تعیین و تکلیف برای سرمایه گذاران پتروشیمی

به گزارش تاسیسات نیوز،  مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه به‌زودی تکلیف برخی تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی پتروشیمی روشن می‌شود، گفت: تاکنون با شرکت‌های توتال و شل تفاهم‌نامه‌های رسمی امضا شده است.مرضیه شاهدایی روز گذشته در نشست خبری یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست اظهار کرد: البته چند سرمایه‌گذار بزرگ نیز خواستار آن شدند که تا نهایی شدن مذاکرات، نامی از آنها برده نشود.




مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه در صدد کسب رتبه نخست در منطقه از نظر ارزش محصولات پلیمری هستیم، افزود: 10 درصد از ظرفیت جهانی تولید پلیمر جهان به خاورمیانه و 2 درصد متعلق به ایران است. شاهدایی با بیان اینکه سالانه حدود 3و‌نیم میلیون تن پلیمر در کشور مصرف می‌شود، گفت: در نظر داریم در سال 2025 که میزان تولید جهانی این محصول به 508 میلیون تن می‌رسد، سهم ایران را به 21 میلیون‌تن افزایش دهیم.





ایرنا افزود، وی درباره احداث طرح‌های جدید پلیمری در کشور، بیان کرد: اکنون ساخت 21 واحد تولیدی در کشور در دست اجراست که اجرای برخی از آنها متوقف شده و برخی دیگر پیشرفت فیزیکی بالایی دارند.معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی خاطر نشان کرد: با توجه به توسعه مناسبات بین‌المللی امیدواریم که با جذب فناوری و سرمایه‌گذاری این واحدها را تکمیل و راه‌اندازی کنیم.





وی تاکید کرد: همچنین به دنبال امضای قراردادهای بلندمدت تامین خوراک در واحدهای پتروشیمی و پلیمری هستیم تا از این طریق توان خرید پایین‌دستی‌ها افزایش یابد. وی درباره همکاری با شرکت‌های بین‌المللی گفت: در گذشته برخی شرکت‌های خارجی حاضر به همکاری با ما نشده و فعالیت خود را متوقف کردند به همین دلیل محصولات جدید دارای فناوری بالا تولید نشدند، اما در شرایط پسابرجام و با توجه به شرایط بین‌المللی، به دنبال کسب فناوری‌های جدید و افزایش تولید محصولات جدید هستیم.





شاهدایی افزود: حدود چهار شرکت خارجی، وارد مرحله بررسی فنی و فیزیکی شده‌اند که تا چند ماه آینده تکلیف آنها مشخص شده و کار خود را شروع می‌کنند.




وی یادآور شد: این شرکت‌ها بر اساس نوع خوراک، طرح‌های خود را ارائه کرده‌اند که ما نیز در حال بررسی و ارزیابی آنها هستیم.شاهدایی با بیان اینکه در مذاکرات با شرکت‌های خارجی به دنبال تکمیل زنجیره ارزش محصولات هستیم گفت: در پسابرجام تلاش کرده‌ایم تعاملات خود را با کشورهای آسیایی و اروپایی گسترش داده و بر این اساس در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور فعالی داریم.





وی درباره ادعای ایجاد بانک تخصصی پتروشیمی گفت: خیلی در جریان تشکیل این بانک نیستیم، اکنون همه بانک‌های داخلی با صنعت پتروشیمی همکاری خوبی دارند.مدیر‌عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره ایجاد صندوق پروژه، افزود: به دنبال آن هستیم که صندوق پروژه داخلی را برای تامین مالی ریالی داخلی و صندوق پروژه ارزی را برای تامین منابع مالی ارزی راه‌اندازی کنیم.





وی درباره صادرات محصولات پتروشیمی به چین، بیان کرد: ما برای صادرات محصولات پتروشیمی هیچ مشکلی نداریم، اما اختلالاتی در بحث انتقال ارزی ایجاد شده بود که مذاکراتی در این باره بین بانک مرکزی و نهادهای مرتبط انجام شده و به رفع این مشکل کمک کرده است.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;