تنها راه حل ناترازی سوخت بهینه‌سازی است

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری گفت: در شرایط فعلی تغییر در قیمت انرژی چندان مطلوب نیست و تنها راه حل، بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور است.
به گزارش تاسیسات نیوز، وحیدرضا زیدی‌فرد امروز در نخستین نشست هم‌اندیشی مدیریت انرژی، حساب و بازار بهینه‌سازی با بیان اینکه بد مصرف کردن سبب ناترازی انرژی در کشور شده است، اظهار کرد: ناترازی انرژی از سال‌ها پیش مطرح شده و وزارت نفت در افزایش تولید به‌ویژه انرژی گاز تلاش جدی داشته است.
وی با بیان اینکه در همان سال‌ها نیز اینکه سبد انرژی بر یک انرژی متمرکز شود، هشدارهایی داده شد و سرانجام در شرایط اوج مصرف با بحران روبه‌رو می‌شویم، گفت: در تمام بخش‌های کشور به‌دنبال کنترل مصرف هستیم، رئیس‌جمهوری به‌صورت جدی موضوعات بهینه‌سازی و کاهش مصرف سوخت را دنبال می‌کند.
او با بیان اینکه همه نسبت به اهمیت موضوع آگاه شدند و باید با سرعت بیشتری اقدام کنیم، زیرا در غیر این صورت با چالش‌هایی جدی روبه‌رو می‌شویم، در خصوص ماده ۱۲ گفت که چالش‌های متعددی داشتیم و پذیرش گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس گام بزرگی است و می‌تواند تحول بزرگی در کشور در خصوص بهینه‌سازی انرژی ایجاد کند.
تأمین گاز صنایع در شرایط اوج مصرف با پذیرش گواهی صرفه‌جویی در بورس
ساجد کاشفی – مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران هم در این همایش گفت: در دوره اوج مصرف با داشتن گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی، امکان تحویل گاز به صنایع وجود دارد.
او با بیان اینکه مدیریت انرژی و کربن از مهرماه سال ۱۴۰۲ در شرکت ملی گاز ایران ایجاد شد، اظهار کرد: نقش دستگاه‌های مختلف در بهینه‌سازی انرژی مطرح شده است و اگر می‌خواهیم در حوزه بهینه‌سازی اقدام جدی انجام دهیم این موضوع باید به گفتمان عمومی تبدیل شود.
وی افزود: پذیرش گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی با هدف راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در حوزه گاز است و در دوره اوج مصرف نیز با داشتن این گواهی، امکان تحویل گاز وجود دارد.
کاشفی با بیان اینکه سه طرح به‌عنوان طرح‌های بالقوه تعریف شده که امکان صدور گواهی صرفه‌جویی برای آنها وجود دارد، اظهار کرد: اقدام زیرساختی دیگر، احیای ظرفیت ماده ۲۶ قانون اصلاح الگوی مصرف است تا صنایعی که بیشتر از الگوی مصرف، گاز مصرف می‌کنند، مازاد مصرف را با قیمت‌های صادراتی دریافت کنند.
مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه اقدام‌هایی مانند طرح مردمی‌سازی بهینه‌سازی در استان یزد، پویش ۱۰ درصدی صرفه‌جویی در مصرف گاز و پیگیری رفع چالش مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان به‌عنوان اقدام‌های فوری برای عبور از فصل سال ۱۴۰۲ انجام شد، گفت: طرح تعویض فناوری کوره‌های هافمن، طراحی و تدوین پیوست انرژی برای متقاضیان غیرخانگی گاز طبیعی، بررسی و تحلیل داده‌های مصرف انرژی برای بازنگری در برخی طرح‌ها و همکاری با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در اجرای طرح گردشگری سبز جز طرح‌های کوتاه‌مدتی است که می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.
وی با اشاره به تهیه و تدوین اطلس ملی بهینه‌سازی مصرف گاز در کشور، گفت: پیگیری طرح‌ها، انرژی‌های نو و تجدیدپذیر با هدف تنوع‌بخشی به سبد مصرف انرژی و کاهش ناترازی گاز نیز انجام شده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;