تحول در صنعت بخاری

دکتر جواد نوفرستی

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن کشور

با تجربه مدیریت اجرای طرح جایگزینی رایگان 50 هزار آبگرمکن در سالهای 82-83 و بیش از یک دهه تلاش و اطلاع رسانی برای اثبات ضرورت توجه دولت (از جمله وزارت نفت و شرکت بهینه سازی) به مصرف و راندمان بخاری ها و سهم بالا و حجم قابل توجه مصرف گاز بیش از 20 میلیون بخاری در بخش خانگی و …، ضمن خشنودی از این مصوبه، تحلیل و ارزیابی خود را تقدیم میکنم:


این طرح و مصوبه، برعکس برخی مصوبات (مثلا طرح ارتقای راندمان 600 هزار موتورخانه)، کاملا اجرایی است و امیدواریم بسرعت اجرایی شود.


برعکس طرح اولیه 4 سال قبل که در جریان آن بودم و با تولیدکنندگان هم جلسه و گفتگو داشتم، این طرح کاملا اجرایی است. مهمترین چالش و دغدغه، قیمت تمام شده بالای این نوع بخاری ها (بالای 1.5 میلیون تومان) بدلیل فناوری پیشرفته آنست که کمک اعلام شده قبلی آنهم بشرط اثبات روی قبض گاز، اصلا قابل توجیه و اجرایی نبود.


در طرح و مصوبه جدید، بابت هر بخاری 204 دلار (بالای یک میلیون تومان) البته طی 3 سال از محل صرفه جویی انرژی برای کمک به سرمایه گذار (تولیدکننده)، پیش بینی شده که در نوع خود کمک قابل توجه و قابل تقدیری است.


خوشبختانه تولیدکننده داخلی هم داریم و تجربه و سابقه نصب این بخاری ها در مدارس چند استان هم وجود دارد.


امیدواریم در کنار سازندگان محدود فعلی، بقیه تولیدکنندگان تجهیزات گازسوز و بخاری سازهای صاحب نام و صاحب برند هم سریعتر وارد این عرصه بشوند و از این فرصت طلایی، برای ارتقا و بروزرسانی سطح تکنولوژی و فناوری تولید بخاری در کشور استفاده کنند.


فقط بحث این طرح و یک میلیون دستگاه موضوع مصوبه نیست، باید بسمت فناوری روز دنیا برویم.


نکته مهم: قابل توجه مهندسین طراح و ناظر تاسیسات و گاز سازمانهای نظام مهندسی:


نکته جالب توجه و پیش بینی شده در متن مصوبه اینست که، بعلت دودکش دوجداره یا مسیر مجزای دودکش و تامین هوای جداگانه (دو لوله ای) و تامین هوا از محیط خارج محل نصب، بحث ممنوعیت نصب های مبحث 17 مستثنی شده است.


به امید اجرای هرچه سریعتر این طرح با کمک و هماهنگی همه سازمانها.


انجمن جامعه ایمن و کارگروه پیشگیری از مسمومیت و مرگهای خاموش، برای کمک به اجرایی شدن این طرح اعلام آمادگی میکند.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;