بررسی عملکرد «گاز» در دولت روحانی

با اتکا به افزایش ۲.۵ برابری برداشت گاز از میدان گازی پارس جنوبی از سال ۱۳۹۲ تاکنون و نیز مجموعه اقدام‌های انجام شده در زمینه توسعه شبکه انتقال و گاز طبیعی، تعداد روستاهای بهره‌مند از نعمت گاز طبیعی از ۱۴ هزار روستا در سال ۱۳۹۲ به نزدیک ۳۵ هزار روستا در سال گذشته یعنی بیش از ۲.۵ برابر رسیده که به این ترتیب، پوشش گازرسانی به کل کشور هم‌اکنون از مرز ۹۵ درصد گذشته است.
به گزارش تاسیسات نیوز،  در سال ۱۳۹۲، به منظور تأمین بهینه انرژی مورد نیاز شهرها و روستاها و روستاهای محروم از نعمت گاز، یک مشاور دانشگاهی انتخاب شد و گزینه های مختلفی شامل استفاده از برق در این مناطق و خانه‌ها، انرژی‌های نو، گاز مایع به صورت شبکه، CNG محلی و LNG محلی مورد بررسی قرار گرفت.
خروجی این مطالعه به ما این نتیجه را داد که از میان گزینه‌های مختلف تأمین انرژی تا هزینه معادل ۲۰۰۰ دلار برای هر مشترک، گازرسانی از دیگر عرصه‌های صنعتی، اقتصادی‌تر است، از این رو، گازرسانی با خط لوله به شهرها و روستاها به عنوان گزینه بهینه یا برتر در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت، ضمن آن که همه این گزینه‌ها در سال ۹۲ و پیش از این که هیچ اقدامی در این زمینه، صورت گرفته باشد، بررسی شده است.
تاکنون به بیش از ۲۰ هزار روستا با بیش از یک میلیون و ۷۷۰ هزار خانوار و ۱۹۴ شهر با نزدیک ۶۵۰ هزار خانوار گازرسانی شده، هم‌اکنون ۹۸.۴ درصد جمعیت شهری و ۸۴.۶ جمعیت روستایی و در مجموع بیش از ۹۵ درصد کل جمعیت کل کشور از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند، این در حالی است که سال ۱۳۹۲، جمعیت شهری ۹۵ درصد و جمعیت روستایی ۵۴ درصد و در مجموع ۸۵ درصد تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار داشتند.
برنامه توسعه گاز تا سال ۱۴۰۱ تعریف شده است
غلامرضا مشایخی -مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گازایران نیز به تازگی اعلام کرد که با برنامه‌ریزی انجام‌شده، امسال نیز گازرسانی به دیگر روستاهای کشور با شتاب تداوم دارد، طبق مصوبه شورای عالی اقتصاد برای حمایت از بخش تولید و کاهش آلودگی هوا، یارانه ویژه‌ای برای گازرسانی به واحدهای تولیدی و صنعتی در کشور اختصاص یافته و طبق آن، این واحدها تا سقفی مشخص از پرداخت هزینه گازرسانی معاف خواهند بود.
به گفته وی امسال همچنین برنامه توسعه گازتا سال ۱۴۰۱ نیز تعریف شده است تا شرکت‌های گازاستانی بتوانند با دورنمای مناسب بهتر به مردم خدمات‌رسانی کنند.
آنطور که وزارت نفت اعلام کرده مجموعه طرح‌های گازرسانی و انتقال گاز با استفاده از ظرفیت بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ و ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر انجام شده که هیچ تحمیل بار مالی به بودجه دولت نداشته و تنها از محل ایجاد درآمد جایگزینی سوخت مایع با گاز طبیعی، اجرایی شده است.
تاکنون بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان در این مجموعه هزینه شده که به قیمت امروز معادل ۱۳ میلیارد دلار است، از این رقم ۴۱ هزار میلیارد تومان برای گازرسانی روستایی و شهرهای کوچک و ۴۳ هزار میلیارد تومان در حوزه شبکه انتقال گاز هزینه شده است.
افزایش ۴ برابری صادرات فرآورده‌های نفتی به مدد توسعه گازرسانی
به تازگی بیژن زنگنه – وزیر نفت اعلام کرد که یکی از دلایل بالا رفتن صادرات فرآروده‌های مایع در سال‌های اخیر نیز، همین توسعه گازرسانی بوده که با استفاده از جایگزینی گازطبیعی با سوخت مایع، توانستیم حجم زیادی از فرآورده‌ها را صرفه‌جویی و صادر کنیم.
به گفته وی از ابتدای سال ۱۳۹۳ تاکنون، بیش از ۵۸ میلیارد لیتر فرآورده مایع به ارزش حدود ۶ میلیارد دلار آزاد شده، ضمن آن که صادرات فرآورده‌های نفتی نیز در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۲، بیش از چهار برابر شده است.
صرف سالانه ۴۵ میلیارد دلار یارانه انرژی در کشور
با وجود بعضی انتقادها، کاری که در حوزه گازرسانی انجام‌شده منطبق بر منطق اقتصادی است و محاسبات اقتصادی نشان می‌دهد استفاده از برق ارزان‌تر از این توسعه گازرسانی‌ها نبوده است. طبق گفته های محمدرضا صدیقی- مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران از محل این توسعه گازرسانی و اجرای بند ق، از سال ۹۳ تاکنون ۱۶ میلیارد دلار فرآورده جایگزین و صادر شده است. هم‌اکنون سالانه ۴۵ میلیارد دلار برابر با ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه انرژی کشور است که باید برای آن فکری کرد و راه‌حلی اندیشید.
آخرین آمار مصرف گاز چقدر است؟
بر اساس آخرین آمار ارائه شده درباره میزان مصرف گاز در کشور نیز باید گفت که در نخستین روز تابستان امسال ۵۷۲ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در کشور مصرف شد. سهم بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده از این مقدار، ۱۹۲ میلیون مترمکعب بود که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۲ میلیون مترمکعب افزایش یافت.
 مصرف صنایع عمده هم ۱۴۲ میلیون مترمکعب و نیروگاه‌ها ۲۳۸ میلیون مترمکعب بوده است. در نخستین روز تابستان امسال، مقدار گاز تزریق‌شده به شبکه خطوط سراسری ۶۵۲ میلیون مترمکعب بود که این مقدار نسبت به دوره مشابه پارسال افزایش ۲۲ میلیون مترمکعبی را نشان می‌دهد.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;