جدایی از خویشاوندان در یلدای گرانی

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: چنانچه مسئولان یک دهم جدیتی که برای تغییر برخی از واژه ها به ویژه های عناوین مناسبتی مانند یلدا، سیزده به در و … به خرج می دهند، برای افزایش قدرت خرید مردم جهت تامین حداقل نیازهای مورد نیاز خانواده ها خرج می کردند، دیگر نیازی به تغییر نام یلدا به دیدار با خانواده ها و… نبود.
هر چند به نظر می رسد نیاز به تلاش برای حذف عناوین ومراسمی که از مدت ها پیش در ایران باستان شکل گرفته است نیز نباشد، چرا که وضعیت زندگی و گرانی ها و سختی تامین هزینه های معاش خانواده ها به قدری دشوار شده است که اکنون بسیاری از ارتباطات و برگزاری مراسم و آداب و رسوم به همین دلیل در حال حذف از فرهنگ ایرانی است. گرانی تقریباً دو برابریِ اقلام مورد نیاز و آنچه که در سفره های سنتی شب یلدای خانواده ها از سال گذشته تاکنون بوده است، باعث شده تا دیگر کمتر کسی قادر به چله نشینی در طولانی ترین شب سال در بین خویشاوندان را داشته باشد و البته تنها سرخی که بر سفره شب یلدا می بینیم، سرخی شرم چهره پدران و مادرانی است که ناتوان از خرید حداقل های معیشت خانواده خود هستند.
امسال هم مردم با وجود همه دغدغه ها و گرانی در تلاش برای تامین حداقل وسایل یک میهمانی و دورهمی ساده برای طولانی ترین شب سال بودند تا همچنان بتوانند دیدار با خویشاوندان را همچنان زنده نگه دارند. اما باز هم طبق روال هرساله همزمان با نزدیکی به مناسب شب یلدا، گرانی ها به اقلام مصرف این شب رسید و گرانفروشان از نگاه نهادهای نظارتی دور ماندند. بر اساس این گزارش، آجیل با قیمتی حدود یک میلیون تومان، هندوانه با کیلیویی حدود ۴۰ هزار تومان، انار با کیلویی حدود ۴۰ هزار تومان و یک وعده غذایی قیمتی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان برای هر نفر، اقلام مرسوم شب های یلدای هر ساله است که خانواده ها سعی می کنند با هر زحمتی در مجالس دورهمی خود قرار دهند. اما پایین آمدن قدرت خرید مردم باعث شده تا به بیدار ماندن ساعاتی از شب بدون مهمان و خویشاوندان بسنده کنند که آن نیز البته بلافاصله به تصمیم گیری برای خوابیدن و فکرنکردن بیشتر به مشکلات روزمره و تنگی معیشتی و … تغییر می کند. بسیاری از آیین و رسوم معرفی کننده فرهنگ و پیشینه کشورها محسوب می شوند که با یادآوری آن ها دل ها گرم می شود و این رویکرد نسل به نسل انتقال پیدا می کند، اما در این بین، افزایش دغدغه های اقتصادی باعث شده تا بسیاری از مراسم جای خود را به تنهایی ها در کنج خانه ها دهد و کوچکتر شدن سبد معیشت خانواده ها رابطه ها را کاهش می دهند و با وجود تاکید بر رعایت فرهنگ ها و رسوم و… به تدریج فرهنگ سرد غربی و روابط یخزده بر حوزه های مختلف حاکم می شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;