اوضاع اسف بار کمبود آب در زندگی مردم

به گزارش تاسیسات نیوز، مشکلات آبی که روز به روز و در فصل گرما برای مردمان مشکلاتی را پدید می آورد اما اسف بارتر از آن زندگی این مردمان در حاشیه های کویری است.





هنگامی که بر بام بیرجند این شهر تاریخی و فرهنگی که قدمتش به بلندای تاریخ است می‌ایستی از بالای کوه باقران تمام شهر دیده می‌شود نمایی زیبا از شهر و زادگاه بزرگانی چون پروفسور محمد حسن گنجی، معتمدنژاد، بلالی مود و علمای برجسته‌ای از جمله آیت الله عبادی، سعیدی، فرزان، نزاری، هادوی و غیره که آوازه‌شان تا آن سوی مرز‌ها رسیده است.





از اینجا بزرگی وسعت شهر به خوبی نمایان است و به حاشیه شهر که نگاه می‌کنی بوی روستا، تلاش و کوشش، همدلی و سپند را به خوبی حس می‌کنی؛ اینجا مردم هنوز حال و هوای دیگری دارند و بر پشت‌بام یک خانه فرش‌هایی که تازه آنها را شسته‌اند نظاره می‌کنی، در جلوی درب خانه همسایه طنابی بسته شده که مادر خانواده لباس‌ها را روی طناب آویزان می‌کند، اینجا دل‌ها به هم نزدیکتر است و همسایه از حال همسایه خبر دارد و حتی هنوز بازی‌های قدیمی هم بیشتر جریان دارد.





برخی از خانه‌ها از خشت‌ و گل درست شده، کوچه‌ای باریک و کم عرض، پله‌های بلند و کوتاه و خنده‌های معصومانه دخترانی که یکدیگر را دنبال کرده و با عروسک‌های پارچه‌ای خاله بازی می‌کنند.






اینجا حاشیه شهر بیرجند است و ساکنان این محل با وجود سختی‌ها و مشکلات فراوان برای امرار معاش خود از صبح تا شب کار می‌کنند و انتهای شب خسته برمی‌گردند.






حاجی آباد یکی از روستاهای اقماری بیرجند است که در سال‌های گذشته حجم زیادی از مهاجرت را به دوش کشیده است، یکی از روستاهای اطراف خوسف، دیگری از اطراف نهبندان، دیگری از شهر بیرجند و غیره هر کدام داستان زندگی خاص خود را دارند و هر یک از آنها با آرزوهای بزرگ به بیرجند کوچ کرده اما در حاشیه شهر جا مانده‌اند.





هر کدام از آنها در روستاها و شهرهای کوچک خود زندگی بسیار بهتری نسبت به وضعیت کنونی داشته‌اند اما به اینجا آمده تا بتوانند اندکی از بلاهای خشکسالی را در سایه شهرنشینی کم کنند اما غافل از اینکه اگر در روستا مالک خانه ای بودند اما امروز در شهر باید اجاره خانه بدهند و برای معاششان به دنبال کاری باشند.





بسیاری از آنها دیگر پای برگشتن ندارند چرا که آنها همه سرمایه زندگی خود را داده تا در حاشیه شهر سرپناهی برای خود داشته باشند.





حاجی آباد با افزایش جمعیت چند هزار نفری امروز بلاتکلیف است و از سویی روستا به حساب می‌آید و از سوی دیگر خدماتی که باید برای آنها ارائه شود بیشتر از حد روستا است.




هر کدام با امید و آروزی زیاد به شهر آمده‌اند




فاطمه سلطانی یکی از ساکنان حاجی آباد درباره مشکلات این منطقه اظهار داشت: هر کدام از ما با امیدها و آرزوهای زیادی به شهر آمده‌ایم اما در هر چه می‌گذرد معلوم می‌شود باید بسیاری از آرزوهای فرزندان خود را چال کنیم زیرا نه وضعیت منازلمان روبه راه است نه محله‌ای که از خدمات شهری و روستایی محروم است.





یکی از همسایه‌های این خانم نیز در حالی که کودکی در آغوش داشت با اشاره به اینکه دخترانم برای رفتن به مدرسه به ویژه دبیرستان دچار مشکلات و کمبودهای زیادی هستند گفت: در روزهای گرم ماه تابستان چندین ساعت آب منازل قطع می‌شود و علت آن را هم هیچ مسئولی توضیح نمی‌دهد.





مریم بارانی افزود: محیط تفریحی و فرهنگی در این منطقه به ندرت وجود داشته و فرزندانم برای بازی مجبور هستند در کوچه و خیابان بازی کنند اما خیابان هم خاکی است و با آب‌هایی که از منازل به کوچه ریخته می‌شود، شرایط را برای محیط بازی کودکان آلوده کرده است.





