برق ماینرها ارزان و پایدار می‌شود

سخنگوی صنعت برق گفت :دارندگان ماینرها از این پس می‌توانند برق مورد نیاز خود را به قیمت ارزان تر و البته پایدارتر از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین کنند.
به گزارش تاسیسات نیوز، چند روز پیش بود که رضا اردکانیان وزیر نیرو از تدوین برنامه‌ای جدید برای استخراج کنندگان رمز ارز‌ها خبر داد. برنامه‌ای که به گفته اردکانیان قرار است گشایش‌های خوبی را ایجاد کند، مربوط به تامین برق دارندگان ماینر است. «مصطفی مشهدی رجبی» در این باره می‌گوید: قرار است که از این پس برق مزارع استخراج بیت کوین از محل انرژی‌های تجدید پذیر تامین شود. البته دولت هیچ نرخ مصوبی را برای خرید برق مشخص نکرده و آنگونه که سخنگوی صنعت برق اعلام کرده قیمت به صورت توافقی بین خریدار و فروشنده تعیین خواهد شد. اما به طور قطع این روش می‌تواند به نفع دو طرف باشد. چرا که استخراج کنندگان رمز ارز می‌توانند در این حالت برق خود را ارزان‌تر خریدار کرده و تولید کنندگان تجدید پذیر هم می‌تواند بالاتر از قیمت خرید تضمینی مشخص شده از سوی دولت، برق خود را بفروشند.
اما در حالی تامین برق ارزان را وزارت نیرو به صاحبان نیروگاه‌ها و بخش خصوصی گره می‌زند که طبق گفته‌های معاون برنامه ریزی توانیر، از این پس هر ۳ ماه یکبار تعرفه برق استخراج کنندگان رمز ارز مورد بازنگری قرار خواهد گرفت؛ تعرفه ای که اساس آن برق صادراتی است.
متن کامل گفتگو با «مصطفی رجبی مشهدی» سخنگوی صنعت برق را در ادامه می‌خوانید:
* چند روزپیش وزیر نیرو از تصمیم‌های جدیدی در حوزه رمز ارزها و انرژی‌های تجدید پذیر خبر دادند. قرار است چه تغییراتی در این حوزه اعمال شود؟
برنامه جدیدی که وزیر به آن اشاره کرده مربوط به حوزه تامین برق است. قرار است که از این پس استخراج کنندگان رمز ارز برق مور نیاز خود را از نیروگاه‌های تجدید پذیر تامین کنند.
* اما معمولا میزان تولید برق انرژی‌های تجدید پذیر در تمام مدت سال یکسان نیست و متناسب با افزایش یا کاهش سرعت و مقدار وزش باد یا تابش نورآفتاب در نوسان است. همین مساله می‌تواند تولید ارزهای دیجیتال را با چالش مواجه کند؟
به همین دلیل وزارت نیرو متعهد می‌شود که کسری برق مورد نیاز تولید کنندگان ارزهای دیجیتال را با نرخ برق رمز ارزها جبران کند. از آن طرف چنانچه نیروگاه‌های تجدید پذیر تولیدی بیش از مصرف مزارع بیت کوین داشتند، وزارت نیرو برق مازاد تولید شده توسط آنها را به قیمت تضمینی خریداری خواهد کرد.
* برنامه جدید وزارت نیرو آیا فقط مشمول نیروگاه‌های قبلی می‌شود یا اینکه تنها نیروگاه‌هایی که بعد از این برنامه ساخته می‌شوند، قادر به فروش برق خود به تولیدکنندگان رمز ارز خواهند بود؟
نیروگاه‌های تجدید پذیری که دارای قرارداد خرید تضمینی برق هستند، می‌توانند برق خود را از این پس به مزارع تولید رمز ارز تحویل دهند. البته باید توجه داشته باشید نیروگاه‌هایی که قرار است برق خود را به استخراج رمز ارز بفروشند، تنها می‌توانند برق مازاد بر نیاز تولید کنندگان بیت کوین را به وزارت نیرو بفروشند.
از آن طرف مراکز استخراج رمزارز، خود نیز برای تامین برق خود می‌توانند نسبت به احداث نیروگاه‌های مختلف انرژی‌های تجدیدپذیر نظیر نیروگاه بادی، خورشیدی و برق آبی کوچک اقدام کنند. البته قانون خرید برق مازاد بر نیاز مزارع بیت کوین شامل حال آنها نیز می‌شوند.
* بر اساس آماری که اعلام شده تجدیدپذیرها چیزی حدود یک هزار مگاوات برق در کشور تولید می‌کنند. اینکه بخواهیم تمام این ظرفیت را برای مزارع بیت کوین اختصاص بدهیم، ممکن است در تامین برق بخش خانگی و تجاری به مشکل بر بخوریم و حتی منجر به قطعی برق شود؟
ما در منابع انرژی‌های اولیه محدودیت داریم. توسعه ظرفیت انرژی‌های تجدید پذیر می‌تواند به تولید برق در کشور کمک کند. البته هیچ اجباری برای استخراج‌کنندگان رمز ارز برای خرید برق از دارندگان نیروگاه‌های تجدید پذیر نیست. آنها طبق گذشته می‌توانند که برق مورد نیاز خود را به قیمت برق رمز ارزها از شبکه سراسری برق تامین کنند.
اما اجرای این روش دو فایده اصلی می‌تواند داشته باشد. اول اینکه توجیه اقتصادی ایجاد و توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر بیشتر می‌شود. دوم اینکه در این روش رمزارزها می‌تواند برق خود را به قیمت ارزان تر و البته پایدارتر خریداری کنند.
* آیا نرخی برای خرید برق استخراج‌کنندگان رمز ارز از نیروگاه‌های تجدید پذیر تعیین شده است؟
قیمت برق کاملا توافقی بوده و وزارت نیرو هیچ دخل و تصرفی در این باره انجام نمی دهد. اما به نظر می‌رسد که توافق‌های که سر این مساله صورت گیرد از تعرفه‌های تعیین شده از سوی وزارت نیرو برای رمز ارزها ارزان تر باشد.
* چرا نیروگاه‌ها باید برق خود را ارزان تر از دولت بفروشند؟
در حال حاضر پول برق نیروگاه‌های تجدید پذیر با تاخیر از طرف ساتبا پرداخت می‌شود و همین مساله به شدت صاحبان نیروگاه‌ها را با مشکل مواجه کرده در حالیکه دارندگان مزارع پول برق را به صورت نقدی و یکجا تحویل نیروگاه دارها می‌دهند.
* در واقع در این حالت دیگر در روزهای پیک سال وزارت نیرو برق ماینرها را قطع نمی کند؟
تمام مقررات وضع شده به قوت خود باقی است و همه روش‌های قبلی برای تامین برق وجود دارد. این روش وجه گشایشی دارد و قرار است که شرایط برای تولید رمز ارزها در کشور را تسهیل کند.
منبع برق نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;