طاهری اصلساختمان‌های پایدار در هشت حوزه ارزیابی می‌شوند
وی افزود: در روز اول همایش ملی پایداری در محیط‌های انسان ساخت ما شش سخنران کلیدی در حوزه‌های معماری، چگونگی ساخت ساختمان پایدار و چگونگی رتبه‌بندی ساختمان‌های سبز داریم که مباحث روزی است که در دنیا در خصوص آنها صحبت می‌شود و خوشبختانه این روزها در شهر اصفهان به عنوان اولین شهر پیشرو در این بخش در ایران پیش می‌رود.
 همایش ملی  پایداری
 رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه داد: در بحث رتبه‌بندی ساختمان‌های سبز سیستم‌های مختلفی در سطح دنیا استفاده می‌شود و در ایران نیز به دو روش ساختمان‌ها از لحاظ انرژی ارزیابی می‌شود که یکی اصل ۱۹ مقررات ملی ساختمان و دیگری سیستم ارزیابی سرو سبز است. در کنار این دو سیستم و مقررات، شورای اسلامی شهر اصفهان نیز لایحه‌ای در این خصوص مصوب کرده است که در جهت ارتقا سلامت شهروندی مصوب شده است.
ساختمان سازیطاهری اصل تاکید کرد: طی این مصوبه ساختمان‌ها قرار است در هشت حوزه مصرف گاز، مصرف برق، بهینه‌سازی مصرف آب، استفاده از شیرهای کاهنده مصرف آب، بازیافت آب خاکستری، کنترل جداره‌های ساختمان، بهره‌گیری از انرژی‌های تجدید پذیر و مدیریت پسماند مورد ارزیابی قرار بگیرند و پلاکی تحت عنوان ساختمان دوستدار محیط‌زیست از درجه‌های یک تا سه ارائه شود.
۳۵ درصد انرژی مصرفی ساختمان‌ها از دیوارها هدر می‌رود
چینیرضا چینی مدیرعامل کارخانه آجر نماچین و رئیس کانون کارآفرینان برتر استان اصفهان در این جلسه اظهار کرد : خیلی خوشحالیم که اتفاقات خوبی برای تعالی انسان‌ها در حال رخ دادن است. وقتی بحث پایداری در ساختمان‌ها مطرح شد، گسترده نیز فکر شد که برای شهر پایدار چه‌کارهایی باید انجام دهیم. شاخص‌های پایداری برای شهر و زندگی انسان زیاد است، شاخص‌های محیط‌زیستی، اقتصادی و اجتماعی به عنوان اصلی‌ترین شاخص‌ها شناخته می‌شود و قرار شد با سلسه جلساتی در این حوزه تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه در سال جاری در دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان به بحث ساختمان‌های پایدار می‌پردازیم، افزود: امیدواریم در سال‌های آینده به بقیه شاخص‌های شهر پایدار که باعث می‌شود انسان‌ها در شهر محیط کافی داشته باشند و اقتصاد پایداری برقرار باشد که مردم در شهر بمانند و بتوانیم از این دیدگاه نیز شهر پایدار را مورد بحث قرار دهیم.
چینی تصریح کرد: برگزاری این همایش در این فصل نشان از این است که نیم ‌نگاهی به مسائلی زیست محیطی و آلودگی هوا و اتفاقی که در حال رخ دادن برای اصفهان که استانی صنعتی نیز هست، داریم. ما امروز در حالی دور یکدیگر جمع شدیم که به دلیل آلودگی هوا تعداد زیادی از واحدهای صنعتی ما تعطیل شدند. تعطیلی واحدهای صنعتی به خودی می‌تواند مشکلات زیادی برای خانواده‌ها به وجود بیاورد و امیدواریم بتوانیم با روش‌های جدید جلوی آلودگی بیشتر هوا را بگیریم.
همایش3رئیس کانون کارآفرینان برتر استان اصفهان اضافه کرد: اطلاعات جدیدی از محل‌های انتشار آلایندگی در دسترس است و شاید بخش اعظم آلایندگی به دلیل عملکرد ساختمان‌ها در بخش مسکونی باشد. متاسفانه در اصفهان شکل استفاده ما از منابع گازی در زمستان بسیار متفاوت است. ما روزانه حدود ۵۵ میلیون متر مکعب مصرف گاز در استان داریم که کل مصرف مسکونی از این مقدار ۷ میلیون متر مکعب است اما متاسفانه در فصل سرد این ۷ میلیون متر مکعب به ۴۵ میلیون متر مکعب می‌رسد و مجبور می‌شویم که صنایع را تعطیل کنیم تا بخش مسکونی از این گاز استفاده کند و این نشان می‌دهد یکی از موضوعات مهمی که باید به آن توجه شود بخش ساختمان سبز و ساختمان پایدار است.
