“مسئولیت ها و اخلاق حرفه ای مجریان لوله کشی گاز خانگی”

تاسیسات نیوز: در صنعت گاز خانگی، بخش اجرایی پروژه های ساختمانی را که بار اصلی انجام کارها برعهده شان است مشابه همه صنوف فنی دیگر می توان از دیدگاههای کیفی، اخلاق حرفه ای و مسئولیت های شغلی به دسته های سه گانه تقسیم بندی نمود:
خوب، متوسط و ضعیف
دو سوی دیگردرگیر در امور یعنی کارفرماها و ناظرین گاز، همواره درحال ارزیابی مجریان در پروژه های خود و پرونده های ارجاعی شان می باشند و قطعا یکی از راههای افزایش کیفیت اجرای لوله کشی های گازخانگی و به تبع آن افزایش ضمانت ایمنی در دوران بهره برداری ساکنین واحدهای مسکونی (و یا تجاری)، همچنین ارتقاء سطح فنی و علمی مجریان همین دست از ارزیابی ها خواهدبود.
ممکنست فرایند بررسی و دریافت نقطه نظرات از کارفرماها (ویا سازندگان ساختمانها) کمی پیچیده بنظر آید. لیکن این امر برای ناظرین گازقابلیت اجرایی بسیار ساده ای از نظر نگارنده این متن دارد. سازمان های نظام مهندسی استانها در سطح کشور و دررأس آنها سازمان نظام مهندسی استان تهران بواسطه سامانه های نسبتاً خوبی که در اختیار ناظرین گاز قرار داده است، ضمن طراحی پرسشنامه ها و چک لیست ها و یا هر روش پالایشی مناسب دیگری قادر خواهد بود با جمع آوری و جمع بندی نقطه نظرات دریافتی مراتب را ازطریق اتحادیه مربوطه و مشورت با وی، نهایی و نتیجه را جهت اطلاع همه کارفرمایان (و سازندگان ساختمانی) در اختیارشان قرار دهد و بدین ترتیب این اطلاعات در زمان انتخاب مجری و تشکیل پرونده براحتی ملاک عمل قرار گیرند.
گروه تخصصی مکانیک نظام مهندسی تهران میبایست جزئیات بیشتر این طرح را در دستور کار قرار داده و خروجی اقدامات در جدولی سه قسمتی و حتی با درج نرخهای سه گانه، در دفاتر نظام مهندسی در معرض دید عموم قرار گیرد. همچنین با تدوین رویه های کنترلی همه دفاتر نظام در سطح استان تهران را بیش از پیش نسبت به گزارشهای وارده از سوی ناظرین گاز حساس نموده و از روسای این دفاتر خواسته شود اقدام بموقع درخصوص موارد تخلف اعلامی معمول داشته، مراتب را در زمان ارزیابی ها و ازطریق دفتر مرکزی نظام و اتحادیه صنفی ذیربط مدنظر قرار دهند.
مطابق ماده۲ شیوه نامه اجرایی تفاهم نامه مربوطه و طی فرایندهای مشخص شده، پرونده های معدود مجریان متخلف قابل بررسی، رسیدگی و برخورد قانونی می باشند و کارفرمایان میبایست از آخرین لیست اعلام شده در دفاتر سازمان نظام مهندسی نسبت به انتخاب مجریان اصلح اقدام نمایند. در این شیوه نامه جای خالی بندهای تشویقی برای مجریانی که هم بلحاظ فنی و هم بلحاظ اخلاقی رتبه های برتر را کسب می نمایند و تعدادشان کم نیست، بسیار خالی می باشد.

محمد سپهر اصفهانی

محمدسپهر اصفهانی – ناظر پایه یک تاسیسات مکانیک و گاز
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;