بازار پس از سقوط هلی کوپتر رئیس جمهور

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: پس از سقوط هلی کوپتر رئیس جمهور و تیم همراه و شهادت همه سرنشینان آن، مقام معظم رهبری در پیامی تاکید کرد؛ هیچ خللی در مدیریت کشور ایجاد نخواهد شد و به دنبال آن سخنگوی شورای نگهبان کشور نیز با اشاره به  اصل ۱۳۱ قانون اساسی کشور تاکید کرد؛ اداره کشور با موافقت مقام معظم رهبری به عهده معاون اول خواهد بود و اختیارات و مسئولیت‌های ریاست‌جمهوری با ایشان می‌باشد. اما بازار طلا و سکه و ارز کشور همانند دیگر مواقع در واکنش به تمام رویدادهای غیراقتصادی در واکنشی هیجانی روند افزایشی را در پیش گرفت . قیمت دلار که در معاملات نقدی روز یکشنبه در حوالی ۵۷ هزار تومان بسته شد به محض انتشار خبر سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور، دوباره در معاملات شبانه رشد کرد و در معاملات پشت خطی وارد کانال ۶۰ هزار تومان شد؛ اما آیا این افزایش قیمت ادامه دار است؟ کارشناسان معتقدند این واکنشی هیجانی در بازار است که چون دلایل سیاسی و … پشت آن نهفته نیست، به زودی پایان می یابد و بازار مجدداً نزولی خواهد شد.
 پس از وقوع حادثه برای بالگرد رئیس جمهور شروع به رشد کرد .همان قدر که حادثه بالگرد ابراهیم رئیسی و تیم همراه، رئیس جمهوری غیرمنتظره و شوکه کننده بود، حرکت افزایشی و هیجانات قیمت دلار پس از این حادثه در نوع خود عجیب بود، چرا که  تثبیت قیمت دلار در ماه های اخیر با وجود وقوع حوادث مختلف تقریباً به نحو مطلوبی توانسته بود نرخ دلار در کانال ۵۰ هزار تومان نگه دارد. بر اساس شواهد موجود در بازار، تا لحظه تنظیم این گزارش؛ قیمت دلار در بازار امروز( دوشنبه)،  مسیر افزایشی روز یکشنبه را برگشت و در نیمه بالایی کانال هفتم از کریدور پنجم معامله شد. معاملات در بازار آزاد ارز در روز دوشنبه هرچند جانی برای کاهش بیشتر ندارد اما روند، افزایشی نیز نیست. این گزارش می افزاید؛ قیمت دلار روز گذشته متاثر از وقوع سانحه برای بالگرد رئیس جمهوری در بازار پشت خطی برای چند ساعتی افزایشی شد و در کریدور ششم قرار گرفت، اما همزمان با بازگشایی معاملات نقدی ، قیمت دلار به کریدور پنجم برگشت.
 هر چند برخی از کارشناسان معتقدند؛ بررسی بیشتر و اظهارنظر قطعی در این خصوص مشروط به بررسی دلایل وقوع این حادثه است . سید مرتضی افقه، اقتصاددان معتقد است اگر علت این حادثه، توطئه باشد، دلار به این سادگی ارزان نمی‌شود. افقه، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به علت افزایش قیمت دلار پس از انتشار خبر حادثه بالگرد رئیس جمهور گفت: دلیل این افزایش قیمت در شایعاتی است که در پشت پرده این حادثه مطرح می‌شود. وی افزود: اگر این حادثه به صورت طبیعی رخ داده باشد دلار پس از دو، سه روز افزایش قیمت، دوباره در مسیر ثبات و چه بسا کاهش قرار خواهد گرفت؛ اما اگر غیر این باشد بعید به نظر می‌رسد که دلار مسیر کاهش قیمت را در پیش بگیرد. این استاد دانشگاه معتقد است: اگر این حادثه تنها یک حادثه طبیعی باشد التهاب قیمت دلار خیلی زود فروکش خواهد کرد و هیجانات از بین می‌رود. این در حالی است که برخی از کارشناسان بازار ارز و اقتصاددانان هشدار می‌دهند که مردم در این شرایط اقدام به خرید نکرده و تصمیم جدی نسبت به خرید و فروش ارز اتخاذ نگیرند، زیرا بازار در این شرایط بی ثبات و هیجانی است. گفتنی است برخی دیگر از کارشناسان نیز  معتقدند؛  افزایش قیمت دلار به دلیل تغییرات احتمالی در دولت، فعلا ادامه دار خواهد بود. باید منتظر ماند و دید چه اخباری از این حادثه مخابره خواهد شد، اما قطعاً با توجه به عملکرد قبلی بانک مرکزی انتظار می رود بازار باید در انتظار سیاست های جدید برای مهار افزایشی شدن نرخ دلارو طلا و … باشد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;