انطباق شهرسازی بر فرهنگ بومی، مغفول مانده است

مجتبی فرهمند، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد گفت: انطباق شهرسازی بر فرهنگ بومی مغفول مانده که خطرات جدی را در پی دارد. ارتباط انسان، طبیعت و معماری جدایی ناپذیر و همواره همراه طبیعت بوده است. در همیمن راستا، معتقدیم معماری باید عینیت یافته شده باورهای ما باشد.
به گزارش تاسیسات نیوز، مجتبی فرهمند، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در آیین افتتاح پنجمین همایش بررسی فنی و حقوقی فروریزش ساختمان ها، با بیان اینکه در بخش ایستایی و پایداری ساختمان ها شرایط خوبی را به مدد نقش مهندسین خبره کشور داری، گفت: پیش از این در زلزله ها شاهد جان باختن ۵۰ هزاران نفر از هموطنانمان بودیم ولی در این سال‌ها تلاش مهندسین باعث شده است که این آمار ها کاهش چشم گیری داشته باشد.
وی ادامه داد: از مرحله فروریزش سازه ای عبور کرده ایم ولی در حال فروریزش هویت شهرها هستیم چراکه فرهنگ شهرها مورد مخاطره قرار گرفته است که می تواند آینده این حوزه را با چالش مواجه کند. سیما و منظر شهرها در حال یک دست شدن است و ساختمان سازی ها در کشور به گونه ای شده است که ساختمان ها در یزد و رشت و … تفاوت ندارد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه انطباق شهرسازی بر فرهنگ بومی مغفول مانده که خطرات جدی را در پی دارد، افزود: ارتباط انسان، طبیعت و معماری جدایی ناپذیر و همواره همراه طبیعت بوده است. در همیمن راستا، معتقدیم معماری باید عینیت یافته شده باورهای ما باشد.
به گفته فرهمند، باید باور ایرانی – اسلامی را جست و جو کنیم چراکه بحران آینده در صنعت ساختمان، هویت ساختمان و شهرها است.رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با تاکید بر اینکه کشور دچار ناترازی انرژی است، تصریح کرد: ۵۰ درصد هدررفت انرژی در ساختمان ها است و اگر حداقل های مقررات ملی ساختمان رعایت شود شاهد ۵ هزار مگاوات برق و ۲۰ میلیون متر مکعبی گاز، صرفه جویی در صنعت ساختمان کشور هستیم. بنابراین باید دانست اجرای دقیق مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در روند ساخت، انتخاب نیست و یک الزام است که امیدواریم این موضوع دغدغه همه بخش ها شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;