را آماده کرده که از امکانات بخش خصوصی جهت کاهش آب بدون درآمد استفاده شود.

در این زمینه بخش خصوصی، خود نسبت به کاهش پرتی آب، اقدام می‌کند و شرکت آب و فاضلاب، آبی را که جمع‌آوری و ذخیره شده، به قیمت تمام شده از بخش خصوصی خریداری می‌کند؛ این طرح در جهت کاهش هدررفت آب و کاهش آب بدون درآمد انجام می‌شود.

منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;