تامین مالی، لوله ها را زنده نگه می دارد

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری شانا، حفظ و نگهداشت خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده های نفتی نیازمند تامین اعتبارات بیشتر و بموقع است.



معاون فنی مدیر خط لوله شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با بیان این که بیش از ١٤ هزار کیلومتر خط لوله انتقال دهنده مواد نفتی در سراسر است، به خبرنگار شانا، گفت: پیگرانی هوشمند یکی از ابزارهای گرانقیمت پایش و روشی اطمینان بخش برای انتقال ایمن نفت خام و فرآورده های نفتی است که انجام هر پنج سال یکبار آن، به عنوان یک ضرورت در دستور کار قرار دارد.



پرویز معماریان گفت: بنابر رسالت شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در انتقال بدون وقفه و آنلاین نفت خام و فرآورده های نفتی، ممکن است پیگرانی هوشمند برخی خطوط لوله بنابه دلایلی مانند شرائط جغرافیایی،جنس خاک، خورندگی لوله و یا عبور خطوط لوله از مناطق پر جمعیت، دوبار انجام شود.



خطوط لوله ٧٠ درصد سرمایه اصلی شرکت خطوط لوله است


وی تصریح کرد: بیش از ٧٠ درصد سرمایه اصلی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، خطوط لوله انتقال دهنده مواد نفتی است؛ بنابراین، نگهداشت آنها در هر شرائط یک الزام تلقی می شود.



معماریان با بیان این که خطوط لوله به منزله شریانهای حیاتی و مراکز انتقال نفت نیز قلب شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به شمار می آیند، اظهار کرد: به منظور فعالیت منظم این شریان ١٤ هزار کیلومتری، پیگرانی هوشمند خطوط لوله از سال ١٣٨١ به صورت مرحله ای در دستور کار قرار گرفته است.



انجام پیگرانی هوشمند ١٤ هزار خط لوله در ٤ مرحله


معاون فنی مدیر خط لوله شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، گفت: این عملیات (پیگرانی هوشمند) در چهار فاز تعریف و دو فاز آن انجام شده است.



به گفته وی، در فاز نخست ٤٥١٠ کیلومتر و در فاز دوم نیز ٤١٢٨ کیلومتر از خطوط لوله پایش و پیگرانی شدند که به واسطه نتایج حاصل از آن، نقاط آسیب دیده، ترمیم و تقویت شد.



معماریان تصریح کرد: در فازهای سوم و چهارم نیز پیگرانی هوشمند نزدیک به ٦ هزار کیلومتر ازخطوط لوله انتقال نفت و فرآورده های نفتی به صورت همزمان در حال انجام است.



وی تصریح کرد: برای انجام این عملیات با دو شرکت قرارداد بسته شده و هم اکنون نیز در دست اجراست.



انتقال بدون وقفه و آنلاین مواد نفتی در ٢٤ ساعت شبانه روز


معاون فنی مدیر خط لوله شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، گفت: همراه با خطوط لوله احداث شده در مناطق زیرمجموعه ستاد این شرکت، ١٨٦ مرکز انتقال مواد نفتی که در ١١٠ نقطه کشور متمرکز شده اند، انتقال مواد نفتی را به مبادی مصرف بدون وقفه و در ٢٤ ساعت شبانه روز انجام می دهند.



وی با بیان این که انتقال مواد نفتی به مبادی مصرف (پالایشگاهها، نیروگاهها،صنایع و …) با استفاده از خطوط لوله با قطرهای ٨ تا ٣٢ اینچ انجام می شود، اظهار کرد: تجمع خطوط و مراکز انتقال نفت با توجه به جمعیت، به طور عمده در غرب، شمال غرب، شمال شرق و جنوب کشور متمرکز شده است.



معماریان با تاکید بر ضرورت آمادگی خطوط لوله و مراکز انتقال نفت به منظور فعالیت منظم و بدون وقفه، تصریح کرد: نگهداشت تاسیسات، مراکز انتقال نفت و خطوط لوله، نیازمند منابع مالی کافی است.



معاون فنی مدیر خط لوله شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، گفت: تزریق بموقع منابع اعتباری می تواند ضریب اطمینان بیشتری برای انتقال پایدار مواد نفتی در شبکه انتقال کشور ایجاد کند؛ از این رو می طلبدکه توجه بیشتری به این مهم شود.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;