انتخابات و انتظارات از هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان تهران

نهمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان استان تهران در حالی امروز (دوشنبه) به صورت اینترنتی برگزار می‌شود که این استان با گذشت نزدیک به سه دهه از فعالیت این نهاد تخصصی، همچنان در زمینه ساخت و سازها با مشکلات مختلفی روبرو است.
به گزارش تاسیسات نیوز، انتخابات نظام مهندسی ساختمان که هر سه سال، یک بار برگزار می شود،  امسال، برای نخستین بار به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت اینترنتی برگزار می‌شود و  در انتخابات امروز، مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران، اعضای هیات مدیره نهاد صنفی خود را، از بین ۲۲۸ نامزد تایید صلاحیت شده، بر می‌گزینند.
هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان تهران ۲۵ عضو دارد که از این تعداد سهم کمیسیون تخصصی عمران در سه رشته عمران، نقشه برداری و ترافیک، ۱۳ نفر، کمیسیون تاسیسات شامل برق و مکانیک ۵ نفر، و معماری و شهرسازی ۷ نفر است.
با این اوصاف برای هر کرسی در هیات مدیره این نظام صنفی حدود ۱۰ داوطلب وجود دارد و با توجه به عضویت حدود ۱۲۲ هزار نفر در سازمان نظام مهندسی استان تهران، سرانه کرسی های هیات مدیره به نزدیک ۵ نفر می رسد.
وزارت راه و شهرسازی میزان مشارکت مهندسان در انتخابات هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی ساختمان سایر استان ها در روزهای گذشته را به طور متوسط ۴۵ درصد ذکر کرده است، با این وجود، انتظار است که با توجه به اهمیت و گستردگی کار در نظام مهندسی ساختمان استان تهران، جامعه مهندسان استقبال پررنگی از این انتخابات داشته باشند.
دست اندرکاران صنعت ساختمان و جامعه مهندسی استان تهران معتقدند در شرایطی این دوره از انتخابات برگزار می شود که با گذشت نزدیک به سه دهه از عمر این نهاد صنفی همچنان این استان از منظر ساخت و ساز نیازمند تخصص گرایی است.
فعالیت سازمان نظام مهندسی از سال ۱۳۷۴ و با تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در ایران آغاز شده است و در این مدت این نهاد صنفی تلاش داشته ضمن پیگیری حقوق صنفی اعضاء، نظارت جامعی را بر ساخت و سازها به‌ویژه در مناطق شهری داشته باشد.
با وجود همه تلاش‌هایی که نظام مهندسی ساختمان در سال های گذشته در ارتباط با ساخت و سازها و نظام مند کردن آن داشته است، هنوز چالش‌هایی در مسیر فعالیت مهندسان وجود دارد که امید است هیات مدیره جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در این زمینه با ارایه راه حل هایی، راهگشا باشد.
نظام مهندسی همراه با دولت در جهش تولید مسکن باشد
رکود در صنعت ساختمان که فعالیت مهندسان ساختمان را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد، مهمترین چالشی خواهد بود که دوره جدید سازمان نظام مهندسی با آن روبرو خواهد بود هرچند این امیدواری وجود دارد که با ابلاغ قانون جهش تولید مسکن و اجرایی شدن آن در سال های پیش رو بخشی از این نگرانی مرتفع شود.
صنعت ساختمان دیگر صنایع را نیز فعال می کند
میلاد فولادی کارشناس بخش مسکن و عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در این زمینه به ایرنا می گوید: صنعت ساختمان همواره از بخش های پیشرو در اقتصاد ایران بوده است و به حرکت درآمدن آن، صنایع دیگر وابسته را نیز فعال می کند؛ از این رو می‌توان با اطمینان گفت که جامعه مهندسی می‌تواند نقش ویژه‌ای در تولید تکنولوژی، کارآفرینی و توسعه کشور داشته باشد.
وی خاطر نشان کرد: توسعه اشتغال و نیز تامین مسکن خانوارها، ۲ هدف عنوان شده در برنامه های دولت سیزدهم است و از این رو صنعت ساختمان می تواند بیشترین کمک را برای تحقق اهداف دولت داشته باشد.
وی یادآور شد: بر اساس برآوردها صنعت ساختمان با ۸۰ بخش اقتصادی دارای رابطه پیشین و با ۵۰ بخش نیز دارای رابطه پسین است و می توان با رونق تولید در این حوزه، بخش های دیگر اقتصاد را نیز به حرکت درآورد.
