توربین‌های بادی آینده، بلندتر، ارزان‌تر، نرم‌تر

به گزارش تاسیسات نیوز، دولت بریتانیا یارانه‌های مربوط به مزارع بادی ساحلی را حذف کرد و کابینه ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده هم دوباره زغال سنگ را احیا کرد. در این میان شاید تصور بر این باشد که تکامل توربین‌های بادی برای همیشه به فراموشی سپرده می‌شود. اما این تصور درستی نیست.




هزینه انرژی استحصالی از توربین‌های فراساحلی بادی در بریتانیا از سال ۲۰۱۲ تاکنون به یک سوم کاهش یافته و انرژی باد بیش از ۴۰ درصد ظرفیت‌های جدید راه‌اندازی شده در ایالات متحده را از آن خود کرده و سالانه سرمایه‌ای ۱۳ میلیارد دلاری را جذب کرده است.





حال نسل جدید تکنولوژی‌های بادی این نوید را داده‌اند که اگر بر مشکلات تجاری سازی نمونه‌های اولیه غلبه کنند، انرژی بادی ایمن‌تر و قابل‌دستیابی‌تر را تولید کنند.




کایت‌های مدور



هر چقدر از زمین بیشتر فاصله بگیرید، فضا بادخیزتر خواهد شد. اما برج‌های بلندتر هزینه‌های نصب و راه‌اندازی بیشتری هم دارند.




Makani زیرمجموعه گوگل، کایت‌های تولید برقی می‌سازد که قابلیت صعود به ارتفاع ۳۰۰ متری را دارند یعنی ۱۰۰ متر بلندتر از بلندترین برج توربینی دنیا.




این کایت ۶۰۰ کیلوواتی در یک فضای دوار عظیم می‌چرخد و بال‌های آن در داخل توربین قرار گرفته برق تولید می‌کنند و به شبکه برق منتقل می‌کنند.




حمایت مالی از این پروژه را گوگل برعهده دارد،‌ و Makani چندان وابسته به کمک‌های مالی نیست.




کایت‌های قرقره‌ای



شرکت بریتانیایی Kite Power Solution KPS، کایت‌هایی ساخته است که بسیار به کایت‌های متداول شبیه است. یک موتور بر روی زمین از چرخش سریع این کایت سبک وزن برق تولید می‌کند.





آزمایشات اولیه این نوع تولید کننده برق تجدیدپذیر در اسکاتلند انجام شده است و برنامه‌ریزی شده است تا ژوئن یک سیستم ۵۰۰ کیلوواتی نصب شود. KPS با سرمایه‌گذاری Shell، E.ON و شلمبرژه تاسیس شده است و مدیریت آن با یک ائلاف مهندسی است که وامی یک میلیون پوندی از دولت بریتانیا دریافت کرده است.




شناسایی پرندگان



دانشمندان تخمین می‌زنند توربین‌های متداول سالانه به تنهایی در ایالات متحده ۳۲۸ هزار پرنده را از بین می‌برند و در این میان پرندگانی مثل کرکس‌ها و شاهین‌ها که بیشتر اوج می‌گیرند بیشتر در معرض خطر هستند.





مرکز ملی تکنولوژی توربین‌های بادی ایالات متحده در حال کار بر روی تکنولوژی‌هایی است که می‌تواند نزدیک شدن پرندگان به این توربین‌ها را تشخیص دهد و به اوپراتور علامت دهد تا اوپراتور به سرعت بتواند چرخش تیغه‌های توربین را متوقف کند.





برای آزمایش این سیستم یک شاهینی که به آن GPS وصل شده بود در نزدیکی توربین‌های مجهز به رادار و دوربین‌های تصویربرداری با وضوح بالا رها شد. این سیستم توانسته است ۹۹ درصد شاهین‌ها را در ۲ کیلومتر مکعبی فضای اطراف توربین شناسایی کند.




توربین‌های مرغ مگس‌خوار



یک توربین بسیار شبیه پرندگان، سیستمی است ساخته استارت‌آپ Tunisian که مثل مرغ مگس‌خوار عمل می‌کند و به نام Tyer Wind شناخته می‌شود. این توربین یک توربین آویخته است که فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند و سرعت چرخش آن کمتر است یعنی پرندگان کمتری کشته می‌شوند.





پره‌های این توربین به صورت چرخش بالا به پایین برق تولید می‌کند، از طرفی گردباد کمتری نسبت به توربین‌های متداول تولید می‌کنند. از این رو می‌توان در فضای کمتر تعدادی بیشتری توربین نصب کرد و مزارع بادی کارآمدتری داشت. سرمایه‌گذاری این توربین‌ها بخش خصوصی پاکستانی و الجزایری است اما فعلا تجاری شدن آن زمان زیادی لازم دارد.



کشتی هوایی



محققان MIT ایده توربین‌های شناور در هوا را در سر می‌پرورانند، یک ژنراتور شناور بسیار بزرگ در داخل یک کشتی هوایی هلیومی. سهامدار این شرکت، Altarros سرمایه‌ای چند میلیارد دلاری از SoftBank و صنایع سنگین میتسوبیشی دریافت کرده و نمونه‌های اولیه‌ای که معرفی کرده است قادرند تا ارتفاع ۶۰۰ متری اوج بگیرند و برق را به شبکه برق یا ذخیره کننده ارسال کنند.




هواپیمای بدون سرنشین بادی



در آینده هواپیماهای بدون سرنشین هم می‌توانند انرژی تولید کنند. یک استارت‌آپ سوییسی به نام TwingTec در حال توسعه یک هواپیمای بدون سرنشین است که به صورت عمودی از زمین بلند می‌شود و با کج شدن در هوا برق تولید می‌کند.





بالا رفتن و پرواز این هواپیمای بدون سرنشین نیاز به اوپراتور ندارد. این سیستم را به راحتی می‌توان در مناطق دورافتاده نصب کرد. سرمایه‌گذاران این شرکت بانک سوییسی زوخر کانتونال‌بانک و شرکت اتوماسیون آلمانی Festo هستند.




برق گردباد



در سال ۱۹۶۵، سه برج خنک کننده در نیروگاه برق فرایبریج در یورکشایر با گردباد بزرگی از هم پاشید. حالا یک استارت‌آپ اسپانیایی به نام Vortex قصد دارد از چنین اتفاقی برق تولید کند آن هم با استفاده از توربین‌هایی که تیغه ندارند.





این تکنولوژی از زمان خود بسیار جلوتر است اما این استارتاپ اعتقاد دارد برق حاصل از نوسانات یک برج فیبر کربنی می‌تواند تا ۴۰ درصد ارزان‌تر از توربین‌های متداول باشد چون مواد سازنده کمتری نیاز دارند. این برج عملا بدون صداست و کمترین خطر را برای پرندگان ایجاد می‌کند.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;