بازگشت «كاردان‌ فني» به ساخت‌وسازهاي تهران

 

يكي از الزامات صدور شناسنامه‌فني از سرگيري فعاليت كاردان‌ها و معماران تجربي در ساخت‌وساز است.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، استفاده از كاردان‌هاي فني و معماران تجربي در ساخت‌وسازهاي شهر تهران مدتي است متوقف شده و حلقه واصل بين بنا و كارگر با مهندس‌ناظر به جاي اينكه در اختيار كاردان‌هاي صاحب صلاحيت باشد، به دست گروهي كه آنها را بسازوبفروش خطاب مي‌كنند، افتاده است.

ریيس سازمان نظام كارداني ساختمان تهران با اعلام اينكه سازمان نظام مهندسي از استخدام كاردان‌هاي فني خودداري مي‌كند، اعلام كرد: يكي از الزامات صدور شناسنامه‌فني ساختمان، حضور كاردان‌فني در ساخت‌وساز است. بخش‌هايي از اين شناسنامه متناسب با مسووليتي كه كاردان‌فني دارد، بايد تكميل شود؛ در غير اين‌صورت، صدور شناسنامه‌فني در غياب كاردان‌ و معمار، فاقد اعتبار خواهد بود. در حالی که اختلافات سه ساله شهرداری و سازمان نظام مهندسی تهران بر سر برخی مسائل قانونی مربوط به نحوه اعمال ضوابط بر ساخت و سازهای پایتخت در قالب صدور شناسنامه فنی ساختمان، این روزها در حال حل و فصل و ورود به دوره تازه‌ای از مناسبات بین این دو نهاد مسوول است، سازمان نظام کاردانی ساختمان تهران ضمن انتقاد از برخی رویکردهای موجود در نحوه دخالت در ساخت‌و‌سازها، اعلام کرد: حذف کاردان‌های فنی و معماران تجربی از پروسه نظارتی ساخت‌و‌سازها، شاید مهم‌ترین عاملی باشد که تاکنون اجازه نداده شناسنامه فنی از حالت تعلیق خارج شود؛ چرا که براساس قانون یکی از ارگان‌های ذی ربط برای صدور شناسنامه فنی ساختمان، نظام کاردانی ساختمان است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، به‌رغم اینکه بنا بر تاکید رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران بر یکسان بودن اعتبار پروانه‌های اشتغال به کار حرفه‌ای کاردان‌های فنی با سایر مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی، این افراد نیز حق نظارت و دخالت در ساخت‌وسازها را دارند، اما سازمان نظام مهندسی و سایر ارگان‌های دخیل در ساخت و سازهای پایتخت با این استدلال که دخالت کاردان‌ها باعث افزایش هزینه‌های ساخت می‌شود، ضمن ممانعت از ورود آنها به پروسه نظارتی ساخت واحدهای مسکونی، باعث بروز حوادث بی‌شمار ساختمانی می‌شوند.

کاردان‌های فنی ساختمان و معماران تجربی استان تهران هم اکنون با توجه به تاکید دولت بر اتمام پروژه‌های ناتمام و همچنین افزایش حساسیت‌ها در برخورد با تخلفات ساختمانی معتقدند حضور آنها در فرآیند نظارت بر ساخت و سازهای پایتخت یکی از الزاماتی است که باید هر چه سریع‌تر موانع موجود در مسیر آن برطرف شود.

 

یک استدلال ساده برای حضور کاردان‌ها

رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران در یازدهمین مجمع عمومی کاردانان فنی ساختمان استان تهران در این باره گفت: سازمان نظام کاردانی فنی ساختمان استدلال ساده و عاقلانه‌ای برای حضور کاردان‌های ساختمان در اجرای طرح‌های عمرانی دارد؛ چرا که رییس جمهور تاکید کرده که حتی‌الامکان هیچ پروژه‌ای برای دولت بعدی نمانده و تمام پروژه‌های شروع شده در همین دولت به پایان برسد.

