استفاده ای نو از کاریز

 

شهر زیرزمینی کیش یا كاريز در حقیقت یکی از همان قنات‌هایی است که ایرانیان باستان آن را ابداع و بيش از 5 هزار سال به کمک آن نسبت به استفاده از آب‌هاي زيرزمينی اقدام می‌‌کرده‌اند.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، ايران سرزمين رازهاي باستاني‌ست. سرزمين آثاري كهن كه هر كدام در قلب خود گنجينه‌اي از عظمت اين مرز پرگهر را پنهان كرده‌اند. گنج‌هايي كه هر يك به تنهايي راوي اشك‌ها و لبخندهاي مردمان اين فلات باستاني در طول تاريخ محسوب مي‌شوند.

چه بسا شما نيز هنگام بازديد يك اثر تاريخي دلتان لرزيده باشد و انگشت تحير بر لب تحسين مماس كرده باشيد. شايد شما نيز همچون من، مرغ خيالتان در قلب تاريخ به پرواز در آمده و زير لب زمزمه كرده‌ايد كه اينان كه بوده‌اند در سرزمين مادري من و چه مي‌كرده‌اند كه قامت بلندشان از پس تاريخ همچنان هويداست و همواره به خودتان تسلي داده‌ايد كه اينجا هرگز سرزمين قدكوتاهان نبوده است.

در سفرهايي كه به منطقه آزاد كيش داشته‌ام، عليرغم اين كه همواره تحسين كننده‌ي عزم كارآفرينان بزرگ حاضر در اين جزيره به واسطه‌ي تلاش‌هايشان براي عمران و آبادي اين خطه كه به حق چشم و چراغ صنعت گردشگري ايران در عصر جديد است بوده‌ام، اما كاريز يا همان شهر زيرزميني كيش تنها نقطه‌اي بوده است كه در برابر آن به تحسين ايستاده‌ام و زانوانم لرزيده است.

در آخرين سفرم به كيش، كاريز بيشتر از پيش جلوه مي‌كرد. انگار نه انگار كه تا چندي پيش قنات مخروبه و متروكه‌اي بود كه هيچ كس از آن سراغي نمي‌گرفت.

اين قنات مخروبه 14سال پیش، توسط یک ایرانی مقیم آلمان به نام مهندس منصورحاجی‌حسینی که بیش از 32 سال دور از وطن زندگی می‌کرد، مورد مطالعه قرار گرفت و عظمت آن باعث شد تا وی ضمن بازگشت و اقامت در ایران تمام سرمایه‌ی خودش را نیز برای بازسازی و احیاء این مجموعه به کار گیرد.

وقتي كه در اعماق زمين به آثار تيشه‌هايي كه براي حفاري و نوزايي كاريز ضرب شده‌اند مي‌نگرم، لب به تحسين اين مهندس گرانقدر باز مي‌كنم و با خود زمزمه مي‌كنم: فرهاد نقش خويش به كوه كند، شيرين بهانه بود.

شهر زیرزمینی کیش یا كاريز در حقیقت یکی از همان قنات‌هایی است که ایرانیان باستان آن را ابداع و بيش از 5 هزار سال به کمک آن نسبت به استفاده از آب‌هاي زيرزمينی اقدام می‌‌کرده‌اند.

کاریز كيش با آب شیرین وگوارا سال‌ها مرکز تامین آب جزیره و کشورهای همسایه خلیج فارس بوده است. این مکان دیدنی با قدمتی بيش از 2 هزار سال در عمق 14 متری زمین و در زیر لایه‌های مرجانی حفر گردیده و طول آن به 15 كيلومتر مي‌رسد. از کاریز در گذشته‌های دور جهت آبياری مزارع و آب شرب ساكنين جزيره‌ی كيش استفاده می‌شده و همچنين كشتی‌های عبوری آب حاصل از آن را برای مصرف خود و یا برای فروش به ساحل نشينان خليج فارس خريداري كرده و یا با اجناس ديگر معاوضه مي‌كردند.

شاید هنگامی که در این شهر زیرزمینی قدم می‌زنید، برایتان باور کردنی نباشد، که سقف بالای سرتان روزگاری بستر دریا بوده است. شهری زیرزمینی که آسمان مرجانی‌اش پر از ستاره‌ها‌یی‌ از جنس فسیل‌های دریا‌یی‌ست که قدمت آن‌ها به میلیون‌ها سال پیش برمی‌گردد.

با آزمايشاتي كه به همت مهندس حاجي حسيني در شهر مونيخ آلمان بر روی اين فسيل‌ها‌ انجام ‌شده، برای انواع مختلف این فسیل‌ها قدمتی از 53 تا 570 ميليون سال تعیین گردیده و برای آنان شناسنامه نیز صادر شده است.

در طول مسير این شهر زیرزمینی شما با معماری سنتی کاریز و افزوده‌هایی نظیر موزه، بازارچه و رستوران سنتی آشنا مي‌شويد.

 

موزه‌ كاريز

در اين موزه كه با مساحتي بالغ بر 280 مترمربع ايجاده شده است، نتيجه آزمايشاتی كه در شهر مونيخ آلمان بر روي فسيل‌ها انجام شده را به همراه شناسنامه ‌آن‌ها قرار داده‌اند. همچنین در این مکان بقایای فسيل لاك‌پشتی مشاهده می‌شود كه قدمت آن بالغ بر 570 ميليون سال است.

اشیاء تاریخی پیدا شده در جزیره و همچنين اطلاعات كاملی راجع به خليج فارس وجزيره‌ی كيش از قبيل پیدایش جزیره کیش، فرهنگ، جغرافیای طبیعی و تاریخی وگیاهی، منابع آبی و اقلیمی و آب و هوا از اطلاعاتی است که در این موزه قرار دارد. اما از همه مهم‌تر، قسمت اسناد، مدارك و نقشه‌های قديمي مربوط به خليج فارس است که همه‌ي آن‌ها نشان دهنده‌ی این حقیقت تاریخی است که نام این خلیج هميشه ایرانی در تمام طول تاریخ، خليج فارس بوده است.

در طول مسیر 15 كيلومتری كاريز، 6 پاياب وجود دارد که يكي از آن‌ها حداقل دارای 800 سال قدمت است. در گذشته‌ی دور، اهالی بومی جزيره كوزه بر دوش از اين محل آب شرب خود را برداشت و به سطح زمین حمل می‌‌نمودند.

 

کاریز و طرح‌های در دست اجرا

هفت خوان رستم، نیز طرحی است كه در آينده بر ديواره‌های کاریز، حجاری خواهد شد، به این وسیله بازديدكنندگان می‌توانند، در قسمتی از مسیر که به این امر اختصاص داده شده، سوار بر قايق شده و در طول مسیر درهفت نقطه از این آبراه با داستان هفت‌خوان رستم فردوسی که به وسیله بازی نور و صدا و حرکت بازآفرینی می‌شود، همسفر شوند.

در آینده‌ی نه چندان دور، در زمینی به وسعت 63000 مترمربع در روی زمین و در مجاورت کاریز، بخش‌هایی نظیر سالن ورودی، سینما، پاویون، سالن آمفی تئاتر رو باز، سایت بازی بچه‌ها، مهد کودک، هتل و سو‌ییت‌های اقامتی و باغ ایرانی احداث خواهد شد که در این باغ به معرفی اقوام مختلف ایرانی با لباس‌ها و موسیقی محلی و نمایش‌های سنتی آنان پرداخته خواهد شد.

 

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;