بندری مجهز به مقابله با آلودگی

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، در هفته دولت یکی از طرح های اجرایی در شهر بندر عباس و توجه به یک بندر قدیمی بود که به امکانات مقابله با آلودگی های نفتی مجهز شد.


pollution-oil

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر گفت: همزمان با هفته دولت این بندر که قدیمی ترین بندر صادراتی بندرعباس مرکز استان هرمزگان است به تجهیزات پیشرفته کنترل و مقابله با آلودگی نفتی مجهز شد.

محمد محسنی ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر اظهار داشت: شناور چند منظوره مقابله با آلودگی و جمع آوری زباله نفتی، تجهیزات مهار لکه های نفتی از سطح آب و همچنین ورقه های جاذب لکه نفتی از جمله تجهیزاتی بوده که به امکانات این بندر اضافه شده است.

وی ضمن بیان این مطلب که دستگاه مکانیکی (بوم و اسکیمر) ظرفیت پاکسازی روزانه پنج تن لکه نفتی را دارد افزود: همچنین شناور جمع آوری آلاینده های جامد در هر بار می تواند دو تن زباله های خشک را از دریا جمع آوری کند.

محسنی تصریح کرد: با خرید این تجهیزات، بندر شهید باهنر به نخستین مرکز فرعی مقابله با آلودگی های دریایی استان هرمزگان تبدیل شده و با مرکز اصلی آن در بندر شهید رجایی ارتباط و همکاری دارد.

به گفته وی ، این تجهیزات دریایی که افزون بر 15میلیارد ریال ارزش دارد، در حوضچه این بندر به عنوان قدیمی ترین بندر تجاری و صادراتی شهر بندرعباس استقرار یافت.

وی خاطرنشان کرد: سازمان بنادر ودریانوردی به عنوان مسئول اجرای کنوانسیون های دریایی آلودگی ناشی از کشتیها در ایران با تجهیز نمودن بنادر به تجهیزات پیشرفته مقابله با آلودگی نفتی، کنوانسیون مارپول را در کشور اجرایی کرده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تردد هزاران کشتی اقیانوس پیما و نفتکش روزانه از تنگه هرمز و خلیج فارس، حفظ محیط زیست دریایی را ضرورت بخشیده است.

بندر شهید باهنر با 12 پست اسکله سومین بندر صادراتی کشور است که عملیات احداث آن در سال 1346 کلید خورد و در امور صادرات کالای غیر نفتی و حمل و نقل کالا و حمل و نقل مسافربری جایگاه ویژه ای دارد.

دسترسی به آبهای آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصال به راهگذر شمال-جنوب از شبکه جاده ای به کشورهای ترکیه، روسیه، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و عراق ، این بندر را به پایانه ای راهبردی در منطقه تبدیل کرده است.

این بندر از فعال ترین و بزرگترین بنادر تجاری کشور بعد از بندر خرمشهر در دهه 50 و 60 بوده است.

موقعیت ممتـاز جغرافیایی در دسترسی به آب های آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصـال به شبکه راه های بین المللی، نزدیکی به مناطق آزاد قشم و کیش و بنادر تجاری خلیج فارس این بندر را در جایگاه یک پایگاه استراتژیک و منحصر به فرد پس از بندر شهید رجایی قرار داده است.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;