سایه سنگین بی‌مهری مسئولان بر سر حاشیه‌نشینان خطه کویر




زهرا شریعتمداری یکی دیگر از ساکنان این منطقه نیز با بیان اینکه ما سال‌ها است که مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته‌ایم گفت: وجود سگ‌های ولگرد، تعداد کم اتوبوس، کمبود نانوایی، مغازه، قطعی مداوم آب و بوی تعفن فاضلاب از جمله مشکلات این روستای حاشیه‌نشین است که در حال حاضر کمبود فضای آموزشی نیز بر مشکلات ما افزوده شده است.





وی افزود: در حاجی آباد جوانان برای گذراندن اوقات فراغت خود موتورسواری می‌کنند و با سرعت زیاد در کوچه پس کوچه‌ها می‌رانند که این امر امنیت کودکان در خیابان را سلب می‌کند.





شریعتمداری با اشاره به اینکه اگر ساخت و ساز در این مکان غیر قانونی بود چرا از روز نخست مسئولان جلوی این موضوع را نگرفتند، تاکید کرد: اگر مجبور نبودیم از دیارمان کوچ نمی‌کردیم تا در اینجا اینچنین گرفتار شویم.




حاشیه نشینان ساعت‌ها بدون آب سپری می‌کنند




دهیار روستای حاجی آباد شهرستان بیرجند نیز اظهار داشت: در حال حاضر مرکز بهداشت با ثبت نامی که خانوارها برای فرزندان خود داشته‌اند تعداد 9 هزار و 800 نفر جمعیت را به ما اعلام کردند که البته آنها معتقد هستند نزدیک به 900 نفر هنوز ثبت نام نکرده که ما پیش‌بینی می‌کنیم در حال حاضر روستای حاجی‌آباد شهرستان بیرجند دارای 10 هزار و 500 نفر جمعیت باشد.






سید محمد دستگردی با بیان اینکه در حال حاضر مهم ترین مشکلات مردم در این روستا کمبود آب و فضای آموزشی است و تعداد زیادی از مردم این منطقه در ساعاتی از روز با کمبود آب مواجه هستند اظهار داشت: برخی نقاط که ارتفاع آن نسبت به مخزن کم است بیشتر دچار قطعی آب شده و تاکنون در این راستا مکاتباتی با اداره آب و فاضلاب روستایی بیرجند انجام شده است اما مخزن حاجی آباد کوچک است با این حال جلساتی را با فرماندار بیرجند داشتیم تا هرچه زودتر این مشکل هم برطرف شود.





دهیار روستای حاجی آباد با بیان اینکه در مدت 10 سال جمعیت درد این منطقه 10 برابر شده است گفت: در سال 85 تعداد هزار و 80 نفر در این منطقه ساکن بودند اما در سال 95 جمعیت به 10 هزار و 500 نفر رسیده است و 50 درصد جمعیت روستاهای بیرجند در 4 روستای مهاجرپذیر این شهرستان جای گرفتند و اعتبارات دولتی کفاف تمامی مشکلات را در بازه زمانی کوتاه ندارد.





دستگردی با بیان اینکه تعدادی از شهروندان حاجی آباد خارج از محدوده قانونی اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند گفت: در این راستا چون انشعاب برق به آن منطقه کشیده نمی‌شود شهروندان از طریق غیرمجاز برای خود برق‌رسانی کردند که به همین دلیل برق آنها قطع شده است.





وی بیان کرد: با پیگیری‌هایی که با اداره برق شهرستان بیرجند داشتیم در تلاش بودیم تا بتوانیم مشکلات آن افراد که در محدوده غیرقانونی ساخت و ساز داشتند را برطرف کنیم اما به دلیل ازدحام جمعیت زیاد در این منطقه تمام مشکلات را در یک بازه زمانی نمی‌توان برطرف کرد.




دهیار روستای حاجی آباد گفت: از دیگر مشکلات مردم در این منطقه نبود آسفالت است که امسال دهیاری با کمک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 40 هزار متر مربع را آسفالت شد اما با این وجود هنوز 110 هزار مترمربع از خیابان‌های روستا خاکی است که برای آسفالت نیاز به 2 میلیارد و 500 میلیون تومان است.





دستگردی از هدایت آب‌های سطحی حاجی آباد به خارج از روستا خبر داد و افزود: متأسفانه مردم فاضلاب خود را به کوچه‌ها هدایت کردند و ما در تلاش هستیم تا آب‌های سطحی را به خارج روستا منتقل کنیم اما در مسیر راه به برخی از زمین‌های کشاورزی و زمین مردم برخورد می‌کنیم که این موضوع هم در حال پیگیری است.





