تبادل‌نظر با اروپا برای مدیریت بهم پیوسته منابع آب

به گزارش تاسیسات نیوز، کارگاه آموزشی «مدیریت به هم پیوسته منابع آب» با حضور مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران و نمایندگان اتحادیه اروپا برگزار شد.


محمد حاج‌رسولیها در مراسم افتتاحیه این کارگاه با اشاره به فراهم شدن فرصتی برای تبادل نظر در خصوص مدیریت بهینه منابع آب با تاکید بر مدیریت به‌هم پیوسته اظهار کرد: لازم است با تبادل‌نظر و بیان تجارب در این خصوص، الزامات مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب تبیین شده و همفکری موثر در زمینه پیاده‌سازی و عملیاتی کردن کامل آن فراهم شود.


وی ادامه داد: بدون شک پرداختن به موضوع حکمرانی آب، تخصیص منابع آب و ارزش اقتصادی آب در این رویداد راه رسیدن به راهکارهای عملی حکمرانی خوب و پیاده‌سازی تمام و کمال مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب را هموار خواهد ساخت.


مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران درخصوص اهمیت حکمرانی آب اظهار کرد: نقطــه تمرکز حکمرانی آب بر سه پرسش محــوری قــرار دارد: تصمیمــات چگونه اخذ می‌شوند؟


چه کسی می‌تواند آب را مصرف کند؟ و چگونه از پایداری منابع آب حفاظت می‌شود. به عنوان یک اصل، اثربخشی و ماندگاری تصمیمات مسوولان تا حد زیادی براین نکته استوار است که چقدر این تصمیمات نزد عموم به‌خصوص بهره‌برداران معقول و مقبول تلقی می‌شود. بدیهی است که مقبولیت به نوبه خود نیازمند رعایت عدالت و انصاف در تصمیم‌گیری‌ها است.


در عمل، اثربخشی مدیریت آب بر دو مؤلفه «حکمرانی خوب» و «مدیریت به هم پیوسته منابع آب» استوار است.


حاج‌رسولیها درباره چهار خصوصیت حداقلی در مدیریت موثر آب گفت: تمرکز همزمان بر حقوق عامه، حقوق آب‌بران و حقوق محیط‌زیست، تمرکززدایی و در عین حال، حفظ یکپارچگی مدیریت آب، دسترسی تصمیم‌سازان (و حتی عموم مردم) به اطلاعات بهنگام، موثق و کافی و در نهایت گفت‌وگو و نیز حل و فصل مناقشات با حضور متخصصان و نمایندگان جامعه مدنی چهار بعد مهم در مدیریت موثر آب کشور است.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;