برق زباله ای، پایتخت را روشن تر کرد

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا،  برق تولیدی از پسماند در تهران از مرز 3800 مگاوات گذشت.

این تنها برق تولیدی در نیروگاه ریجکت سوز (نیروگاهی که از سوزاندن زباله های خشک برگشتی و غیربازیافتی) است.


در واقع این میزان از تولید برق تنها مربوط به 9 ماه فعالیت نیروگاه ریجکت سوز در تهران است که از بهمن ماه سال93 مشغول به کار بوده است.



مدیرعامل سازمان پسماند با اشاره به بازدهی ثابت نیروگاه ریجکت سوز گفت: در حال حاضر به بازدهی 68.3 مگاوات تولید برق از زباله در روز رسیده ایم و مشکلات ناشی از ناخالصی زباله ها و خاموشی کوره ها را شناسایی کرده ایم.

 

حسین جعفری با اشاره به بازدهی بالای 90درصدی 2 کوره ریجکت سوز افزود: برق تولیدی پسماند در تهران از مرز 3800 مگاوات گذشته است.


برنامه ریزی برای افزایش تولید برق

روزانه از مجموعه 2700تن زباله های برگشتی خشک غیرقابل بازیافت، تنها 200تن زباله سوزانده می شود که منجر به تولید دست کم 3مگاوات ساعت برق می شود.

 

مدیریت شهری تهران درنظر دارد طی سال های آینده، کارخانه های ریجکت سوز در پایتخت را افزایش دهد. پیش بینی می شود که ظرفیتی معادل 2500تن از زباله های برگشتی در نیروگاه های ریجکت سوز در آینده در نیروگاه های احداثی توسط مدیریت شهری تبدیل به برق شود.

 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از جانمایی 3نیروگاه زباله سوز در 3نقطه شهر تهران خبر داد و گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، قرار است در 3نقطه شهر تهران 3نیروگاه ریجکت سوز ساخته شود.


یکی از این نیروگاه ها در شمال شرقی، دومی در جنوب شرقی و سومین نیروگاه نیز در جنوب غربی (آراد کوه) ساخته می شوند.

 

به گفته جعفری با احداث 3نیروگاه ریجکت سوز در آینده هیچ گونه دپویی از زباله خشک نخواهیم داشت. وقتی زباله سوزانده می شود برق بیشتری نیز تولید خواهد شد.

 

تنها کارخانه ریجکت سوز پایتخت هم اکنون با ورودی 200تن پسماند 3مگاوات در ساعت برق تولید می کند. به گفته مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران کارخانه ریجکت سوز واقع در آرادکوه سالانه تقریبا 24هزار مگاوات ساعت برق تولید خواهد کرد. ظرفیت اسمی این کارخانه براساس طراحی روزانه 72مگاوات ساعت بوده که ماهانه 2160مگاوات ساعت خواهد بود.

 

برای ساخت هر کارخانه زباله سوز 3سال زمان نیاز است. برای این اتفاق شورای شهر تهران بودجه ای را در سال94 تعیین کرده است.


اما مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند و بازیافت مواد شهرداری تهران پیش شرط این اقدام را تفکیک زباله از مبدأ می داند. جعفری در این باره گفت: از شروط اصلی این کار این است که حتما تفکیک از مبدأ را انجام دهیم؛ چراکه زباله ای که از در منازل و ادارات جمع آوری می شود، مستقیما به پسماندسوز رفته و دیگر کمپوست و پردازش نیز نخواهیم داشت.

 

اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ از سال گذشته مورد توجه جدی قرار گرفته و پس از آنکه این طرح در محله های مختلف شهر تهران به صورت آزمایشی به اجرا درآمد، هم اکنون در کل شهر تهران در دست اجراست. قرار است تمامی شهروندان تهرانی با تفکیک زباله های خشک و تر، زمینه را برای تولید انرژی از پسماند شهری فراهم آورند.

 

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به اینکه ما در مورد مدیریت پسماند قانون کاملی داریم، اظهار کرد: این قانون در سال90 تأکید کرده که در همه شهرداری ها ازجمله شهرداری تهران تفکیک زباله از مبدأ بایستی صورت گرفته باشد که تاکنون این قانون اجرا نشده است.

 

محمد حقانی با اشاره به اینکه قانون پسماند در 8 سال گذشته آنطور که باید و شاید اجرا نشده، تأکید کرد: مدیریت پسماند وظیفه ای فرابخشی است و تنها شهرداری ها مسئولش نیستند.


خرید زباله توسط آلمان


در طول دهه های گذشته در کشور آلمان نیروگاه های بیوگاز بسیاری ساخته شده است؛ به گونه ای که 30درصد از برق کشور آلمان از طریق نیروگاه های بیوگاز تأمین می شود. این روزها کشور آلمان با کمبود پسماند روبه رو شده است.

 

بنابراین، این کشور در تلاش است تا با خرید زباله از کشورهای انگلستان، ایرلند، ایتالیا و سوئیس همچنان بتواند نیروگاه های بیوگاز خود را فعال نگه دارد.

 

هم اکنون این کشور با سرمایه گذاری در کشورهایی مانند پاکستان و حتی کشورهای آفریقایی در تلاش است تا استحصال برق از زباله را توسعه دهد و علاوه بر تأمین منابع مالی جدید، به نوعی برای کاهش تولید گاز های گلخانه ای در جهان گام های تازه ای بردارد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;