وی اظهار داشت: مردمی که در این روستا در مدت 10 سال ساکن شده هر کدام از یک منطقه و با یک فرهنگ خاص خود بوده که برای برطرف شدن مشکلات نیاز به فرهنگ‌سازی بیشتری است و همچنین در بحث فضای آموزشی مشکلات زیادی وجود دارد اما آموزش و پرورش باز هم تمامی تلاش خود را به کار بسته و یک مدرسه 4 کلاسه برای دوره ابتدایی در حال احداث دارد اما برای دوره دبیرستان با کمبود جدی مواجه هستیم.





حاشیه‌نشینان بیرجند درگیر آسیب‌های اجتماعی



رئیس بهزیستی شهرستان بیرجند نیز در این باره اظهار داشت: بیکاری و مهاجرت به سمت حاشیه شهرها سبب افزایش آسیب‌های اجتماعی شده که در این راستا اعتیاد در جامعه افزایش می‌یابد.





حسن شرفی با بیان اینکه تاکنون 10 محله شناسایی و کار پیشگیری از اعتیاد انجام می‌شود گفت: باید به مناطق حاشیه شهر توجه بیشتری شود تا این معضلات کاهش یابد.





رئیس آموزش و پرورش شهرستان بیرجند نیز اظهار داشت: سطح آموزشی و امکانات مدارس در حاشیه شهر بیرجند مانند دیگر مدارس مرکز شهر بوده اما فقط مدارس حاشیه‌نشین دارای مشکل کمبود فضا بوده و ممکن است برای نیاز به کلاس بیشتر از کارگاه کامپیوتر و آزمایشگاه محروم باشند.






سید حسین سجادی نژاد با بیان اینکه به علت خشکسالی و مهاجرت روستائیان به حاشیه شهرها و کمبود بضاعت مالی پدیده حاشیه‌نشینی در بیرجند هم مانند دیگر استان‌ها شکل گرفته است افزود: در شهرستان بیرجند در مناطقی مانند چهکند، حاجی آباد، امیرآباد و دستگرد مردم از نظر فرهنگی و مالی در سطح پایین‌تری نسبت به مردم مرکز شهر هستند.





روستای حاجی آباد بیرجند با بحران جدی آب مواجه است





رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی بیرجند نیز اظهار داشت: در حال حاضر روستای حاجی آباد بیرجند با بحران جدی آب مواجه است و از 3 هزار و 195 مشترک در حاجی آباد تعداد 300 مشترک به صورت غیر مجاز از انشعاب آب استفاده می‌کنند.





مهدی صفوی نژاد با اشاره به اینکه افرادی که به صورت غیرمجاز از انشعاب آب استفاده می‌کنند بیشترین مشکل قطعی آب را دارند، افزود: مشکل قطع آب یک موضوع هر ساله بوده که با آغاز فصل گرما بیشتر می‌شود و کم فشاری آب در این منطقه هم‌طرازی مناطق مسکونی با مخزن آب است.





وی اظهار داشت: از طرفی ما مخزن ذخیره آب نداریم و آب موجود با فشار کم جوابگوی نیاز مردم نیست اما در تلاش هستیم تا یک مخزن بزرگتر در این منطقه احداث کنیم که کار احداث مخزن بزرگتر از سال گذشته آغاز شده و در حال حاضر 47 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امید است تا فروردین 96 با بهره برداری کامل مخزن قطع آب در حاجی آباد برطرف شود.





رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی بیرجند گفت: پیشنهاد می‌شود ساکنانی که با قطعی آب مواجه هستند با استفاده از تانکر پمپ در ساعاتی که آب فشار کافی دارد برای خود ذخیره آبی در منزل داشته باشند.




برطرف کردن مشکلات حاشیه نشینان بیرجند در اولویت اقدامات امسال




فرماندار شهرستان بیرجند نیز اظهار داشت: روستاهای امیرآباد، حاجی آباد، مهرشهر و چهکند از روستاهای پر جمعیت در حاشیه شهر بیرجند بوده که دارای زمینه و استعدادهای زیادی است و کارکردن در راستای حل مشکلات در این منطقه سبب افتخار است.






علی ناصری با بیان اینکه مهاجرت‌پذیری و نیاز مستمر مردم به مکانی برای زندگی وظیفه و کارمسئولان را سنگین ترمی‌کند افزود: برنامه‌ریزی‌های مطلوبی در زمینه مسائل و ساماندهی روستاهای پر جمعیت در شهرستان بیرجند انجام شده که این برنامه‌ها به صورت ویژه پیگیری می‌شود.






وی اظهار داشت: در تلاش هستیم تا در سال 95 مشکلات روستاهای حاشیه شهر بیرجند را به حداقل رسانده تا بتوانیم خبر خوشی را به ساکنان این مناطق بدهیم.





اما این مشکلات به‌زودی برطرف نمی‌شود مگر اینکه مردم هم در کنار مسئولان پا به پا گام برداشته تا برخی از مشکلات توسط خودشان برطرف شود.



منبع: تسنیم






انتهای خبر 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;