تولید برق از سد کرخه متوقف می شود

کاهش بارش‌ها در کشور باعث آغاز روند خشکسالی و به تبع آن تنش آبی شد و رفته رفته با گرم‌تر شدن هوا و افزایش مصرف آب و برق، وضعیت ذخایر سدها رو به وخامت رفت.
به گزارش تاسیسات نیوز، سد کرخه در خوزستان یکی از سدهایی است که در شرایط فعلی، با تنش آبی دست و پنجه نرم می‌کند و کاهش ذخایر آبی در آن باعث بروز مشکلات متعددی در پایین دست شده است.
آبی که از سد کرخه رهاسازی می‌شود، در پایین دست علاوه بر مصرف آب شرب انسان‌ها، در بخش‌های کشاورزی و تامین آب شرب دام‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
از همه مهمتر، بخشی از آب رهاسازی شده از سد کرخه به تالاب هورالعظیم می‌ریزد تا حیات این تالاب مهم به خطر نیافتد؛ هر چند که این روزها با افزایش تنش آبی و کاهش ذخایر کرخه، هورالعظیم نیز مثل مردمان پایین دست این سد وضعیت خوبی ندارد.
مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه با هشدار بروز بحران در این سد می‌گوید که به دلیل وضعیتی که در سد کرخه و میزان کم آب موجود در مخزن آن وجود دارد، ممکن است نیروگاه‌های این سد را از دست بدهیم و تولید برق نداشته باشیم.
محمدرضا یزدانی‌پور مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه در حاشیه بازدید خبرنگاران از سد کرخه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در شرایط بحرانی، باید مدیریت بحران انجام شود و نباید به دنبال مقصر بگردیم.
به گزارش ایسنا، وی افزود: ما اکنون در سد کرخه با توجه به وضعیت خشکسالی و تنش به وجود آمده در کشور، در بحران قرار داریم و باید این بحران را مدیریت کنیم.
مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه با بیان اینکه اولویت اول در سد کرخه، تامین آب شرب مردم است، تصریح کرد: تامین آب شرب و تامین برق از اولویت‌هایی هستند که باید برای مردم انجام شوند و مدیریت منابع آبی در سد کرخه، با این اولویت‌ها در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه به دلیل بارش‌های بسیار کم، سد کرخه در وضعیت خوبی نیست، گفت: در حال حاضر تراز فعلی سد کرخه ۱۹۶ متر از سطح آب‌های آزاد و حجم آب موجود در مخزن سد ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب است. در حال حاضر با توجه به شرایط متوسط، دبی ورودی سد کرخه ۱۸ مترمکعب بر ثانیه و دبی خروجی نیز ۶۶ مترمکعب بر ثانیه است.
یزدانی‌پور تصریح کرد: در حال حاضر تنها ۴۴ درصد از مخزن سد کرخه پر است و حدود ۵۶ درصد یعنی حدود ۳ میلیارد مترمکعب از مخزن این سد، خالی است.
وی افزود: در سال گذشته تراز سد کرخه، ۲۱۴ متر از آب‌های آزاد بود به شکلی که پشت سازه سرریز و دریچه‌های خروجی، آب وجود داشت. در آن زمان، حدود ۴ میلیارد و ۳۷۶ میلیون مترمکعب آب در سد دز وجود داشت که حدود دو برابر وضعیت فعلی بود. در سال گذشته حجم خالی سدکرخه،  حدود ۸۹۷ میلیون مترمکعب بود.
مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه گفت: در حال حاضر حدود ۱۸ متر از تراز نرمال سد، پایین‌تر هستیم. از ابتدای سال آبی امسال تاکنون حدود ۲ میلیارد و ۴۶۶ میلیون مترمکعب آورد آب در سد کرخه بوده در حالی که در سال آبی پیش از آن، آورد آب سد کرخه حدود ۶ میلیارد مترمکعب بوده است.
یزدانی‌پور بیان کرد: وضعیت در سد کرخه، نشان‌دهنده یک شرایط بحرانی است. به دلیل وضعیتی که در سد کرخه و میزان کم آب موجود در مخزن آن وجود دارد، ممکن است نیروگاه‌های این سد را از دست بدهیم و تولید برق نداشته باشیم.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;