موفقیت هیات مدیره جدید نظام مهندسی ساختمان در گرو تعامل با سیاستگذاران این حوزه است
فولادی اظهار داشت: یکی از انتظارات از هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تلاش برای رفع موانع تحرک بخشی به صنعت ساختمان است و امید است مشکلات پیش رو با رایزنی این نهاد صنفی با سیاستگذاران اعم از وزارت راه و شهرسازی، شورای شهر و مجلس شورای اسلامی رفع شود.
وی پیگیری دغدغه‌های صنفی و حرفه‌ای مهندسان را دیگر خواسته اعضای سازمان نظام مهندسی از هیات مدیره دوره نهم عنوان کرد و گفت: بازنگری در تعرفه‌های نظارت و حمایت از مسوولیت های حقوقی مهندسان و پیگیری مشکلات مهندسان ناظر از دیگر درخواست های اعضای نظام مهندسی از هیات مدیره جدید است.
وی خاطر نشان کرد: با وجود پیشرفت‌ها در حوزه ساخت و ساز در شهر و استان تهران، همچنان شاهد ساخت ساختمان‌هایی با عمر پایین و نیز بی‌توجهی به مقوله تضمین کیفیت ساختمان و سازه‌های پایدار هستیم که این مهم نیازمند پیگیری جدی موضوع در سطح کلان و شهری است.
نظام مهندسی ساختمان، هوشمند سازی صنعت ساختمان را دستور کار خود کند
فولادی این نکته را نیز متذکر شد که در عصر حاضر که در کشورهای پیشرو صنعت ساخت و ساز به سمت ایجاد ساختمان‌های هوشمند و شهر هوشمند حرکت می کند و سعی دارد با استقرار نسل پنجم اینترنت زندگی هوشمند را برای بشریت به ارمغان بیاورد، لازم است نظام مهندسی نیز به صورت ویژه موضوع هوشمندسازی صنعت ساختمان را در دستور کار خود قرار دهد.
وی درباره اهمیت انتخابات نهمین دوره هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز گفت: نظام مهندسی تهران با بیش از ۱۲۱ هزار عضو یکی از تاثیرگذارترین نظام های مهندسی ساختمان در بین استان های کشور است که در ۲۶ سال گذشته حتی شاهد حضور چهره های سیاسی در راس خود بوده است.
فولادی اظهار داشت: این نهاد می‌تواند پایگاهی برای پیگیری خواسته های صنفی و حرفه ای مهندسان کشور باشد به شرط آنکه تخصص گرایی را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهد و از هرگونه سیاسی کاری و جناح گرایی در تصمیم گیری ها بپرهیزد.
وی خاطر نشان کرد: تحقق خواسته های صنفی و حرفه ای مهندسان نیازمند هماهنگی بیشتر این نهاد با دستگاههای اجرایی از جمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت علوم، وزارت کار، شهرداری‌ها و حتی وزارت امور خارجه است و از این رو نیازمند افراد متخصص با رویکرد تعامل با نهادهای تصمیم گیر در هرم قدرت آن هستیم.
خروج از رکود صنعت ساختمان پیگیری شود
وی تاکید کرد: باید شرایطی پدید آورد که با مشارکت همه فعالان صنعت ساختمان، فضای همدلی برای خروج این صنعت از رکود و صدور خدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور برای تعالی و پیشرفت آن فراهم شود.
این فعال صنعت ساختمان افزود: حضور حداکثری مهندسان در انتخاب هیات مدیره صالح ، پاکدست و با سوابق روشن که به دنبال فساد ستیزی و بستن زمینه های بروز فساد هستند، می تواند هم به اعتلای این نهاد کمک کند و هم یکی از شعارهای دولت سیزدهم را عینیت بخشد.
فولادی همچنین با یادآوری اینکه قانون نظام مهندسی ساختمان با گذشت حدود ۲۶ سال از تصویب آن نواقصی دارد که نیازمند بازنگری است، اظهار داشت: با وجود این کاستی ها، همین قانون ظرفیت های فراوان مغفول مانده ای را برای رشد صنعت ساختمان در خود دارد که انتظار است هیات مدیره جدید نظام مهندسی ساختمان استان تهران به عنوان نماینده بزرگترین تشکل مردمی در کل کشور آنها را فعال؛ و به اعتلای جامعه مهندسی کمک کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;