با هم می‌مانیم

 روح الله واصف/ سردبیر تاسیسات نیوز
همکاران گرامی سلام و خداقوت
دو برند معروف بنز و بی ام و سال هاست که سخت با هم در رقابت هستند و هریک سعی می کند در فرصتی مناسب پشت حریف را به خاک بزند. کوچکترین بی توجهی و اهمالی پذیرفتنی نیست و لحظه ای آسودن یعنی چند میلیارد دلار ضرر. تکنولوژی، راحتی، ایمنی و ده ها مؤلفه دیگر مدام در حال بهینه سازی و بازنگری است. حتی گاهی هریک دیگری را به جاسوسی اطلاعات و اتهاماتی دیگر نواخته اند ولی رقابت ادامه دارد.
هرسال نزدیک به سال نو میلادی، شرکت بنز اقدام به برگزاری نمایشگاهی برای نمایش محصولات خود می کند. جالب آن است که امسال در این نمایشگاه غول پیکر، یک مدل پیشرفته از اتومبیل های بی ام و را به نمایش گذارده است. بی ام و نیز در موزه خود یک مدل از اتومبیل پیشرفته بنز را قرارداده است و هردو کمیپینی را با عنوان با هم می‌مانیم آغاز کرده اند. هدف از این کار آگاهی‌بخشی، حمایت از هم‌بستگی، تعهد محلی و پایداری در شهر مونیخ اعلام شده است. این حرکت فرهنگی جذاب و دوست داشتنی به معنای رقابت در عین رفاقت است. در شرایط سختی که دنیا با مرگ دست و پنجه نرم می کند و هیچ کس نمی داند ماه دیگر در چنین روزی زنده است یا خیر، می توان زندگی کرد و جنگید و همدیگر را دوست داشت.
می توان رقابت کرد ولی منصف بود و از رقیب درس بگیریم که بهتر باشیم. رقیبان ما یک درس عبرت دائمی برای ما هستند. با مطالعه آنان می توانیم راه های بهتر شدن را پیدا کنیم و البته مجبور باشیم که بهتر باشیم. در این مبارزه دائمی کسی که به ما انرژی جنگی هوشمندانه تر و قوی تر را تزریق می کند فقط رقبای ما هستند. چه کسی است که نخواهد بهترین باشد؟ راه بهترین شدن از دفتر کار رقبای ما می گذرد.
در کشور ما نیز می توان مثال هایی را یافت. بنیانگذاران برخی از تولیدکنندگان بزرگ صنایع غذایی هرچند وقت یک بار در محلی گردهم می آیند و ساعتی را با هم می گذرانند. آن ها نیز با هم رقیبند اما جالب است که از بسیاری از پتانسیل های یکدیگر استفاده می کنند و ما این همکاری ها را نمی بینیم. چرا در این وانفسای اقتصادی که دنیا بی رحمانه با ما در جنگ است و در کنار آتش بار سنگین توپخانه دولت ها، برندهای آنان در قامت سربازان پیاده نظام ظاهر می شوند و بازارهای ما را تسخیر می کنند، ما با هم متحد نمی شویم؟ برندهایی از ایران در کشورهای دیگر فروش دارند و مشغول صادرات هستند. آیا نمی توانیم از انبارهای آنان استفاده کنیم؟ آیا نمی توانیم دفاتری مشترک داشته باشیم؟ یک کنسرسیوم بزرگ راهکاری برای ماست. چین چنین راه هایی را یافته است. ما نیز می توانیم. ده ها سوله بزرگ تولید در تهران در حال تولید تجهیزات تاسیساتی است. در بازدیدی که چندی پیش از چند کارخانه تولیدی بزرگ داشتم به خوبی می شد دید که راه های همکاری زیادی وجود دارد. برندی خط رنگ بسیار خوبی داشت و برندی دیگر فاقد آن بود و کار را برونسپاری کرده بود. آیا نمی شد که هردو با هم همکاری کنند؟ مثال هایی حرفه ای تر و بهتر را شما بیابید.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;