سهم ۶۱ درصدی منابع متحرک در آلودگی هوای تهران

موضوع آلودگی هوا یکی از مشکلات مهم شهروندان تهرانی است که همواره در فصل سرد سال این آلودگی تشدید و حتی در برخی مواقع موجب تعطیلی پایتخت می‌شود که در این میان سهم منابع متحرک ۶۱ درصد است.
به گزارش تاسیسات نیوز، کلانشهر تهران در این سال‌های اخیر با رشد جمعیتی مواجه بود و هم اکنون پایتخت روزانه با جمعیت بالای ۱۰ میلیونی مواجه است و همین عامل موجب شده که ترددها افزایش داشته باشد.
روزانه چندین میلیون خودرو و موتورسیکلت در تهران تردد می‌کند و این عدد فارق از خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی است.
بسیاری از شهروندان تهرانی یکی از عوامل مهم بروز آلودگی هوا را تردد بیش از اندازه موتورسیکلت و خودرو معرفی می‌کنند که در این زمینه مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید: منابع متحرک ۶۱ درصد در آلودگی هوا و ذرات معلق نقش دارد که شامل ۱۴ درصد خودروهای سواری، ۲.۱ درصد تاکسی‌ها، ۱۰.۱ درصد موتورسیکلت، ۱.۸ درصد وانت، ۴ درصد مینی بوس، ۵.۷ درصد اتوبوس واحد، ۷.۴ درصد اتوبوس سرویس و ۱۵.۷ درصد کامیون‌ها می‌شود.
سهم ۶۱ درصدی منابع متحرک در آلودگی هوای تهران
به گزارش ایرنا از شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، محمد مهدی میرزایی قمی افزود: موضوع نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی یکی از موضوعات رایج روز است که حرف درستی نیز است اما باید توجه داشت که بر اساس سیاهه انتشار سهم این بخش پنج و هفت دهم درصد است البته این آمار مربوط به سال ۹۶ است که در آن زمان حدود پنج هزار دستگاه حمل و نقل بوده اما اکنون متاسفانه تعداد ناوگان فعال به ۲ هزار دستگاه کاهش پیدا کرده و این سهم شاید اکنون زیر پنج و هفت دهم درصد باشد.
وی با بیان اینکه کامیون‌ها در بین وسایل نقلیه متحرک بیشترین سهم را در انتشار ذرات معلق دارد، تاکید کرد: در خصوص رفع مشکل منابع متحرک باید اولویت‌ بندی انجام شود که در این خصوص به نظرم اولویت با کامیون‌ها یا وسایل نقلیه سنگین و دیزل و موتورسیکلت‌ها است.
 کیفیت هوای تهران در ماه آخر پاییز تعریفی نداشت و پایتخت نشینان در آذر ماه تنها یک روز در هوای پاک تنفس کردند.
از ابتدای سال جاری تا امروز ۹ روز هوای پاک، ۱۸۴ روز هوای قابل قبول، ۷۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۰ روز هوای ناسالم برای تمامی گروه‌ها در روز شمار شاخص آلودگی هوای پایتخت ثبت شده است.
شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;