تازه ماندن مواد غذایی بیرون از یخچال

به گزارش تاسیسات نیوز، طبق گزارشات سازمان کشاورزی و غذای سازمان ملل (FAO) نیمی از محصولات میوه ای و سبزی جهان در زنجیره تولید غذا از بین می رود که اغلب به دلیل فساد زودرس این مواد فاسدشدنی است.

 

 

 

 

مهندسان دانشگاه تافت نشان داده اند اگر میوه ها را در یک محلول ابریشم بی بو بسیار نازک که با چشم دیده نمی شود بپوشانیم می توانیم انها را یک هفته بیرون یخچال هم نگه داریم. این روش یک جایگزین امیدوارکننده برای حفظ غذاهای حساس با استفاده از یک ماده طبیعی و یک فرایند تولید مبتنی بر آب به شمار می آید.

 

 

 

 

ساختار کریستالی منحصر به فرد ابریشم این ماده را یکی از بادوام ترین مواد طبیعت می سازد. فیبریون که یک پروتئین نامحلول در ابریشم است توانایی چشمگیری برای تثبیت و محافظت از مواد دیگر دارد و در عین حال کاملاً قابل تجزیه و سازگار با محیط زیست است.

 

 

 

 

برای مطالعه، محققان توت فرنگی های تازه را در یک محلول پروتئین فیبروئین ابریشم غوطه ور کرد؛ فرایند پوشش تا چهار بار تکرار شد. سپس میوه های پوشیده شده با فیبروئین ابریشم چندین بار با بخار آب تحت خلاء تیمار می شود تا درصدهای مختلفی بتاشیت کریستالی در پوشش ایجاد کند. هرچه زمان تیمار بیشتر باشد، درصد بتاشیت ها بیشتر شده و پوشش فیبروئین قوی تر می شود. پوشش 27 تا 35 میکرون ضخامت دارد.

 

 

 

 

سپس توت فرنگی ها در دمای اتاق نگهداری می شوند. توت های بدون پوشش با توت های غوطه ور در لایه های مختلف پوشش ابریشم که برای دوره های مختلف زمانی مرتب شدند مقایسه شدند. در 7 روز، توت های پوشیده با ابریشم بتاشیت بالاتر هنوز آب دار و سفت بودند در حالی که توت فرنگی های بدون پوشش خشک و بی رنگ شده بودند.

 

 

 

 

آزمایشات نشان داد پوشش ابریشم با کند کردن تنفس میوه، افزایش سفتی و جلوگیری از فساد، تازگی میوه ها را طولانی تر می کند.

 

 

 

 

محتوای بتاشیت پوشش فیبروئین نفوذ پذیری ابریشم خوراکی توت فرنگی ها را به دی اکسید کربن و اکسیژن کاهش می دهد.

 

 

 

 

آزمایشات مشابه روی موز هم انجام شد که برخلاف توت فرنگی بعد از برداشت رسیده می شود. پوشش ابریشم سرعت رسیدن موز را در مقایسه با میوه های بدون پوشش کاهش داده و سفتی میوه را با جلوگیری از نرم شدن میوه زیاد کرد.

 

 

 

 

پوشش ابریشم بی بو و نازک هیچ تاثیری روی بافت میوه نداشت. طعم مطالعه نشده است.

 

 

 

 

عوامل مختلفی را می توان به محلول آبی ابریشم اضافه کرد، پس می توان بدون نیاز به شیمی پیچیده کارکردهای درمانی به کالاهای مصرفی اضافه کرد.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;