یلدای سرخ طولانی

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: امشب چهارشنبه، اولین شب زمستان طولانی ترین شب سال، «یلدا» نام گرفته است. شبی خاطره ساز برای بسیاری ایرانیان از قدیم الایام تا کنون بوده است که با خرید سور و سات این شب همه دور هم جمع می شدند و سنت دیرینه ایرانیان را پاس می داشتند. اما گویی در وصف این رسم، باید همه را با صرف  فعل گذشته بیان کنیم چرا که با فشارهای اقتصادی سفره های مردم هر روز کوچک و کوچک تر می شوند و دیگر قدرتی حتی برای سرخ نگه داشتن صورت هایشان با سیلی را نیز ندارند. تنها شاید سرخی شرم پدری که توان خرید اقلام اساسی رابرای خانواده خود ندارد تنها سرخی باشد که طولانی ترین یلدای سیاه زندگی قشر عظیمی از مردم را می سازد. یلدایی که نه شکم سیر و نه دل خوش در آن پیدا می شود.
اما امسال سرخی بنرهای تبلیغاتی بر در و دیوار شهر بیش از سال های گذشته است و گویا مسئولان دانسته اند که یلدای واقعی امسال بر سر سفره ها و خانه های مردم نخواهد رفت و باید از پنجره خانه هایشان در دلِ تاریکی شب با این عکس نوشته ها یلدایشان را به انتظار صبح روشن سر کنند.
همه حیران از اینهم تبلیغات سطح شهر برای «یلدا» در انتظار این هستند که کدام تغییر باعث شده که اینگونه در صدا و سیما صحبت از یلداست و همه را به شاد بودن ترغیب می کنند؟ شاید بسته های حمایتی اقلام سور و سات یلدایی اعلام شده؟ شاید میوه های یلدایی یا آجیل شب یلدا یا …..
ناتوانی خرید اکثریت مردم از خرید میوه و آجیل و … در حالی است که برخی از شرکت های دولتی و خصوصی با اهداء پک های گران قیمت یلدا به کارمندان خود، رونقی به مجالسشان بخشیده اند هر چند گروهی که در دایره اهداء پک های آنچنانی قرار می گیرند طعم فقر را نچشیده اند و حتی شاید نشنیده اند که یلدای شاد برای بسیاری از افراد فقط خوردن یک وعده غذای سیر است و یک دل سیر از ته دل خندیدن.
شاید یلدای بسیاری آن شبی باشد که همه بدانیم تک تک ایرانی ها سهامدار منابع غنی نفت و گاز و هزاران ثروت خدادادی این مملکت هستیم  و نتایج آن را بر سر سفره های خود ببینیم … زمانی باشد که نگاه های نگران از سر کردن شب به امیدِ صبحی سپید و فارغ  ازدغدغه های گوناگون، همه را بر سر یک سفره عادلانه و فارغ از تبعیض ها جمع کند و لب همه به امید بهروزی به خنده باز شود. به امید روزی که با دل شاد و سفره ای رنگین بگوییم «یلدایتان مبارک»!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;