امکان خروج برخی نیروگاه‌ها از مدار تولید برق/ خاموشی در راه است؟

در حالی که تأمین سوخت گاز نیروگاه‌ها از سوی وزارت نفت این روزها با مشکلاتی مواجه شده و به شکل قابل توجهی کاهش دارد، گزارش‌ها حاکی از این است که امکان اینکه برخی نیروگاه‌ها از مدار تولید برق خارج شوند و خاموشی برق داشته باشیم، زیاد است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، در حالی که از ابتدای امسال تا هفته گذشته مصرف برق ۲٫۳ رشد داشت، گفته می‌شود که در طی یک هفته گذشته، به دلیل موج سرما و کاهش دمای هوا، مصرف برق در کنار افزایش مصرف گاز به شکل قابل توجهی رشد داشته است و مردم به سمت استفاده از وسایل گرمایشی رفته‌اند. بنا بر این گزارش، نکته‌ای این روزها حائز اهمیت است این است که مسؤولان ارشد توانیر همواره تأکید می‌‌کردند که در روزهای تابستان باید مصرف برق کاهش یابد تا از قطع برق جلوگیری شود، اما امسال برای اولین‌بار در چند روز اخیر شاهد این هستیم که هشدارهایی برای جلوگیری از بروز خاموشی برق داده می‌شود.
این گزارش می‌افزاید، اگرچه این هشدارها در زمینه بروز خاموشی‌ها در زمستان امسال از کمبود ظرفیت تولید برق ناشی نمی‌شود، اما آمارها نشان می‌دهد که پیک مصرف برق در حال حاضر به شب منتقل شده و به حدود ۳۸ هزار مگاوات است. اگرچه ظرفیت تولید برق کشور در حال حاضر به صورت اسمی  به ۶۰ هزار مگاوات رسیده است، اما شواهد حاکی از این است که امسال نیروگاه‌ها با کسری شدید سوخت گاز مواجه شده‌اند، به طوری که روزانه تنها ۷۰ میلیون مترمکعب به نیروگاه‌ها سوخت گاز تحویل داده می‌شود. چون نیروگاه‌ها امسال با کسری شدید سوخت گاز در زمستان مواجه شده‌اند، هشدارهایی داده می‌شود مبنی بر اینکه شاید نیروگاه‌ها در سوخت مایع نیز با محدودیت‌هایی مواجه شوند و همین مسئله باعث شود تا برخی از نیروگاه‌ها از مدار تولید خارج شوند.
غلامعلی رخشانی‌مهر معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر تأکید کرد: از شهروندان می‌خواهیم با مدیریت مصرف برق و گاز خود شرایطی را فراهم کنند تا تمام مردم از برق و گاز در این فصل سال استفاده کنند تا بتوانیم با پشت سر گذاشتن فصل سرما که احتمالاً تا چند روز آینده از برودت هوا کاسته خواهد شد، بتوانیم به تأمین برق مردم اقدام کنیم و دچار خاموشی نشویم.
وی تأکید کرد: اگر مردم در کنار مدیریت مصرف برق خود تنها ۱۰ درصد در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند، سوخت کافی به نیروگاه ها می‌رسد و زمستان را بدون خاموشی پشت سر می‌گذاریم.
پیش‌تر مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق گفته بود، اگر هر خانوار یک لامپ اضافی را خاموش کنند، یک‌هزار مگاوات معادل یک نیروگاه اتمی تولید برق صرفه‌جویی خواهد شد.
وی گفته بود، ظرفیت تولید برق در کشور به ۸۲ هزار مگاوات رسیده و ۹۰ درصد برق نیز در نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود که خوراک عمده این نیروگاه‌ها گاز بوده و در صورت کمبود، از سایر سوخت‌ها استفاده می‌شود.
بر اساس این گزارش، گزارش‌ها حاکی از این است که ۶ نیروگاه کشور تا دو هفته پیش به دلیل کمبود سوخت گاز از سوخت مازوت که برای محیط زیست مناسب نیستند برای تولید برق استفاده می‌کردند.
رجبی مشهدی همچنین  با اشاره به اینکه شرکت‌های برق و گاز به مشترکانی که نسبت به کاهش مصرف خود اقدام کنند پاداش دریافت خواهند کرد، گفت: این اقدام توسط وزارتخانه‌های نفت و نیرو برای ترویج مصرف بهینه گاز و برق مشترکان است.
وی گفت: مشترکانی که نسبت به دوره مشابه سال قبل مصرف برق خود را کاهش دهند، مشمول پرداخت پاداش خوش‌مصرفی می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه باید به مردم توصیه کنیم تا در مصرف برق و گاز صرفه‌جویی کنند و به نوعی به کمپین در کنار هم دلگرم باشیم بپیوندند، گفت: می‌توان با راهکارهای ساده، استفاده بیشتر از نور طبیعی و خاموش کردن لامپ‌های اضافی و تنظیم وسایل گرمایشی در دمای آسایش و جلوگیری از هدررفت انرژی نسبت به کاهش مصرف انرژی در زمستان اقدام کرد.
منبع خبرگزاری فارس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;