۸۵ درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر، بادی و خورشیدی است

۸۵ درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر مربوط به بادی و خورشیدی و بقیه مربوط به نیروگاه‌های برق آبی کوچک است.
به گزارش  پایگاه خبری تاسیسات نیوز، سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق ایران از تولید ۷۶۵ مگاوات برق در نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور خبر داد
جعفر محمد نژاد سیگارودی افزود: از این میزان تولید، سهم نیروگاه‌های خورشیدی ۳۵۰ مگاوات و سهم نیروگاه‌های بادی ۳۰۴ مگاوات است.
وی گفت: به طورکلی ۸۵ درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیرکشور مربوط به بادی و خورشیدی و بقیه مربوط به نیروگاه‌های برق آبی کوچک، زیست توده و تلفات حرارتی است.
سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق ایران افزود: خوشبختانه در همه استان‌های کشور نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایجاد شده است.
وی اضافه کرد: بجزء دو تا سه استان شمالی که آفتاب کمتری دارند در بقیه مناطق کشور نیروگاه‌های خورشیدی وجود دارد.
آقای محمدنژاد سیگارودی گفت: استان‌های شمالی از نعمت نیروگاه‌های بادی بهره‌مند هستند.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تولید ۷۶۵ مگاوات برق تجدیدپذیر در کشورعدد قابل توجهی است، افزود: جواب این سئوال مثبت است چرا که حرکت به سمت توسعه جدی انرژی‌های تجدیدپذیر سال‌های زیادی نیست که در ایران آغاز شده است.
سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق ایران ادامه داد: خرید تضمینی برق تجدید پذیر از اواخر سال ۱۳۹۴ در کشور اعلام شد، اما حضور جدی سرمایه گذاران در این عرصه به اواسط سال ۱۳۹۵ برمی گردد که تا قبل از نوسانات ارزی ادامه داشت.
وی اظهار امیدواری کرد با تصمیمات بهتری که وزارت نیرو خواهد داشت این روند بتواند به حال اول خود بازگردد.
آقای محمدنژاد سیگارودی گفت: مجموعه وزارت نیرو به دنبال راهکار‌های متعددی که بتواند توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر را به شکل پایدار و با اطمینان بیشتری به سمت جلو حرکت دهد.
وی افزود: یکی از راهکار‌ها در این ارتباط نگاه به عوارض برقی که وزارت نیرو از مشترکان دریافت می‌کند.
سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق ایران اضافه کرد: این عوارض با پیگیری‌های که صورت گرفت و همینطور با همراهی اهالی خانه ملت بطور تمام و کمال به توسعه نیروگاه‌های برق تجدید پذیر و روستایی کشور اختصاص پیدا کرد.
وی گفت: یکی از موارد دیگری که خیلی می‌تواند به توسعه برق تجدیدپذیر در مملکت کمک کند قانون اصلاح الگوی مصرف به خصوص ماده (۱۲) این قانون است.
آقای محمد نژاد سیگارودی افزود: اگر این اتفاق بیفتد با اطمینان بیشتری می‌توان به سمت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر گام برداشت.
وی ضمن تاکید بر اینکه حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر ضرورت دارد، گفت: خوشبختانه ایران از وجود ظرفیت‌های بالای انرژی‌های تجدیدپذیر برخوردار است.
سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق ایران در خصوص برنامه ریزی‌هایی که برای استفاده هرچه بیشتر از توان نیروگاه‌های تجدید پذیر با توجه به شرایط اقلیمی و همینطور ظرفیت‌های انرژی که در کشور وجود دارد گفت: تجربه جهانی نشان می‌دهد نیروگاه‌های تجدیدپذیر نسبت به نیروگاه‌های رایج فسیلی از عمر زیادی برخوردار نبوده و سال‌های زیادی نیست که کشور‌ها به سمت این نوع نیروگاه رفته اند بنابراین در عمل باید با یک مکانیزم تشویقی به این سمت و سو حرکت کرد.
وی افزود: کشور‌های پیشرو و ممالکی که در این زمینه ظرفیت قابل ملاحظه‌ای دارند مثل چین، آلمان، آمریکا، ترکیه و بسیاری دیگربا مکانیزم‌های تشویقی به سمت توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و استفاده از این انرژی پاک گام برداشته اند.
آقای محمد نژاد سیگارودی اضافه کرد: خوشبختانه ایران نیز با همین رویکرد بحث توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را آغاز کرده است.
وی همچنین در خصوص وابستگی و توان داخلی کشورمان مبنی بر ساخت و تجهیز نیروگاه‌ها گفت: وابستگی کشور در سال‌های ۹۴ و ۹۵ در حوزه نیروگاه‌های بادی و خورشیدی خیلی بیشتر از امروز بود.
سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق ایران افزود: هم اکنون بواسطه بازار خوبی که دولت ایجاد کرده سرمایه گذاران بخش خصوصی رغبت پیدا کرده اند بخشی از توانمندی تولید داخل را در کشور ایجاد کنند.
وی گفت: دستکم دو شرکت بزرگ توربین ساز بادی در ایران وجود دارد و بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد این مجموعه را می‌توانند در ایران تولید کنند، اما در بخش نیروگاه‌های خورشیدی وابستگی کشور در حال حاضر به سمت سلول‌های خورشیدی است، چون این تکنولوژی تنهادر اختیار سه تا چهار کشور دنیاست.
آقای محمد نژاد سیگارودی افزود: اغلب کشور‌هایی که نیروگاه‌های خورشیدی را توسعه داده اند از طریق واردات سلول‌های خورشیدی موفق به این کار شده اند.
وی ادامه داد: اکنون در کشور هشت مجموعه تولید کننده پنل‌های خورشیدی وجود دارد که این واحد‌ها همچنان وابستگی به سلول‌های خورشیدی دارند.
منبع خبرگزاری صداوسیما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;