وی خاطر نشان کرد: مصرف گاز در بخش مسکونی در استان اصفهان حدود سه برابر متوسط جهانی است و ۳۵ درصد این مقدار هدر رفت انرژی از دیوارهای پیرامونی است. رسالتی که آجر نماچین روی آن کار کرده و هنوز هم در کارگاه‌ها ارائه می‌شود جلوگیری از هدر رفت انرژی با استفاده از دیوارهای دوجداره است. قطعا در شاخص‌های دیگر نیز شرکت‌های داخلی فعالیت خوبی داشتند که امیدواریم با همت شهرداری این محصولات به استفاده برسد.
وی افزود: شرایط بسیار نامطلوب است، من نمونه‌ای از فرزندان دهه نودی دیدم که امروز نمی‌توانند نفس بکشند، حتی بعضا بچه‌های دبستانی درگیر اسپری شدند و قطعا شرایط زندگی برای آنها بسیار سخت خواهد بود. امیدواریم با همکاری دانشگاه‌ها، سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها بتوانیم شهرهایی را ایجاد کنیم که مردم در آن زندگی راحت‌تری داشته باشند.
حمایت ویژه شهرداری اصفهان از ساختمان‌های پایدار
حسینیسید مهدی حسینی مدیر بهینه سازی ،تعمیرات و نگهداری تاسیسات شهری شهرداری اصفهان در این جلسه اظهار کرد: موضوع ساختمان پایدار و سازگار با محیط زیست همزمان با شهرداری در سازمان نظام مهندسی پیگیری کردیم. ما قصد داریم حداکثر استفاده را از همایش موجود ببریم زیرا شهرداری و سازمان‌های مختلف در کارگروه‌های مختلف این همایش شرکت می‌کنند، زیرا باید از ظرفیت علمی این همایش حداکثر بهره را برد.
وی افزود: شهرداری اصفهان به منظور توسعه هرچه بیشتر بحث ساختمان پایدار، ساختمان‌هایی که به بحث ساختمان‌های سازگار با محیط ورود کنند را حمایت می‌کند شرایط اولیه اولیه سختی نیز ندارد و شامل استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، بازچرخانی آب خاکستری و مدیریت صحیح پسماند می‌شود و آئین‌نامه‌ای نیز در این خصوص تصویب شده است که اگر ساختمانی در این حوزه ورود کند تا پنجاه درصد تخفیف هزینه‌های پروانه ساخت می‌گیرد که برای شروع طرح بسیار خوبی است.
مدیر بهینه سازی ،تعمیرات و نگهداری تاسیسات شهری شهرداری اصفهان ادامه داد: همچنین مشوق‌هایی برای ساختمان‌های موجود در نظر گرفته شده است که بتوانند با ایجاد تغییراتی وارد گروه ساختمان‌های پایدار شوند. در مجموع همه ما نسبت به توسعه ساختمان‌های پایدار در سطح شهر مسئول هستیم و هر سازمان و بخش باید در حد توان و دسترسی خود به این امر ورود کند.
توجه به تغیرات اقلیمی در مبحث انرژی
بهاروندهمچنین علی بهاروند دبیر علمی همایش ملی پایداری در محیط‌های انسان ساخت در این نشست با بیان اینکه ما با دو معضل انرژی و فرهنگی مواجه هستیم، اظهار داشت: تاکنون همایش‌های بسیاری با تمرکز بر انرژی برگزار شده است اما در همایش پیش رو به مبحث انرژی، تغییرات اقلیمی، پایداری، فرهنگی اجتماعی و تکنیکال پرداخته خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که از نظر فناوری محصولات مناسبی در شهر و کشورمان برای احداث ساختمان‌های پایدار وجود دارد اما میزان استفاده بالا نیست و این نشان می‌دهد با معضلاتی در حوزه فرهنگی روبه رو هستیم.
بهاروند اضافه کرد: مبحث ۱۹ مقررات ساختمان یکی از قوانین لازم الاجرا است اما کمتر از ۳۰ درصد ساختمان‌ها آن را رعایت می‌کنند و این یکی از نشانه‌هایی است که باید به موضوع فرهنگی در حوزه انرژی و ساختمان توجه کرد.
گفتنی‌ست اولین همایش ملی پایداری در محیط‌های انسان ساخت ۱۵ و ۱۶ آذرماه به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برگزار می‌شود.