مهدی موذن به دنیای اقتصاد گفت: اما از میان پروژه‌های نیمه تمام، چه پروژه‌ای مهم‌تر از اشتغال به کار هزاران فرد از افراد تحصیلکرده و متخصصینی است که طی 11 سال گذشته منتظر بوده‌اند تا موانع شروع به کار آنها در استان تهران برداشته شود.

وی گفت: بر اساس قانون نظام مهندسی، نیروهای انسانی که باید در صنعت ساختمان دارای صلاحیت باشند در دو سازمان نظام مهندسی و سازمان نظام کاردانی ساختمان گنجانده شده و سه گروه مهندسان، کاردان‌ها و معماران تجربی مکلف هستند که از وزارت راه و شهرسازی پروانه کار اخذ کنند.

موذن افزود: اگرچه سازمان نظام مهندسی و نظام کاردانی ساختمان قرار بود با هم فعالیت خود را آغاز کنند، اما متاسفانه نظام کاردانی ساختمان در سال 80 و پس از 6 سال تاخیر شروع به کار کرد، در حالی که نظام مهندسی در سال74 کار خود را آغاز کرده بود.

 

شناسنامه فنی به ساختمان‌ها هویت نمی‌دهد؟

موذن خاطرنشان کرد: با عدم تعیین وظایف کاردان‌های ساختمان، شناسنامه فنی ساختمان هم نمی‌توانیم داشته باشیم؛ چرا که شناسنامه فنی ساختمان بدون مندرجات اصولی نمی‌تواند ارزش داشته باشد و ما نیروی کار ماهر کافی نداریم که کارت مهارت فنی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه شناسنامه فنی ساختمان به ساختمان‌ها هویت نمی‌دهد، ادامه داد: مندرجات شناسنامه فنی ساختمان است که به ساختمان هویت می‌دهد، بنابراین اگر سازمان نظام مهندسی ساختمان تصمیم می‌گیرد که ساختمان‌ها را شناسنامه‌دار کند باید سایر ارکان ذی‌ربط از جمله نظام کاردانی ساختمان تهران را که در تهیه شناسنامه فنی مسوولیت‌هایی به آنها سپرده شده نیز دخیل کند.

موذن گفت:سازمان نظام مهندسی استان تهران دلیل مخالفت خود با حضور کاردان‌های فنی ساختمان در عرصه ساخت و ساز را افزایش حق‌الزحمه‌ها و در نهایت گران شدن قیمت تمام شده مسکن عنوان می‌کند.

وی ادامه داد: سوال ما نیز این است که آیا متری 5 هزار تومان بابت حق نظارت، می‌تواند بر قیمت تمام شده مسکن تاثیر خیلی زیادی داشته باشد؟ پس باید کنترل قیمت مسکن در جاهای دیگر جست‌وجو شود.

 

پاسخ وزارتی به درخواست کاردان‌ها

اما یک مقام مسوول در وزارت راه و شهرسازی در نتیجه باقی ماندن برخی گره‌های کور میان شهرداری و سازمان نظام مهندسی بابت رفع تعلیق شناسنامه فنی، در کنار گلایه‌های اخیر سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران، از دخالت این وزارتخانه برای حل و فصل مشکلات موجود در این زمینه خبر داد. مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان تهران در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: موضوع شناسنامه فنی ساختمان یکی از ضرورت‌های اساسی ساخت‌وساز در پایتخت است که به دلیل اختلافات میان نظام مهندسی و شهرداری تهران تاکنون اجرایی نشده است.

فریبرز واحدی با اشاره به تلاش برای حل مشکل کاردان‌های فنی افزود: با توجه به تاکید مجلس و شخص وزیر، درنظر داریم نشستی با حضور سران سازمان نظام مهندسی، شهرداری تهران و شورای شهر تهران در راستای رفع اختلافات موجود برای صدور شناسنامه فنی ساختمان برگزار کنیم که در این نشست قطعا روسای سازمان نظام کاردانی ساختمان تهران نیز حضور خواهند داشت و به درخواست آنان رسیدگی می‌شود.

وی شرط حل و فصل تمام اختلافات موجود میان نهادهای گفته شده را عمل به قانون و صدور شناسنامه فنی برای تمام ساخت و سازها در شهر تهران عنوان کرد.

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;